FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Det finns två olika slags filer att ladda till radion : modelldata och program . Det gör man med olika knappar i programmet.
    Felmeddelandet säger att du försöker läsa in en programfil som modelldata.

Kommentar

• fortuna
      • feb 2011
      • 127

Gjort nya försök, förutom det felet som innan testade jag andra knappar... då får jag upp DFU util avslutande inte korrekt.. No DFU compatibel usb device found.. Taranis. bin fungerar som det ska.. något förslag?.

Ursprungligen postat av dvogonen
      Det finns två olika slags filer att ladda till radion : modelldata och program . Det gör man med olika knappar i programmet.
      Felmeddelandet säger att du försöker läsa in en programfil som modelldata.

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Det felmeddelandet betyder att det inte gick att hitta radion för att skriva program till den. Jag gissar att du slagit på radion innan du kopplat in den.

Om du skall skriva program till radion så ansluter du den till datorn utan att slå på den

Om du skall läsa eller skriva modelldata till radion så slår du först på radion och ansluter den sedan.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Måste säga att Dvogonen ger en snabb och utmärkt support för Taranis - undrar hur bra det skulle fungera utan honom och andra entusiastiska och kunniga användare av radion? Har en känsla för att det skulle vara lite segare att få motsvarande support från tillverkare och distributörer - men jag kan ha fel....
          All heder till Dvogonen i alla fall !
          Roger

Kommentar

• fortuna
            • feb 2011
            • 127

Håller med att det är en ovärdelig hjälp till oss med tummen mitt I.. Instämmer med tacksången..
            Ursprungligen postat av McRegor
            Måste säga att Dvogonen ger en snabb och utmärkt support för Taranis - undrar hur bra det skulle fungera utan honom och andra entusiastiska och kunniga användare av radion? Har en känsla för att det skulle vara lite segare att få motsvarande support från tillverkare och distributörer - men jag kan ha fel....
            All heder till Dvogonen i alla fall !
            Roger

Kommentar

• fortuna
              • feb 2011
              • 127

Jaha.. på tal om tummen mitt i.. nu har jag gjort flera försök.. antingen är radion igång och den kan inte hitta DFU compatibel device.. eller att jag kopplar in kabeln med radion avstängd..då kan den inte idenifiera radion. andra fel är att den säger, det verkar som om opentx-taranis-se.bin verkar ogiltig.. vill du fortsätta?... inte f*n vågar jag det.. eller?..
              Ursprungligen postat av dvogonen
              Det felmeddelandet betyder att det inte gick att hitta radion för att skriva program till den. Jag gissar att du slagit på radion innan du kopplat in den.

Om du skall skriva program till radion så ansluter du den till datorn utan att slå på den

Om du skall läsa eller skriva modelldata till radion så slår du först på radion och ansluter den sedan.

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Meddelandet om felaktig fil brukar man få när man försöker ladda in en modelldata-fil som program i radion. Det är ingen bra idé att göra detta...
                Jag antar att du dessutom får samma meddelande om du har laddat ned program för någon annan radio. OpenTX finns för ett antal olika apparater.

Pröva att ladda ned en ny programfil. Se till att du väljer Taranis som radiotyp. Stäng av din Taranis innan du ansluter den till PCn. Det funkar inte att stänga av den efter det att den är ansluten.

Sedan bör det gå att ladda program.

Om det inte går så har du problem med drivrutinen för DFU (mycket troligt) eller kabeln (föga troligt, men möjligt).

För att rätta till problem med drivrutinerna använder man ett program som heter Zadig. Länkar till detta och till Taranis manual hittar du på OpenTX hemsida www.open-tx.org. I manualen står hur du använder Zadig.

Kommentar

• fortuna
                  • feb 2011
                  • 127

Tack för hjälpen.. ska kolla det senare..

Kommentar

• fortuna
                    • feb 2011
                    • 127

Hej Igen, ytterligare en fråga om Taranis, och DSM2 mottagare, och modul... frågan har säker nämnts innan men jag hittar inte när jag bläddrar i alla trådar så här är den..

Är modell minnet bundet till specifik modell, eller går det att starta vilken modell som helst oavsett vilket program som är aktiverat i radion??.. Mvh Micke

Kommentar

• dvogonen
                      • jul 2012
                      • 491

Om du binder två mottagare till samma Spektrum-modul, så går det att styra båda samtidigt. Men observera att de kommer att ta emot samma kanaler. Det går inte att dela upp kanalerna mellan mottagarna.

Det går det däremot att göra om du använder FrSkys X-mottagare. Då kan du ha två mottagare som tar emot 8 separata kanaler samtidigt från samma sändare.

Du kan också ha två sändarmoduler aktiva samtidigt, dvs den interna radion och en extern modul. Om du har en extern FrSky XJT-modul kan radion maximalt styra upp till 32 kanaler samtidigt.

Kommentar

• fortuna
                        • feb 2011
                        • 127

Tack för ett snabbt svar , som alltid :-). men om jag förstått rätt, Om jag binder en spektrum mottagare och lägger det till minne 1.. allt frid och fröjd.. sedan efter ett tag så har jag ett annat flygplan också med spektrummottagare , binder det till modell 10, allt frid och fröjd... men jag råkar läsa fel när jag ska starta modell 1 och kopplar igång flygplan 10.. med helt fel mixningar etc.. kommer då detta att bindas modell 1 och program 10?... dvs.. kan jag av misstag köra igång fel program till fel modell???..

Kommentar

• dvogonen
                          • jul 2012
                          • 491

Ja.
                          Men varför skulle du göra det? Du har ju både namn och bild att tillgå för att identifiera modellen.

Om du vill ha modell - match med Taranis så får du köpa deras X-mottagare. De har precis samma funktion som Spektrum har med DSM-mottagare.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Ja - misstag kan man ju göra med modellminnen och det har man ju också gjort några gånger under åren men kan man i Taranis lösa detta via FrSkys s k X-mottagare så är ju detta lösningen. Annars blir det att skaffa en Spektrum-sändare om man redan har Spektrum-mottagare.
                            Sen är det väl så att frånsett just Spektrum mottagare/sändare och Taranis sändare/FrSky X-mottagare så binder man mottagaren till sändaren och inte till en specifik minnesplats - det är ju orsaken till att man kan starta med fel modellminne aktivt.
                            Roger

Kommentar

• fortuna
                              • feb 2011
                              • 127

Som sagt, varför ska man göra det... men någon gång finns kanske risken och kan bra att veta att Taranis inte fungerar på samma sätt som spektrum/ Jr .. Jag har fått svaret och vet nu att det är bra att vara försiktig.. Jag har en JR och den klara modell- match... med dessa orange mottagare.. Tack för svaren..

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Den JR du har är väl en Spektrum/JR antar jag. Senare JR-sändare har ju ett eget 2,4 GHz-system och där lär inte Orange-mottagare fungera.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...