Till alla nybörjare inom multirotor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • jul 2012
    • 1080

Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

Ursprungligen postat av Lassekar
    [B]KK2.0 kostar en bråkdel, men blir det en hyllvärmare då man förhoppningsvis lärt sig flyga?
    För mig blev det tvärtom Jag tyckte, priset till trots, att min DJI F450 med Naza inklusive GPS var en fantastisk maskin att lära sig flyga med. Nu ligger den på "hyllan" och jag flyger mest med OpenPilot CC3D som mer liknar KK-kortet om jag förstått allt rätt.

Jag ska vara ärlig med att när det ska fotas och ibland finfilmas så uppskattar jag t ex Nazan som låter mig fokusera mer på objekten än flygandet (konstant jobba med att hålla höjd och riktning). Påstår inte att jag är expert på vare sig det ena eller det andra

När jag skaffade mig min F450 så var det dessutom en RTF, hade inte koll på mycket men ville flyga utan att löda så att säga Nu springer jag ut i garaget så fort frun somnat på soffan och löder, pillar, tweakar och när vädret tillåter flyger, testar, kraschar, FPVar och har skitkul

Ps

Jag har även köpt en multimeter

--
    S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Nu kanske jag inte borde blanda in detta i en självbyggartråd men skulle denna kunna vara nåt för nybörjare - http://mlhobby.com/multirotor/adualsky-hornet-460-arf/
      Den har ju rätt bra pris i Sverige men är det skit så är det ju ändå för dyrt...
      En instruktionsfilm över hur man monterar ihop den finns här - https://www.facebook.com/Dualsky
      Men sen undrar man hur mycket misshandel t ex armarna tål men dom var ju inte så speciellt dyra...
      Det finns lite filmer att kolla på Youtube - bk a denna - http://www.youtube.com/watch?v=pcfwvx8NcdA
      //Roger
      Senast redigerad av McRegor; 2012-12-12, 21:56.

Kommentar

• Sickan
        • jul 2012
        • 1080

Ursprungligen postat av PÖ
        Jag skulle tro att det är precis tvärtom :-D Jag har bara naza+gps och hade jag varit en bättre pilot så skulle nog nåt annat funka minst lika bra
        Du hann före

--
        S

Kommentar

• PÖ
          • maj 2007
          • 499

Ursprungligen postat av Sickan
          Du hann före

--
          S

Yay :-)
          Får se när jag känner mig redo att ta nästa steg efter nazan. Det var nära att jag slog till på ett kk2.0 nu när hk reade dom för $19.99 men jag har ingen brådska.

Kommentar

• SteffeB
            • jun 2011
            • 888

Lassekar: Köp naza, lär dig navigera farkosten säkert, byt sedan till något annat när/om du känner behov. Nazan går ju alltid att sälja. Tror att du har mycket "kraschpengar" att spara där.

Naza ÄR lättare att flyga än KK2. Bl.a. så håller den ju samma höjd hela tiden. Kan inte vinklas mer än 45 grader och skitsnabb tillbaks till "level". Perfekt för nybörjare samt de som kanske inte känner behov av "flippar". Den är även utomordentligt enkel att ställa in. Du har ju redan beställt resten av en perfekt nybörjarmultikopter.

Bilder och lite instruktioner på led-triangeln läggs upp snart. 1m röd ledremsa, 1m grön ledremsa,1m 10mm alu L-profil är iallafall receptet.

Kommentar

• Lassekar
              • dec 2012
              • 279

Hej igen!

Nu har jag plöjt igenom massor av info. (hälften har jag redan glömt!) *Skojar lite*

Nåväl, Nazan har ju lite fler funktioner som kan vara bra att ha, lite det du tänker på SteffeB "tror jag"...

Nu ska jag som Norrlänning sova på saken, i morgon blir det nog en beställning! Mycket talar för det dyrare alternativet, ska ju ägna mig åt den här hobbyn länge. :icon_pray:

Roger: En smutt plattform, men kraschar man med den är det nog inte så lätt att limma ihop den igen. :concern:

Ha en fortsatt trevlig kväll

/Lasse

Kommentar

• berthrsd
                • feb 2011
                • 413

SteffeB: Riktigt snygg lösning med LED-triangeln, den ska jag nog låna om jag ska ut och flyga i mörkret någon gång... Själv brukar jag helt enkelt klistra LED-remsorna direkt på armarna...

