Till alla nybörjare inom multirotor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berthrsd
    • feb 2011
    • 413

För att räkna på motoreffekter osv rekommenderas ecalc: http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc

Flera olika märken av Slow Flyer-proppar har en tendens att gå sönder i luften, i synnerhet om man överbelastar dom. Men det finns många prisvärda alternativ till kolfiber: Gemfan (från exempelvis flyduino eller hobbyking), APC, Graupner, XOAR.

F450-ramen är hållbar, men om man går i backen lite för hårt så går armarna ganska lätt av.

Kommentar

• Lassekar
      • dec 2012
      • 279

Hej Stiffe och Berthrsd!

Tack för tips om andra proppar, jag ska kika runt lite och sedan beställa några 10".
      Har jag fattat allt rätt så blir det med 4,5" pitch.

Jag har kikat lite på kalkylatorn för multikopter, ska räkna ut lite värden för att se var man kan hamna.
      - En spännande applikation!

Jag har två extra armar liggandes om det skulle gå riktigt hårt i backen, men "hoppas" på att slippa byta någon... :huh:

Ett batteri som verkar vara bra är "Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C Lipo Pack". På HobbyKing ligger priset på strax under 200 kr.Två batterier borde väl räcka till en början...

Trevlig kväll

/Lasse

Kommentar

• berthrsd
        • feb 2011
        • 413

Undvik Turnigy "nano-tech" lipo, och köp dom "vanliga" Turnigy-accarna istället. Nano-tech har väldigt kort livslängd.

Kommentar

• Lassekar
          • dec 2012
          • 279

Ops!

När du skriver det så tror jag att det stått att läst om tidigare också, men man hinner glömma... :icon_winkle:

Tack för infon.

/Lasse

Kommentar

• richardtenggren
            • jun 2012
            • 17

Tja! Blev aldrig något köp för mig förut, men nu har jag kollat här igen och är rätt sugen! Kollat på rctimers kit, men detta blir ju typ samma saker fast billigare, men varför kör man med 3 esc av en sort och en av en annan?
            Är rctimers motorer bättre eller sämre? Förstått att deras ESC är bättre då de redan är flashade?

Var får man tag på cc3d? Är det att föredra från det listade i rekommendationen?

Kommentar

• Sickan
              • jul 2012
              • 1080

Ursprungligen postat av richardtenggren
              Tja! Blev aldrig något köp för mig förut, men nu har jag kollat här igen och är rätt sugen! Kollat på rctimers kit, men detta blir ju typ samma saker fast billigare, men varför kör man med 3 esc av en sort och en av en annan?
              Är rctimers motorer bättre eller sämre? Förstått att deras ESC är bättre då de redan är flashade?

Var får man tag på cc3d? Är det att föredra från det listade i rekommendationen?
              Det är nog så att en av dem har en inbyggd BEC för att driva t ex mottagaren.

Det blir nog svårt att få tag på original men en här på forumet köpte från http://www.drotek.fr/shop/en/149-fc-...openpilot.html och det tror jag fungerat mycket bra

--
              S

Kommentar

• richardtenggren
                • jun 2012
                • 17

Ursprungligen postat av Sickan
                Det är nog så att en av dem har en inbyggd BEC för att driva t ex mottagaren.

Det blir nog svårt att få tag på original men en här på forumet köpte från http://www.drotek.fr/shop/en/149-fc-...openpilot.html och det tror jag fungerat mycket bra

--
                S
                Jag tänkte på dessa inlägg nedan Förstår inte riktigt, behöver man alltså inte ha OPTO?

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                Jag kör kk2 med helt vanliga fartreglage med bec i och inga plussar kapade , funkar så fint så.
                Ursprungligen postat av SteffeB
                Du har rätt. Stod väl att kk2 bara tar ström ifrån motor 1, så det funkar ju hur bra som helst med vanliga reglage.
                Ang, cc3d tror jag att jag hittade det här med gps? är det denna ni kör och pratar bra om? Men tänkte man kan ju börja med den där kk2?

