FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Nej, absolut inte. Har du bundit en mottagare så förblir den bunden.
    Model Match gör bara att varje modell är bunden till exakt en av de mottagare du bundit till radion. Utan Model Match så kan du styra alla bundna modeller från varje modellplats.

Kommentar

• malman
      • apr 2012
      • 5

Tack för snabbt svar.

Alltså även när man hoppar mellan olika mottagare...?
      Kör idag med en DHT modul i en Multiplex Royal Evo/Pro, och då är man ju tvungen att 'binda' om när man skall byta modell och mottagare.

Edit: rensade bort fråga som redan besvarats ovan..

Edit2: Var just ute i garaget o testade lite. Och insåg nu med hjälp av dvogonen's svar att jag missförstått hur binding för telemetri mottagarna funkade. Trodde man låste rx och tx mot varandra, och att tx'en endast kunde prata med en bindad rx åt gången, dvs att båda var medvetna om varandra. Visade sig nu alltså inte vara fallet, utan flera mottagare kan alltså var bind'ade samtidigt... Då blir ju situationen mkt enklare... Å jösses vad dumt att jag alltid gjort om binding cykeln vaje gång jag bytt modell.....
      Nåja, man lär så länge man lever..
      Senast redigerad av malman; 2014-04-06, 21:42.

Kommentar

• bogieboy
        • feb 2011
        • 1054

Har för mig om att jag läst om uhf system till taranisen i denna tråd men hittar inte sidan? Annars om det inte va här så undrar jag vilja system ni kan rekommendera?
        http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• bogieboy
          • feb 2011
          • 1054

Ursprungligen postat av bogieboy
          Har för mig om att jag läst om uhf system till taranisen i denna tråd men hittar inte sidan? Annars om det inte va här så undrar jag vilja system ni kan rekommendera?
          hittade sidan :-P http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post332758

Kommentar

• bogieboy
            • feb 2011
            • 1054

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cker_Gyro.html

vist borde den fungera med taranisen?

Kommentar

• Stisse
              • maj 2012
              • 38

Någon FPV flygare med Taranis/X8R och 1,3GHz sändare som flyger utan problem?

Själv så har jag stött på lite avståndsproblem, radion skriker ut varningar efter ca 100m. Testade lite hemma, med radion i handen å en liten promenad så kommer jag inte många meter till fots utan att få varningarna, gör samma test men denna gång kopplat ur 1,3GHz sändaren och tar en promenad, efter att ha gått dubbla distansen utan problem ger jag upp å vänder hem igen.

På min Quad, en Iconic-X har jag X8R längst bak, video tx är monterad längst fram och har ett lowpassfilter installerat, kan inte flytta isär dem mer då dem ligger längst ut på vardera sida, går bara flytta närmare vilket borde ge ännu sämre resultat..
              Flottan:
              PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

Min jutjub å Nylleboken

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Du har säkert 1.2 vtx. Du får nog vara snäll och lägga upp alla data på varje komponent om vi skall kunna ge råd.
                DS-24 operatör.
                Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Stisse
                  • maj 2012
                  • 38

FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter, LowPassFilter, antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra, OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
                  Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.
                  Senast redigerad av Stisse; 2014-04-09, 21:36.
                  Flottan:
                  PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

Min jutjub å Nylleboken

Kommentar

• bogieboy
                    • feb 2011
                    • 1054

Woooot nu är taranisen beställd och det ska nog gå fort för den är redan i Svealand. Det är herr Ove på airmedia som fått in dom i butiken igen....

Längtar som en liten unge på julafton. :-D

Kommentar

• Peter1
                      • maj 2013
                      • 231

Ursprungligen postat av Stisse
                      FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter, LowPassFilter, antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra, OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
                      Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.
                      har haft samma problem med Fatshark 5.8Ghz. Taranis ropar ut kritisk radiosignal bara efter sisådär dryga 100m. Och bara när jag kör FPV. Min mottagare är D8R II-plus. Märkligt!
                      Edit: Nej, det var faktiskt X8R som gav låg signal. fel av mig!
                      Peter
                      Senast redigerad av Peter1; 2014-04-16, 09:28.

Kommentar

• Copterdude
                        • maj 2012
                        • 1269

Konstigt att 5.8Ghz stör ut den. Jag som går i tankarna att beställa en Taranis. Kommer iof förmodligen skaffa Ezuhf modulen till men hade tänkt köra på 2.4Ghz ett tag först men inte om räckvidden är så dålig. Kan inte separera 5.8Ghz från Rx mer än 10cm max på min quad..

Kommentar

• fortuna
                          • feb 2011
                          • 127

Hej , Ursäkta att jag flikar in. men igår så försöker jag binda ihop 2 X8R , allt enligt regler, detta fungerar men utan att ha någon annat inkopplat än var sin batteripack till mottagarna. så säger radion , "telemetri saknas , telemetri åter. flera flera ggr... radion ståendes på bordet och mottagarna 20 cm ifrån... olika varianter på delning av antennerna.. binda om flera ggr och samma fenomen.. verka noll mening att göra range test....

Ursprungligen postat av Stisse

Kommentar

• zingo
                            • dec 2008
                            • 25

Ursprungligen postat av fortuna
                            Hej , Ursäkta att jag flikar in. men igår så försöker jag binda ihop 2 X8R , allt enligt regler, detta fungerar men utan att ha någon annat inkopplat än var sin batteripack till mottagarna. så säger radion , "telemetri saknas , telemetri åter. flera flera ggr... radion ståendes på bordet och mottagarna 20 cm ifrån... olika varianter på delning av antennerna.. binda om flera ggr och samma fenomen.. verka noll mening att göra range test....
                            Detta verkar vara ett fenomen när X8R-mottagare är för nära sändaren. Har läst om det på andra forum.
                            Telemetrisignalen blir starkare än sändaren klarar av.
                            Pröva med att ha en meter eller så mellan mottagarna och sändaren så borde du få normala telemetrivärden (RSSI).

Kommentar

• fortuna
                              • feb 2011
                              • 127

Ok . Tack för svaret. Mvh Micke
                              Ursprungligen postat av zingo
                              Detta verkar vara ett fenomen när X8R-mottagare är för nära sändaren. Har läst om det på andra forum.
                              Telemetrisignalen blir starkare än sändaren klarar av.
                              Pröva med att ha en meter eller så mellan mottagarna och sändaren så borde du få normala telemetrivärden (RSSI).

Kommentar

• DennanHMFK
                                • maj 2006
                                • 1135

Har nu pillat lite med Taranis som farsan köpte.
                                Lyckades få till Sbus till Naza-M och alla switchar med mera. :-)

Enda jag inte gillar är att högtalaren låter lite hela tiden.
                                Vänster sidoroder, så är det lite tystare, drar man höger sidoroder så ökar det lite.. Ganska irriterande att höra det hela tiden. :-\
                                medlem i HMFK
                                www.hallstamfk.se
                                min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

Arbetssätt...