FrSKY TARANIS
Kollaps
X
-
Eller som direktlänk:
Jag har en omarbetad variant som ger fungerande svenskt språk som men ligger i den engelska mappen "en". Har inte provat filerna i länken så återrapportera gärna eventuella erfarenheter./LeifKommentar
-
edit - pernstig var snabbast. Samma kommentar. Jag använder egen ordning, har inte provat allt men allt som jag har provat fungerar. Finns här https://www.dropbox.com/s/ntua8ne5qj...ka-2.1.7z?dl=0fredrikKommentar
-
Det är inte särskilt svårt att göra egna ljud med "Elins" röst, jag gör sompå detta Yt-klipp av Peter Lehnér:
/LeifKommentar
-
Du borde kunna sätta en logisk switch
a>x Välja strömsensorn och sen sätta värdet den inte ska gå över.
Sen under special funktioner får du sätta "overridechannel" på den logiska switschen. Välja trotteln och sätta värdet du vill ha i stället.
Inget jag provat men det borde fungera.Kommentar
-
Här är OpenTX kraftfullt. Jag gjorde samma sak för att ställa mixvärden på snapflaps samt höjdkomp sfa tre olika lägen på reflex. Otroligt smidigt att slippa landa femton gånger utan istället kunna sätta allt under en-två starter.
En ytterligare styrka är att man kan logga parametervärden på SD-kortet. Vill man då göra en kurvmix på tex trottel-höjd kan man flyga runt lite med olika pådrag och ställa olika mixvärden med ratten. Sen tittar man på loggen i efterhand och gör kurvan.
Kanske man iofs tom skulle kunna assigna punkter i kurvan direkt till rattarna men jag tror det kan överbelasta hjärnan lite!
Jag gillar också "timer" grejen på trottel/höjd mix och har nämnt den förut. Klipper man på max motor får man ju omedelbart samma utslag på höjd vilket inte är bra utan man vill mata in höjdmixen lite gradvis dyk i takt med accelerationen. Det syns väldigt tydligt på min Funglider-video när jag accelererar planet att det går spikrakt. Sånt gör ju att man rent allmänt flyger mycket lugnare och jämnare.
Jag har fått en del kommentarer om att jag flyger "smooth" i mina videos och delvis är det ju så jag flyger men det är en hel del "småfusk" som ligger bakom.
Jag jobbar med mjukvara för styr/reglering så jag är yrkesskadad....
Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar
-
Funkar sådär...
Jag har simulerat att strömmen blir större än det inställda maxvärdet och då hoppar trotteln till värdet jag angett i "override channel". Jag vill istället att när strömmen nått maxvärdet ska trottelvärdet inte öka ytterligare oavsett var på trottelkurvan detta inträffar./LeifKommentar
-
Jag är lite osäker på om logiken är stark nog men det borde den vara, tom för att det skall gå att lösa på flera sätt. Ett skulle troligen kunna använda flera logiska switchar - en för att då strömmen överstiger valt värde plocka det aktuella trottelvärdet och skriva det till en global variabel och den andra switchen för att i mixern välja att använda den globala variabelns värde. Minns inte riktigt hur det såg ut och har ingen sändare/Companion att prova i.Funkar sådär...
Jag har simulerat att strömmen blir större än det inställda maxvärdet och då hoppar trotteln till värdet jag angett i "override channel". Jag vill istället att när strömmen nått maxvärdet ska trottelvärdet inte öka ytterligare oavsett var på trottelkurvan detta inträffar.
Jag har för mig att det finns många möjligheter att använda max/min och true/false etc i mixern dessutom så det borde gå att lösa utan script, bara genom att använda logisk switchar i mixern. Trotteln skulle då använda MIN av spaken och det skrivna värdet.Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar
-
Kort fråga kring setup av batterivarning på Taranis. Som det är nu så har jag en funktion som gör att när flygbatteriet går under 15V så talar Taranis om spänningen. Men det jag märkt är att den endast talar om detta i samband med att jag "passerar" 15V. Jag flyger quads, så vid en "punch-out" droppar spänningen under 15V och Taranisen säger ifrån. Men efter att ha flugit en liten stund och spänningen är under 15 konstant vid mer "lagom" gas så får jag ingen uppläsning av spänningen trots att den är under 15V. Beror detta på att den inte längre "passerar" från över 15 till under 15?
Behöver jag sätta upp den logiska switchen på ett annat sätt?
Hm...hoppas att jag inte har varit luddig i min fråga.
Kommentar

Kommentar