FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Det finns sändarkontrollerad failsafe, du gör det i sändaren. I detta fall försvinner failsafe vid spänningsbortfall i mottagaren, så jag tycker inte det är riktigt bra.
    Så här gör man https://www.youtube.com/watch?v=gj-MqyvbQ5I

Det finns också den mottagarkontrollerade failsafen, och den gör du enligt manualen. Dutta bara på f/s knappen, betydligt kortare än en sekund. Denna sparas i mottagaren och finns där till nästa gång du flyger. Jag tycker detta känns bättre.

www.frsky-rc.com/download/down.php?id=102
    fredrik

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Jag har programmerat in sändarkontrollerad failsafe nu och nog finns den kvar till nästa flygning.

/Mats

Kommentar

• LIP
        • maj 2006
        • 1315

Finns det manual på svenska?
        /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
        Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
        Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
        Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Jo här är manualen på svenska, just nu 77 sidor och direktsupport

/Mats

Kommentar

• Gasman
            RCFF - Administratör
            • aug 2006
            • 553

Ursprungligen postat av senmathal
            Jo här är manualen på svenska, just nu 77 sidor och direktsupport

/Mats
            Var?
            //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
            Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Failsafe finns kvar till nästa flygning om allt går som det ska, men om du simulerar brownout (ta bort batteriet till mottagaren och sätt dit det igen, samt medan du startar mottagaren stäng av sändaren så har du ingen failsafe.
              mvh //Fredrik
              fredrik

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1803

Ok! Är den mottagarkontrollerade failsafen oberoende av inställningarna i radion? I så fall verkar det inte som om den fungerar, jag har testat att trycka F/S flera gånger utan resultat.

Det jag menar med inställningarna i radion är att det går att ställa in hur failsafen ska reagera. Det vill säga om den ska hålla kvar servona som dom stod när kontakten bröts eller om dom ska inta ett förutbestämt läge.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Nu fungerar det plötsligt Såg att man skulle ställa in "mottagare" i radion. Nu tycker jag i och för sig att radion borde ha varit inställd på mottagare som förvald men kommer dock inte ihåg i fall det var när jag valde "anpassad". Vad menas med "pulsfritt" i inställningarna?

/Mats

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Pulsfritt betyder att den ska sluta skicka pulser till servon och liknande vid failsafe. Detta används t.ex. av multikoptrar för att trigga RTL (return to launch).
                    fredrik

Kommentar

• Jorgen
                      • feb 2013
                      • 777

Jag tänkte uppdatera firmware på en mottagare och jag såg att FR-Sky säger att signalnivåerna är RS232 i följande dokument: http://www.frsky-rc.com/download/down.php?id=121

Det låter lite konstigt, men det stämmer ganska bra med att jag ser att många säger att signalerna är inverterade jämfört med vanliga USB-TTL adaptrar. Kan någon bekräfta att de använder en vanlig USB till RS232 adapter?

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
                        Det finns sändarkontrollerad failsafe, du gör det i sändaren. I detta fall försvinner failsafe vid spänningsbortfall i mottagaren, så jag tycker inte det är riktigt bra...
                        Klart understatement, det måste väl vara fråga om en bug? Exempelvis Multiplex failsafe kan också ställas både från sändaren och på mottagaren och självklart behålls inställningen i båda fallen även om mottagaren varit strömlös.

Tack för info!!
                        /Leif

Kommentar

• Deep Purple
                          • okt 2007
                          • 268

Tjena

Ska byta till en 6 cells NiMh acc på 1700Mah som jag hade liggande
                          Jag skarvar på / löder på befintlig acc´s kontakt

Undrar lite över inställningarna

---Radio Setup ---
                          Battery meter range, nu är det inställt på 6,0-8,0 volt ( som original )
                          Ska jag ändra efter eller före jag bytt till 8 cells acc acc ?
                          Vilken "range" passar för 8 cells acc ?

--- Alarms---
                          Battery low 7.0 volt ( som original )
                          Ska jag ändra efter eller före byte till 8 cells acc ?
                          Vad är lämpligt volttal för en 8 cells acc

Original laddaren räckte till läste jag, det tar bara längre tid tydligen ! ?

Något mer att tänka på vid accbyte till 8 celler ?

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Multipicera spänningsvärdena med 8/6.
                            Före eller efter bytet saknar betydelse.
                            Att det tar längre tid att ladda ett 8S batteri är ett tecken på att originalladdaren inte "räcker till" men det är annars inget problem. Själva laďdkretsen är inbyggd i sändaren och behöver ett par volt högre spänning än den högsta som batteriet kan nå upp till.
                            /Leif

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Ursprungligen postat av pernstig
                              Klart understatement, det måste väl vara fråga om en bug? Exempelvis Multiplex failsafe kan också ställas både från sändaren och på mottagaren och självklart behålls inställningen i båda fallen även om mottagaren varit strömlös.

Tack för info!!
                              Man kan ju undra varför en sändarkontrollerad behövs när det är så enkelt att lösa det med ett knapptryck på mottagaren. Även en sändarkontrollerad failsafe torde väl lagras i mottagaren om det ska kunna fungera när signalen är bruten.

/Mats

Kommentar

• pernstig
                                • nov 2006
                                • 1184

Ursprungligen postat av senmathal
                                Man kan ju undra varför en sändarkontrollerad behövs när det är så enkelt att lösa det med ett knapptryck på mottagaren. Även en sändarkontrollerad failsafe torde väl lagras i mottagaren om det ska kunna fungera när signalen är bruten.

/Mats
                                Kanske inte nödvändigt men praktiskt om man vill ändra inställningen och det är besvärligt att komma åt mottagaren. Jag har tre modeller med sådan installation varav en är mycket besvärlig.
                                /Leif

Kommentar

Arbetssätt...