3d-skrivare
Kollaps
X
-
PLA är trevligt på sitt sätt men det finns PLA som är värdelöst. Jag har en rulle vitt PLA som inte beter sig som PLA. Extruderar ungefär som om vore det risgrynsgröt och det tål THF(!)Någon som har några meter PLA, spelar ingen roll vilken färg, att skicka till mig ? Vill testa skriva med PLA och tänkte det är bättre att bara prova lite innan jag beställer hela rullar.
Jo jag vet att det finns att beställa mindre mängder hos olika butiker men då handlar det ändå om fler metrar än jag behöver för att prova.
Dra ett PM med din adress så kan jag skicka lite PLA av bra sort.
Under tiden kan du printa en fläkthållare med duct för att kyla PLAn
Senast redigerad av henke2; 2013-10-15, 06:38.SuperheroKommentar
-
Ny gimbal utskriven. Fick en massa ideer på existerande och designade om och skrev ut denna.
Armarna är inte min design men ska göra om dom för att bli bättre.
Fattas att skriva ut en till platta och sedan göra antivibrationspluggar.
Kameralinsen är inte centrerad med motoraxeln men tror ej det gör någon skada.Kommentar
-
Kommentar
-
ska se om jag kan hitta dunkarna så kan jag tipsa om bra silikon------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |Kommentar
-
Hej alla 3D-printare!
Tänkte bara tipsa om ett smidigt och bra verktyg/gratisprogram(NETFABB BASIC 5.0) där man på ett väldigt enkelt sätt bygger om döda filer(stl).
Det händer ibland att man får jobba med (skitfiler)som är uppbyggda på tex ytor eller inte är mergade mm och då har man ofta ett ganska stort jobb framför sig att rita om innan print.
Med detta program kan man nu fixa slarvigt ritade modeller på ett enkelt sätt och man kan även ta filer från future versions. Här kan du ta stl-filen som är oprintbar direkt in i programmet,skanna filen och återskapa den till solid och man kan även skära modellen här med plan hur man vill och sedan spara ner i flera olika stl-filer och printa om detaljen tex är för stor för byggytan i printern på ett mycket enkelt sätt.
Ett kanonverktyg som jag nyttjar ganska mycket när man hanterar filer från tex en 3D-studio mm
Ni hittar programmet på www.netfabb.com/basic.php
//Pierre
Kommentar
-
Vet att jag nämt det innan men att ni inte provar http://www.formfutura.com/175mm-fila.../flexible-pla/ och gör en egen design. Något liknande denna ger ju mer flex än en solid pryl. http://www.thingiverse.com/thing:81342
Att gjuta ger ju iof erfarenheter
SuperheroKommentar
-
Bra tipsHej alla 3D-printare!
Tänkte bara tipsa om ett smidigt och bra verktyg/gratisprogram(NETFABB BASIC 5.0) där man på ett väldigt enkelt sätt bygger om döda filer(stl).
Det händer ibland att man får jobba med (skitfiler)som är uppbyggda på tex ytor eller inte är mergade mm och då har man ofta ett ganska stort jobb framför sig att rita om innan print.
Med detta program kan man nu fixa slarvigt ritade modeller på ett enkelt sätt och man kan även ta filer från future versions. Här kan du ta stl-filen som är oprintbar direkt in i programmet,skanna filen och återskapa den till solid och man kan även skära modellen här med plan hur man vill och sedan spara ner i flera olika stl-filer och printa om detaljen tex är för stor för byggytan i printern på ett mycket enkelt sätt.
Ett kanonverktyg som jag nyttjar ganska mycket när man hanterar filer från tex en 3D-studio mm
Ni hittar programmet på www.netfabb.com/basic.php
//Pierre

BTW, vi hade en återförsäljare för 3D printers på jobbet. Det som skilde från hobbymaskinerna var att dem alltid jobbade med support via två extruders. Supporten var sedan vattenlöslig. Man värmde inte byggplattan utan hela utrymmet till 70grader. Lagerhöjd 0.17 eller 0.25.
Kostnad 70-150K och 3000kr/kg för materialet, dvs 10ggr mer än vad jag som privatpersom köper för.
Det kostar att gå från väl fungerande leksak till en helt hands off!SuperheroKommentar
-
Ja då var det ju ändå billigt!Bra tips
BTW, vi hade en återförsäljare för 3D printers på jobbet. Det som skilde från hobbymaskinerna var att dem alltid jobbade med support via två extruders. Supporten var sedan vattenlöslig. Man värmde inte byggplattan utan hela utrymmet till 70grader. Lagerhöjd 0.17 eller 0.25.
Kostnad 70-150K och 3000kr/kg för materialet, dvs 10ggr mer än vad jag som privatpersom köper för.
Det kostar att gå från väl fungerande leksak till en helt hands off!
De FDM maskiner jag jobbar med ligger på 2.5 miljoner/st och polyjeten på 3.5 miljoner/st och materialet på 9000:-/kassett.... dock är det flytande och 1.5-3.5kg i en kassett beroende på materialval.
Här byggs det med en lagertjocklek på 0.03mm
Ultem 9085 ligger på 8000:-/1.5kg men den är riktigt fin med de egenskaperna den plasten har.
Långt bättre än PC på alla punkter och då är ändå PC bra mycket bättre än ABS.
//PierreKommentar

Kommentar