https://www.rcflyg.se
FrSKY TARANIS - Svenska RC-flygförbundet

FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Det står dock inget om att det är den nya versionen + (Plus) så då får man väl förutsätta att det är den "gamla" även denna gång.
    Misstänker därför att detta även gäller de som Airmedia får hem inom kort.
    Kanske dags att testa nåt nytt när den nya versionen finns på hyllorna...
    Roger

Kommentar

• AM
      Debattglad entusiast

• maj 2006
      • 3464

Det står dock inget om att det är den nya versionen + (Plus) så då får man väl förutsätta att det är den "gamla" även denna gång.
      Misstänker därför att detta även gäller de som Airmedia får hem inom kort.
      Kanske dags att testa nåt nytt när den nya versionen finns på hyllorna...
      Roger
      Nehej du McRegor. De Taranis jag fått hem - och håller på att skicka ut till väntande kunder - är den senaste versionen. Enligt fabriken ska det vara "B"-revision - och det ska vara den senaste versionen.
      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej Ove,
        Men det nya utförandet kallar man ju tydligen X9D+ så den har väl inte börjat tillverkas ännu då kan man tro.
        Den nya är väl ingen revision utan en lite uppdaterad modell.
        Roger

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

i min värld är en uppdaterad version en revision ?
          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
          |FPV STUFF|
          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
          | DJI Inspire 1 |
          |TERMIK OCH HANG |
          |
          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ursprungligen postat av simonarvestrand
            i min värld är en uppdaterad version en revision ?
            Jo - så är det nog med betoning på liiite uppdaterad...
            Ber om ursäkt för att jag formulerade mig otydligt.
            Den som levereras nu är såvitt jag förstått en X9D revision B. Förmodligen är det nästa "uppdatering" som blir X9D+. Men nåt blåtandsinterface är nog inte att hoppas på efter vad jag läst på andra ställen. Men det kanske kommer på kommande modeller.
            Roger

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

bara skadad av mitt arbete

det är nog som du säger. små förändringar på bristfälliga delar är det jag tror på

en revision med minor changes

blåtand får nog räknas som en major change
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• zingo
                • dec 2008
                • 25

Jag beställde en Taranis från Air Media igår när de fanns i lager på webshopen. Idag stog det "slut i lager" så jag antar att hela den här sändningen redan är slutsålda.

Förhoppningsvis får jag radion om några dagar så jag får se hur den är. Den har ju fått minst sagt goda omdömmen på nätet.

Jag var i valet och kvalet om jag skulle vänta med att köpa radio tills FrSky gav ut plus-versionen (X9D+) men tillslut bestämde jag mig för att prova nu.
                Efter vad jag har förstått på andra forum där utvecklarna av OpenRc kommenterar har de inte sett skymten av den nya hårdvaran och inga besked från FrSky när den skall vara klar. Det betyder förmodligen att det kommer ta mycket lång tid innan vi ser en Taranis+.

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast

• maj 2006
                  • 3464

ja, sändningen jag fått hem går åt fort - även alla sändare jag tog hem extra...
                  Får hoppas jag kan få hem fler lite snabbare denna gång.
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• dvogonen
                    • jul 2012
                    • 491

Bertrand I OpenTX - gruppen har fått en 6-positions vridomkopplare. Koden är färdig och incheckad för den och kommer att dyka upp i nästa släpp av OpenTX (2.0). Förutom detta har ingen av oss sett röken av någon ny hårdvara och ännu mindre en ny radio som X9D+ (eller Horus för den delen).

Kommentar

• zingo
                      • dec 2008
                      • 25

Dvogonen, det låter intressant med en ny OpenTx-version.
                      Ett så stort versionshopp som till 2.0 brukar betyda ganska stora förändringar i mjukvaran.

Vet du något mer om vilka nya funktioner som kommer med den versionen förrutom stöd för vridomkopplare?

