FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Om du inte uppdaterat någon enhet borde problemet inte bero på firmware problem.
    Och om samma problem uppstår med tre olika sändare mot fem olika mottagare skulle jag börja söka efter yttre påverkan som WiFi länkar, nya antenner på närliggande fastigheter eller annan utrustning som kan störa på 2,4GHz.
    Har du någon ny mobil / platta / 3/4G modem i närheten?
    /Jonas

Skickat från min Taranis via Taptalk

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Håller med Jonas, det blir inte hårdvarufel på flera mottagare eller flera sändare samtidigt. Inte heller mjukvarufel såvida man inte ändrar den på flera enheter i samma svep utan att prova emellan. Om det är störningar, varför drabbas inte alla enheter? Men ändå, utför proven på något annat ställe med ev. telefon, platta osv avstängda.
      /Leif

Kommentar

• No4
        • okt 2007
        • 165

Fortsatte felsökningen igår. Och hittade en till X8R mottagare som fungerar helt felfritt. Min nuvarande teori är att dom som har dålig räckvidd är sådana som jag har ställt om till det läget som har 9-16 kanals utan telemetri då jag använt dom i kärror där jag använder många servon dvs två mottagare, en som har kanal 1-8 (med telemtri) och en som har 9-16 utan telemetri . Sedan har jag flyttat dom till en vanlig kära och ställt om dom till det läget som ha 1-8 kanaler och telemetri och då har felet med dålig räckvidd uppstått, dvs att RSSI värdet blir halverat ungefär. Det roliga är att när jag provar och flyger med dom i en "skitkärra" så känns det som om räckvidden är ok .....trots att RSSI larmet varnar hela tiden..... Jag ska testa och flasha i ny mjukvara i dessa mottagare nu.
        Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

• JonasH
          • nov 2016
          • 464

Hej,
          Jag funderar på att skaffa en kompletterande radio (flyger med Spektrum DX8) och då Frsky. Det verkar som många bnf-modeller har frsky-mottagare, speciellt på quadsidan.

Så då undrar jag vilken radio jag ska skaffa? En begagnad X9 eller ny Q X7? Finns det olika versioner på X9:an? Vad mer ska jag tänka på?

mvh Jonas

Kommentar

• Utmanaren2002
            • aug 2006
            • 231

Den första Taranisen hette X9 sedan kom en uppgraderad version X9 Plus sedan kom X9E. X9 versionen är nedlagd. Får du tag i en begagnad X9 till bra pris (under 1000kr) så köp! X9 Plus ser man ibland för 1000-1500kr. X9E är sällsynt på nätet! Jag har haft X9 och har X9E sedan 2015 och är väldigt nöjd!
            Lycka till
            Göran

Skickat från min iPad med Tapatalk
            En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Ursprungligen postat av JonasH
              Hej,
              Jag funderar på att skaffa en kompletterande radio (flyger med Spektrum DX8) och då Frsky. Det verkar som många bnf-modeller har frsky-mottagare, speciellt på quadsidan.

Så då undrar jag vilken radio jag ska skaffa? En begagnad X9 eller ny Q X7? Finns det olika versioner på X9:an? Vad mer ska jag tänka på?

mvh Jonas

Eftersom du har en DX8 är det Taranis X9D Plus som ligger närmast för dig, X9E är "korvlåda" men i övrigt samma radio.
              Skillnaden mellan X9D och X9D Plus är marginella, dock levereras X9D Plus med en nyare firmware som gör att du enkelt kan uppgradera, X9D kräver en hel del mickel och Windows XP innan du är uppe på samma nivå av firmware.

Om du ska flyga BNF modeller måste du köpa en non-EU modell eller skjuta in ny firmware i sändarmodulen.
              När du köper Frskys egna mottagare i X-serien (X4 / X8) kan du enkelt skifta firmware i dom mottagarna så dom passar till din sändare, vilket betyder att om du har en non-EU radio kan du köpa mottagare här i Sverige och sen byta firmware.

/Jonas

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                X9D kräver en hel del mickel och Windows XP innan du är uppe på samma nivå av firmware.

/Jonas
                Det går att fixa uppgraderingen med windows 7 eller 10 men det kräver en hel del datakunskaper innan du få rätt på det.
                fredrik

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Jodå - jag har uppdaterat min X9D utan speciellt mycket krångel via först Win 7 och vid senaste uppgraderingen Win 10.
                  Och jag kör "non-EU" i både Taranisen och Horusen.
                  Roger

Kommentar

• JonasH
                    • nov 2016
                    • 464

Ojdå. Och om man kör Mac? Funkar det inte alls med Taranisen då?

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Men köper man en begagnad X9D så kan den ju faktiskt redan vara uppgraderad i det första lite krångligare steget.
                      Roger

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Ursprungligen postat av JonasH
                        Ojdå. Och om man kör Mac? Funkar det inte alls med Taranisen då?
                        Med firmware efter 2.0.x i radion kan du uppgradera till 2.1.9 och då har du fullt stöd för OS X.
                        Det stora problemet är att gå från 1.x till 2.x.
                        /Jonas

Kommentar

• JonasH
                          • nov 2016
                          • 464

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                          Med firmware efter 2.0.x i radion kan du uppgradera till 2.1.9 och då har du fullt stöd för OS X.
                          Det stora problemet är att gå från 1.x till 2.x.
                          /Jonas

Ok, tack för det!

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Ursprungligen postat av McRegor
                            ...
                            Roger
                            Apropå EU-NonEU, vad är det som gäller just nu enligt direktivet från EU (ETSI)? Som bekant får 2,4 GHz enheter inte säljas inom EU sedan 160101. Jag har hört att sedan juni 16 ska tillverkarna förhindra/försvåra att man flashar en NonEU RF-programvara i en enhet som har EU RF-programvara, stämmer det? Och i vilket led gäller det, importör, grossist, detaljist, användare? Vad är framtidssäkert?
                            /Leif

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
                              Jodå - jag har uppdaterat min X9D utan speciellt mycket krångel via först Win 7 och vid senaste uppgraderingen Win 10.
                              Roger
                              Att uppgradera taranis från 1.5 till 2.0 på Windows 10 (med krav på signerade drivrutiner) krävde i alla fall för mig ett par extra omstarter och extra googling.

Inom 2.x är det lätt med alla windows jag provat.
                              fredrik

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Jag körde i o f s Win 7 när jag uppdaterade ifrån 1.x till 2.x och det är möjligt att jag blev tvungen att starta om ett par gånger men det var i alla fall inte värre än att jag fixa det trots att jag var helt novis på Taranis när det gjordes.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...