FPV250 och LKTR250 busmaskiner - Byggtråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xermalk
    • jul 2013
    • 672

Inte när det gäller att ställa pids.
    Finns en del information från boris b i rcgroups tråden, då han testat de olika en hel del.
    4an är för nuvarande buggad, men kommer fixas i nästa uppdatering.

0,1 och 2 skall vara någerlunda lätta att ställa in, även om 2'ans pids kommer vara rejält lägre än 0 & 1.
    3, 4 skall vara svåra att få roll & pitch rätt. Men yaw skall vara helt underbar för los acro.

Kommentar

• eAk
      • apr 2014
      • 1023

Ursprungligen postat av Xermalk
      Inte när det gäller att ställa pids.
      Finns en del information från boris b i rcgroups tråden, då han testat de olika en hel del.
      4an är för nuvarande buggad, men kommer fixas i nästa uppdatering.

0,1 och 2 skall vara någerlunda lätta att ställa in, även om 2'ans pids kommer vara rejält lägre än 0 & 1.
      3, 4 skall vara svåra att få roll & pitch rätt. Men yaw skall vara helt underbar för los acro.
      Testat finns det folk som har men jag vill ha dokumentationen från cleanföight där dom förklarar varför och vad meningen med de olika kontrollerna är. Annars kör jag på 0 för den funkar kanon för mig.

Att man får lågt p på någon av dom behlver inte betyda att det är lågt. Skalningen av värdet lär ju vara olika.

Kommentar

• Xermalk
        • jul 2013
        • 672

Testa 1 istället för 0. Det är i princip samma, men rates är separata från p värdet. Gör det mycket enklare att få den inställd som man vill.

Står en del i cleanflights dokumentation. 3 och uppåt är dock i teststadie, och bör inte användas om man absolut inte vill testa det senaste.

Kommentar

• eAk
          • apr 2014
          • 1023

Tackar för länken. ologiskt att det ligger under pid tuning ska läsa på imorgon

Testa 1 istället för 0. Det är i princip samma, men rates är separata från p värdet. Gör det mycket enklare att få den inställd som man vill.

Står en del i cleanflights dokumentation. 3 och uppåt är dock i teststadie, och bör inte användas om man absolut inte vill testa det senaste.

https://github.com/cleanflight/clean...ID%20tuning.md

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Lite mer med RD270n. Tog det väldigt lugnt då jag inte flugit där innan. Mycekt saker man kan krasha i

Kommentar

• streber76
              • aug 2014
              • 234

Trevliga klipp! Jag kör med cleanflight o harakiri pid kontroller på min 3s emax 250 - lite över 3 i roll p nästan 4 i pitch, jag e feg o bangar såfort jag får störningar i goggsen.

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Tack, måste bara vinkla kameran mer för kan knappt gasa utan att bara se mark hehe.
                Hade i princip störningsfri bild hela tiden men det hjälper att stå på en hög punkt. Flyger man bakom en av stenhögarna blir det nog inte så bra dock.

PID controller 2 använder tydligen väldigt annorlunda skalning. Det var t.ex. en som körde P = 0.9 på roll som låter galet lite om man jämför med andra kontroller. Jag kör 1.4 men det är för högt, bara inte orkat ändra :P

Har också haft lite fejkvår med blommor som slagit på tomten men nu kom det lite snö igen..

Verkar gå bra din quad.

Kommentar

• Xermalk
                  • jul 2013
                  • 672

pid = 2 använd flyttal istället för heltal i sina beräkningar. Det gör att pid värdena blir totalt annorlunda

Kommentar

• eAk
                    • apr 2014
                    • 1023

man brukar få störningar runt där line of sight försvinner så det är ändå lika bra att hålla sig inom området utan störningar så är man laglig.

Ursprungligen postat av streber76
                    Trevliga klipp! Jag kör med cleanflight o harakiri pid kontroller på min 3s emax 250 - lite över 3 i roll p nästan 4 i pitch, jag e feg o bangar såfort jag får störningar i goggsen.

Kommentar

• Copterdude
                      • maj 2012
                      • 1269

pid = 2 använd flyttal istället för heltal i sina beräkningar. Det gör att pid värdena blir totalt annorlunda
                      Aha så det är därför. Tack. Antar rates också beräknas annorlunda då, körde samma som controller 1 och det vart rejält känsligt. Fick dra ner dom en hel del.

Kommentar

• eAk
                        • apr 2014
                        • 1023

Jag förutsätter denna kontroll är ämnad att användas på kontroller med flyttas processor som revo
                        Ursprungligen postat av Copterdude
                        Aha så det är därför. Tack. Antar rates också beräknas annorlunda då, körde samma som controller 1 och det vart rejält känsligt. Fick dra ner dom en hel del.

Kommentar

• Copterdude
                          • maj 2012
                          • 1269

Ursprungligen postat av eAk
                          Jag förutsätter denna kontroll är ämnad att användas på kontroller med flyttas processor som revo
                          Ingen aning. Ville mest testa för att "Boris B" gillade den på sina quadar. Han kör Naze.

Kommentar

• streber76
                            • aug 2014
                            • 234

Har nyligen börjat leka med cleanflight, den går ok på 5040 proppar men jag har lite svårt att tuna den för 6030 kolfiberarmerade, dom e sjukt snabba iaf o batterierna räcker längre. Vinkla upp kameran lite men jag vill inte blåsa på för mycket eftersom det e så mycket o krocka med så det blir inget riktigt test riktigt än. Ska leka med dom andra pid systemen senare, valde mest harakiri för det lät ballt o jag hört om det tidigare.

Tack, måste bara vinkla kameran mer för kan knappt gasa utan att bara se mark hehe.
                            Hade i princip störningsfri bild hela tiden men det hjälper att stå på en hög punkt. Flyger man bakom en av stenhögarna blir det nog inte så bra dock.

PID controller 2 använder tydligen väldigt annorlunda skalning. Det var t.ex. en som körde P = 0.9 på roll som låter galet lite om man jämför med andra kontroller. Jag kör 1.4 men det är för högt, bara inte orkat ändra :P

Har också haft lite fejkvår med blommor som slagit på tomten men nu kom det lite snö igen..

Verkar gå bra din quad.

Kommentar

• eAk
                              • apr 2014
                              • 1023

Ingen aning. Ville mest testa för att "Boris B" gillade den på sina quadar. Han kör Naze.
                              Den funkar ju självklart utan flyttals processor för den stm32 som sitter på naze är snabn nog att räkna flyttals matte. Men det kommer fungera mer optimerat på den dyrare stm32 som sitter i revo och andra kontroller Som har hårdvaru flyttals beräkning.

Kommentar

• Copterdude
                                • maj 2012
                                • 1269

Mycket möjligt att den som skrev kontrollern hade dom processorerna i åtanke.
                                Svårt att välja vilken man ska använda, såg att Hadriez (grym flygare) på youtube hade provat alla olika och valt 3:an t.ex..
                                Får lite beslutsångest då jag själv inte skulle orka testa allt. Vill bara ha den som verkar "bäst" hehe.

Kommentar

Arbetssätt...