Lasse: Jag anser att ett problem med Naza är att det har en ganska konstig målgrupp. Prismässigt kan man få betydligt bättre prestanda för halva summan (exempelvis OpenPilot CC3D). Funktionerna (Altitude hold, position hold osv) passar sig bäst för absoluta nybörjare eller för fotografer, men ska man fota/filma seriöst så är övrig prestanda (stabilitet) och säkerhet alldeles för dålig. När det gäller installation (av mjukvaran) och konfiguration (av quaden) så är Naza betydligt struligare än KK2, pedagogik har DJI nog knappt hört talas om...

Sammanfattningsvis: Naza kan vara bra om du har datorvana och inte har något emot att strula lite med drivrutiner osv., eller om du absolut MÅSTE kunna parkera quaden i luften för att ta en kopp kaffe. Vill du bara flyga så finns det bättre och framförallt mer prisvärda alternativ. Dubbelkolla även så att din radio/mottagare har ställbar failsafe på valfri kanal, annars vill inte Naza vara med alls...

Kommentar

• berthrsd
                  • feb 2011
                  • 413

Länk till lämplig BEC om du ska använda KK2 tillsammans med DJI OPTO fartreglage: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Reduction.html

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Jag kör kk2 med helt vanliga fartreglage med bec i och inga plussar kapade , funkar så fint så.

Kommentar

• SteffeB
                      • jun 2011
                      • 888

Du har rätt. Stod väl att kk2 bara tar ström ifrån motor 1, så det funkar ju hur bra som helst med vanliga reglage.

Kommentar

• berthrsd
                        • feb 2011
                        • 413

Nu finns det lite mer info om multirotorkursen på http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...s-p%C3%A5-CEMA

Kommentar

• PinDuke
                          • jun 2012
                          • 494

Ursprungligen postat av berthrsd
                          Tänk på att fartreglagens underspänningsvarning kopplas ur om du kör RapidESC, så jag rekommenderar att du kopplar in styrkortets summer eller köper ett löst lipo-larm...
                          Två frågor:
                          Tappar man även möjligheten att använda programeringskortet om man flashar ESC?
                          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ming_Card.html

Angående proppar till motorn i förslaget, kan man använda 9x6 eller fungerar det bättre med 9x4.5/4.7SF?
                          Skulle vilja använda APC men dom har inte 4.5/4.7 till 9". Eller skulle det då vara bättre att gå på APC 10x5 i stället för 9x6.
                          (Till Zippy Compact 3S 35C 3700 mAh)

Kommentar

• berthrsd
                            • feb 2011
                            • 413

Till alla nybörjare inom multirotor

Ursprungligen postat av PinDuke
                            Två frågor:
                            Tappar man även möjligheten att använda programeringskortet om man flashar ESC?
                            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ming_Card.html

Angående proppar till motorn i förslaget, kan man använda 9x6 eller fungerar det bättre med 9x4.5/4.7SF?
                            Skulle vilja använda APC men dom har inte 4.5/4.7 till 9". Eller skulle det då vara bättre att gå på APC 10x5 i stället för 9x6.
                            (Till Zippy Compact 3S 35C 3700 mAh)
                            Efter flashning funkar inte programmeringskortet.

En propp med lägre stigning "biter" bättre i luften, och anses generellt bättre för multirotor. Men jag har använt Xoar 10x6 med stor framgång, dock med 650kV-motorer.

Kommentar

• PinDuke
                              • jun 2012
                              • 494

Tackar.
                              Följdfråga: om man inte kan använda programmeringskortet hur sätter man då tex nivån på LVC, görs det då via KK2.0?

Kommentar

• PÖ
                                • maj 2007
                                • 499

Lvc på fartreglagen till en multirotor blir ju en krasch, så det ska man inte ha.

Kommentar

Arbetssätt...