Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Najs - nu börjar du få till det med flygningen

Jag var ute och flög FPV med Quadden men det blev inte så bra film av det då det bara var inspelat på marken.

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Tack
      Vågar ta ut svängarna lite mer nu. Fortfarande lite nervös för att krasha mina kameror bara.. Men det släpper nog det oxå.

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Ett litet provåk med den nya trin han jag med i söndags..

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

mer saker

(en del är redan hemma)

Kommentar

• markusb
            • jun 2009
            • 1376

Kul med nya grejjer! ska bli intressant att höra om kameran sen.

Körde lite fpv med nya trin idag. Trevlig maskin, inte lika sävlig som den andra var.
            Tyvärr krashade jag, som vanligt.. Samma fel som sist, ena bladet på proppen lossnar. Denna gången 3 nya GWS 9047, samma fel som 1047 alltså. Jag balanserar dom alltid innan jag monterar dom. Fattar inte varför jag har sån otur med kvaliten.
            Svarvade till adaptrar till mina 1045 men blev inte 100, fick för mycket obalans i dom. Kanske dax att införskaffa en ny svarv med bättre precision om man ska envisas med att göra adaptrar själv.

Kommentar

• markusb
              • jun 2009
              • 1376

Lekadax! Filmade lite fpvträning inne på gården igår och idag.
              Snabbt, lågt och lite tight på sina ställen. Kul som fan och väldigt bra träning.
              Fortfarande problem med vibrationer, speciellt i yaw.

Två krasher. Den i tallen bröt bakbommen för mig.

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Visst är det kul att buskflyga

Vad kan du göra åt Yaw?

Själv satt jag och Loctitade hela Quaden häromdagen...skruvar till förbannelse
                Alla nya propellrar är balancerade, skall bara tetas individuellt på varje motor mha Seismo.

Har trimmat ner den lite till för att få en mjukare upplevelse

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Skitsköj! Lagom svårt med en radiostyrd gunga bara.. vad jag ska göra åt yaw vet jag inte. Har bytt servo, byggt om mekanismen och testat LPF, MMgyro samt PID utan att kunna få den bättre.
                  Kan få mindre gung på bekostnad att den driver rätt mycket i sidled.

Har beställt två nya sensorkort. Den ena med kompass och baro, den andra med bara gyro/acc. Får labba lite med det.
                  Lika bra att ta hem två arduinos oxå kanske.

Fick 3 linser idag som ska provas i helgen!

Just det, svängde runt ditt på impulsbesök och skulle lämna av ditt quad-lik men ingen hemma. Kan kika runt imorrn innan jag far över bron.

Behövs loctite på den? Trodde skruvarna satt i plast? Men iofs inte fel att loctita allt ändå så har man inte missat nåt.
                  Har märkt att sma kontakterna måste loctitas. Missade det på ditt filter när det monterades och efter bara nåt ack så hade den gängat ur sig halvvägs, trots lagom åtdragen med 8ans blocknyckel.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                    • 609

Det finns en separat gyrosmooting för tailen på TRI.
                    I imu.
                    Koda:
                      #elif defined(TRI)    static int16_t gyroYawSmooth = 0;
                        gyroData[YAW] = (gyroYawSmooth*2+gyroData[YAW])/3;
                        gyroYawSmooth = gyroData[YAW];
                      #endif
                    Du kan öka den lite.
                    ex.
                    Koda:
                    gyroData[YAW] =(int16_t)  (gyroYawSmooth*4+gyroData[YAW])/5;
                    Eller aktivera
                    #define GYRO_SMOOTHING {1, 1, 5} // separate averaging ranges for roll, pitch, yaw
                    en etta innebär ingen smoothing på den axeln.
                    || MultiWii Airplane Setup ||
                    || RTH Med MWii Ariplane ||
                    || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• simonarvestrand
                      • jan 2012
                      • 3850

Blev bra sugen på tri när jag såg filmen. en tri blir ju så mycket mer lek i än i en quad.

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Ursprungligen postat av markusb
                        Fick 3 linser idag som ska provas i helgen!
                        ingen hemma...
                        Behövs loctite på den? Trodde skruvarna satt i plast?
                        skruvarna sitter i bussningar så det är inget som skruvas i plast
                        slå en signal eller dumpa sakerna i carporten
                        jag tog en lins från securitycam2000 också - den ser nästan ut som Gopro orginal

Kommentar

• markusb
                          • jun 2009
                          • 1376

Tack för ytterligare tips patrik. Ska kika på det senare när jag får tid.
                          Är det så att ett snabbare servo på yaw gör den ytterligare stabil eller spelar det ingen roll? Sitter ett corona 929mg (har ja för mig det heter) på nu.

Nicke, kolla hyllan i din carport! tack för lånet. Jag har kvar din lipovarnare på trin kom jag på.

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Helt OK - jag har fler

Nu blir det en T eller Tri av de delarna, har inte bestämt mig. Den lilla 450 Quaden är kul att busflyga med men är lite för nervös och ostadig för att kunna filma bra med. Var ute idag och trotsade regnet.
                            Flög i närheten av arenan.

Kommentar

• markusb
                              • jun 2009
                              • 1376

Jag har ju hunnit testa både den lilla trin, den stora, din quad och min quad. Din flög jag iofs inte så länge men den kändes stabil då!
                              Min lilla tri får jag med propparna i bild med. När jag byggde om den stora gick jag ifrån Daddes recept en smula och körde ut armarna fram till strax över 120 grader och med gopron (linsen) monterad ca 15cm framför CG har jag inte en enda propeller med i bild längre! Så det är ett tips om du inte vill bygga T.

Vågat att köra i regn! Eller har du monterat skydd över elektroniken? Massa små komponenter som kan flippa ur av fukt.

Kommentar

• bil sebbe
                                • jun 2012
                                • 271

Tjena Markus! Först o främst måste jag säga att jag är sjukt imponerad av dina projekt!!
                                Använder du samma kamera för FPV och filmerna du lägger upp?

Vad har du för FPV system, vilka delar använder du?

Man blir så sjukt sugen på att konstruera en egen liten quadrocopter! Men har själv precis börjat med flyg och även spenderat upp varenda krona så det får lugna sig lite
                                Mvh Sebastian

Kommentar

Arbetssätt...