Så här har jag plockat ihop just nu,
                Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2013-01-22 kl. 00.49.18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,3 KB
ID: 494386

Hur är det med restade saker? Kommer dom in fort? Eller är det lite gambling?

Edit: Insåg nyss att det blir billigare att köpa kitet från rctimer istället! Är det ett sämre val? Men får ju då ESC med rätt programvara direkt istället
                Senast redigerad av richardtenggren; 2013-01-22, 02:00.

Kommentar

• berthrsd
                  • feb 2011
                  • 413

Tja! Blev aldrig något köp för mig förut, men nu har jag kollat här igen och är rätt sugen! Kollat på rctimers kit, men detta blir ju typ samma saker fast billigare, men varför kör man med 3 esc av en sort och en av en annan?Är rctimers motorer bättre eller sämre? Förstått att deras ESC är bättre då de redan är flashade?
                  Jag tänkte på dessa inlägg nedan Förstår inte riktigt, behöver man alltså inte ha OPTO?
                  Ang, cc3d tror jag att jag hittade det här med gps? är det denna ni kör och pratar bra om? Men tänkte man kan ju börja med den där kk2? Så här har jag plockat ihop just nu,
                  Hur är det med restade saker? Kommer dom in fort? Eller är det lite gambling?
                  Edit: Insåg nyss att det blir billigare att köpa kitet från rctimer istället! Är det ett sämre val? Men får ju då ESC med rätt programvara direkt istället
                  Ett av fartreglagen har BEC, de andra är "OPTO". Man bör köra antingen så eller kapa plus-kabeln på tre av fyra fartreglage. Det funkar att koppla in alla fartreglage, men BEC-kretsen jobbar mycket hårdare och utvecklar mer värme = större risk för haveri.

Jag har ingen erfarenhet av RCtimers motorer och fartreglage, men jag har hört att det är lite si och så med just flashningen, flera som har fått fartreglage med standard mjukvara. Hobbyking NTM28-26 1200 är riktigt bra motorer.

OpenPilot CC3D stöder inte GPS-funktioner såsom Hold och RTH. GPS-modulen är främst till OpenPilot REVO som kommer till sommaren. KK2 duger bra tills vidare. Om du vill ha CC3D idag så är det nog bara drotek som säljer dessa.

Restnoterade saker på HK är alltid gambling.

Kommentar

• Sickan
                    • jul 2012
                    • 1080

Ang, cc3d tror jag att jag hittade det här med gps? är det denna ni kör och pratar bra om? Men tänkte man kan ju börja med den där kk2?
                    Den du länkar till är nästa generation från OpenPilot-gänget och den kommer med stöd (utökat och för multikoptrar) för GPS.

Den vi pratar om, CC3D, finns t ex från Drotek som klon, den som jag länkade till innan.

--
                    S

Kommentar

• richardtenggren
                      • jun 2012
                      • 17

Okej! Men så om man skulle köpa ESC med simonK på rctimer blir det knasigt eller rätt?

Hur är det med radio? Jag har kollat på 9xr och fattat att många kör frsky till den? Är det nödvändigt? Räcker det med en enklare radio med färre kanaler? Eller är det bra med en display?

Kommentar

• SteffeB
                        • jun 2011
                        • 888

Sv: Till alla nybörjare inom multirotor

Angående RcTimer fartreglagen så vet jag inte vilken mjukvaruversion det är på dem. Kan du inte maila och fråga? Jag har RcTimer 30A reglagen som jag lagt in SimonK firmwaren på själv, funkar helt suveränt! Har kört dem på två quaddar och en hexa.

9xr radion är det lite pyssel med, dock inget som är omöjligt att få till. Man vill kanske byta till en annan mjukvara och pyssla till knapparna som kan fastna vid kyla. Känner du att det absolut inte är något för dig så rekomenderar jag dig att köpa en annan radio! Bra hjälp finns såklart på forumet. Du kan väl använda den nya Turnigy 9xr-tråden till dina frågor om det så får vi det lite samlat?