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

låter mycket intressant, precis som Zingo säger så betyder ju normalt en förändring av första siffran en stor förändring
                        |FPV STUFF|
                        | DJI Inspire 1 |
                        |TERMIK OCH HANG |
                        |
                        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• dvogonen
                          • jul 2012
                          • 491

Allt är inte helt bestämt ännu men här är några:
                          - Möjlighet att ladda firmware direkt från SD-kortet, utan dator.
                          - Möjlighet att ladda firmware från datorn utan specialdruvrutin (installationen är ett elände)
                          - Möjlighet att använda Taranis som PC-joystick utan specialsladd (kanske - drivrutin inte skriven ännu)
                          - Bättre och mer förståeligt Companion-interface med nya ikoner etc.
                          - Stöd för HobbyKing 9XR Pro (om de släpper den i tid)
                          - Stöd för de senaste FrSky-sensorerna.
                          - LUA-interpretator för mixar (Den här är jag tveksam till. Det är lite som att montera en jetmotor i en Cessna)
                          - De två projekten openTX och companion9x slås ihop och döps om till OpenTX och OpenTX Companion.
                          - Synkroniserade releaser med samma release-nummer mellan OpenTX och Companion.
                          - Stöd för editering och skrivning till er9x tas bort (import blir kvar)
                          - Stöd för editering och skrivning till ersky9x tas bort (import blir kvar)
                          - Hela projektet flyttat från Google.code till GitHub med ny webbsida, utvecklingswiki och revisionssystem. Syns inte för användarna men är en enorm förbättring för gruppen.
                          - Nya fonter med varierande teckenvidd (lättare att läsa)
                          - Byte av språk direkt i radion, man behöver alltså inte välja en Svensk eller Engelsk version, man får båda (kanske, kanske, kanske)
                          - Som vanligt en massa små detaljförbättringar och buggrättningar.

Kommentar

• zingo
                            • dec 2008
                            • 25

Tack för den listan Dvogonen.
                            Det ser ut som vi har mycket intressant att se fram emot.

Kommentar

• maj 2006
                              • 484

Ursprungligen postat av AM
                              ja, sändningen jag fått hem går åt fort - även alla sändare jag tog hem extra...
                              Får hoppas jag kan få hem fler lite snabbare denna gång.
                              Hann aldrig se att du hade Taranis på lager, ingen panik dock, jag har en Taranis som jag uppdaterat med nya utbytesspakar. Inget större fel på dom gamla, ska konvertera dom med långa spakar med 3-pos brytare. Lite jobb men jag gillar korvlådestuket.
                              Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.

Ursprungligen postat av dvogonen
                              Allt är inte helt bestämt ännu men här är några:
                              - Möjlighet att ladda firmware direkt från SD-kortet, utan dator.
                              - Möjlighet att ladda firmware från datorn utan specialdruvrutin (installationen är ett elände)
                              - Möjlighet att använda Taranis som PC-joystick utan specialsladd (kanske - drivrutin inte skriven ännu)
                              - Bättre och mer förståeligt Companion-interface med nya ikoner etc.
                              - Stöd för HobbyKing 9XR Pro (om de släpper den i tid)
                              - Stöd för de senaste FrSky-sensorerna.
                              - LUA-interpretator för mixar (Den här är jag tveksam till. Det är lite som att montera en jetmotor i en Cessna)
                              - De två projekten openTX och companion9x slås ihop och döps om till OpenTX och OpenTX Companion.
                              - Synkroniserade releaser med samma release-nummer mellan OpenTX och Companion.
                              - Stöd för editering och skrivning till er9x tas bort (import blir kvar)
                              - Stöd för editering och skrivning till ersky9x tas bort (import blir kvar)
                              - Hela projektet flyttat från Google.code till GitHub med ny webbsida, utvecklingswiki och revisionssystem. Syns inte för användarna men är en enorm förbättring för gruppen.
                              - Nya fonter med varierande teckenvidd (lättare att läsa)
                              - Byte av språk direkt i radion, man behöver alltså inte välja en Svensk eller Engelsk version, man får båda (kanske, kanske, kanske)
                              - Som vanligt en massa små detaljförbättringar och buggrättningar.
                              Härlig lista. Kul att få vara med om denna utveckling redan från början. Spännande!

/Ville
                              /Ville
                              - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• Utmanaren2002
                                • aug 2006
                                • 231

Ursprungligen postat av Ville
                                Hann aldrig se att du hade Taranis på lager, ingen panik dock, jag har en Taranis som jag uppdaterat med nya utbytesspakar. Inget större fel på dom gamla, ska konvertera dom med långa spakar med 3-pos brytare. Lite jobb men jag gillar korvlådestuket.
                                Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.

Härlig lista. Kul att få vara med om denna utveckling redan från början. Spännande!

/Ville
                                Hej Ville
                                När du valt pottar för utbyte av sidoreglaget vore jag tacksam om du publicerade dessa här på forumet så vi andra kan byta ut originalen också. Min vänstra är slapp som en kalkonhals...
                                Göran
                                En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

Arbetssätt...