Kommentar

• SteffeB
                          • jun 2011
                          • 888

Ojsan! Svarade lite fel på din fråga om 9xr. Skulle nog rekomendera dig att köpa en radio med lite inställningsmöjligheter. Det blir så trist när man får för sig att man kanske vill ha fler funktioner och radion blir begränsningen. Fördelen med 9xr är ju att den är billig, bra (enligt mig!) och att det just inte finns några begränsningar i den. Men det är som sagt lite pyssel med den, och kvaliteten kan ju inte riktigt jämföras med en dyr radio. Känner du att den där "rätta" känslan i knappar osv. är något som du absolut behöver så köp återigen en annan radio!

Kommentar

• richardtenggren
                            • jun 2012
                            • 17

Okej! Men då får de nog bli 9xr och frsky? Förstått att det är TYP nödvändigt, samt telemeterversionen?

Funderar lite om man ska beställa i omgångar för att undvika tull osv, kanske beställa ram och esc från rctimer, resten från hobbyking, nackdelen är att frakten blir väldigt dyr när man beställer lipos, just nu ligger frakten på 20% av ordervärdet. Hur är det med att skriva ner priset? Kan man halvera ordervärdet? Antar att det är svårt att hitta billigare lipos i sverige, så det lönar sig med "överpriset" i frakt?

Ang version på simonk på rctimer står det ju på deras sida "The Newest SimonK Firmware: rctimer_tgy_2012-12-14" Men sen om det är vad som är flashat är väl en annan sak, går dessa uppdatera?

EDIT:
                            Nu har jag kollat lite och funderat, om man nu skulle handla, beror lite på ekonomin(student med dyra hobbys:/ ) så har jag tänkt följande:

Rctimer:
                            1st Rctimer F450 DJI Klon a 24 dollar
                            1st Lipo laddare a 8 dollar (osäker om den är rätt och förmodligen ingen höjdare)
                            4st ESC 20A SimonK a 11 dollar

Summa ≈ 530kr

Hobby king:
                            1st KK2 a 30 dollar
                            3st 8045R SF a 2.5 dollar
                            3st 8045SF a 2.5 dollar
                            1st kablar a 4 dollar
                            1st batterkablar a 5 dollar
                            1st alarm a 2 dollar
                            2st LiPo a 9 dollar
                            4st Motorer 1200kv a 15 dollar
                            4st Prpopellerfästen a 2 dollar

Summa ≈ 1000kr

Hobbex:
                            Futuba T6J 1195kr
                            eller
                            Spektrum DX6i ( då lär man kanske komplettera med mottagare??)

Detta borde betyda att jag klarar mig från tull osv

Om jag kör med denna mottagare behöver jag inte frsky väl? Är den jämförbar med 9xr? Anledningen är att jag vill hålla nere vikten från hk
                            Laddaren kanske var budget, men vill ligga under 1500g från HK, sedan har pappa rätt mycket laddare hemma, inte just till rc, men kanske går att använda. Han jobbar mycket med El osv

Senast redigerad av richardtenggren; 2013-01-22, 19:19. Anledning: Nörderi

Kommentar

• SteffeB
                              • jun 2011
                              • 888

Hur avancerad radio behöver man till KK2? Skulle det fungera med Hobbykings enklaste 6 kanals radio ?

Tänker mest på aux som ska kopplas in på kortet, vad används den till? Går det att justera lägena på kortet elller behöver man en mer avancerad radio?

Kommentar

• Mr J
                                • maj 2006
                                • 4130

Aux används för att starta och stänga Self Levelling funktionen under flygning.
                                Har man inte en extra kanal över för detta så kan man starta funktionen direkt på kortet.

Det är smidigt om man kan subtrimma kanalerna med numeriska värden så att kortet känner av neutrallägena, men inte nödvändigt, det går fint med vanlig trimning också.

Jag tror att sexkanalaren fungerar utmärkt.

Kommentar

Arbetssätt...