FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ilfrazr
    • sep 2011
    • 160

It's a firmware bug, will be corrected in next OpenTX release.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Vågar man nämna orden "tveksam kvalitetskontroll" i denna tråd...
      Det är nog helt enkelt så att det krävs lite mera att göra en sändare än att bara göra elektroniken men det kommer väl så småningom. Det är nästan jämt den mekaniska kvaliteten som kan vara bekymmersam när priset pressas. Förresten - är det nån som hört nåt mera om när Taranis Plus-modellen finns på marknaden ? Då har väl förmodligen de flesta av de problem som rapporterats byggts bort så då kanske det kan bli dags att slå till och testa...
      Roger

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Ursprungligen postat av Ilfrazr
        It's a firmware bug, will be corrected in next OpenTX release.
        Hur tänkte de då? Kablar som skall flyttas låter knappast som ett firmware-fel. Svårt att sätta kablar fel med hjälp av programvara :-)

Det finns en bugg som har med reversering av trim att göra, men den gäller gasspaken. Om man prompt vill att den skall reverseras (full gas nedåt), så blir inte trimmen reverserad. Väldigt, väldigt få vill ha fullgas nedåt, så detta har passerat oupptäckt länge. Kommer att lösas I OpenTX 2.0.
        Men detta är ju inte alls det mystiska fel du beskriver.

Kommentar

• dvogonen
          • jul 2012
          • 491

Ursprungligen postat av McRegor
          Förresten - är det nån som hört nåt mera om när Taranis Plus-modellen finns på marknaden ? Då har väl förmodligen de flesta av de problem som rapporterats byggts bort så då kanske det kan bli dags att slå till och testa...
          Roger
          FrSky har nu kommit så långt att de slutgiltigt valt komponenter. De har skickat ut en del av dessa för testning och som stöd för att skriva drivrutiner, men de har fortfarande inte tillverkat prototyper av de slutgiltiga moderkorten. Efter prototypkort kommer produktifiering och testning. Lanseringen av Taranis+ verkar ligga ett antal månader bort, inte veckor som jag trodde tidigare.

Men vem vet, under har ju inträffat tidigare.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Tack för din info Dvogonen. Det är nog antagligen som jag redan nämnt - det är svårare att tillverka sändare än den elektronik dom sålt tidigare och processen att bl a ta fram en uppdaterad version av sändaren har ju tagit en väsentligt längre tid än dom lovat för bara några månader sedan. Men kan dom åtgärda de fel som uppenbarat sig och säkra kvaliteten så är det nog rätt beslut att låta det ta sin tid. Tror inte att dom har råd med annat än att verkligen lyckas med denna produkt.
            Roger

Kommentar

• bogieboy
              • feb 2011
              • 1054

Hade varit kul med lite statistik mellan dom olika märkena? Undrar hur många futabaradios det sållts sen dom släppte taranisen. Och undrar hur reklamationerna ser ut i procent.
              http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• Ilfrazr
                • sep 2011
                • 160

Har bytt plats på kablarna.
                Så nu har jag gas upp på trim.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Ursprungligen postat av bogieboy
                  Hade varit kul med lite statistik mellan dom olika märkena? Undrar hur många futabaradios det sålts sen dom släppte taranisen. Och undrar hur reklamationerna ser ut i procent.
                  Om jag får gissa helt ovetenskapligt så kommer det inte att reklameras lika många Taranis jämfört med etablerade märken av den enkla orsaken att många Tarnis köps ifrån "långtbortistan" så det känns nog jobbigt för många att skicka tillbaka grejorna dit men har man köpt ett traditionellt märke av en svensk handlare och det blir fel på grejorna så skulle i alla fall jag reklamera omgående. Med detta sagt så tror jag det blir svårt att få fram nån rättvisande statistik över felfrekvensen på nylevererade sändare. Nu är ju inte min egen statistik nåt värd men jag kan ändå säja att jag faktisk aldrig haft några fel på nya sändare under alla år jag flugit - och jag har köpt rätt många anläggningar. När jag var som mest aktiv på 70-80-talen så bytte jag i princip varje eller vartannat år eftersom bl a potentiometrar och sladdar/kontakter slets på anläggningarna så av den orsaken har det passerat några olika - men peppar, peppar har jag klarat mig helt ifrån sändarfel. Tja - nån lång antenn har väl bytts med det var ju av slitageskäl och inget som gick sönder när grejorna var nya. Sen måste man väl ändå tillstå att det idag är generellt hög kvalitet på grejorna trots relativt låga priser. Jämförelsevis så kostade en enkel 6-kanalers anläggning med sändare, mottagare och 3-4 servon i storlekordningen 1500--2000 kr runt 1970--1975. Och servona runt 150--250 kr... Man vågar knappt tänka på vad det skulle bli i dagens penningvärden och ändå är det mesta som säljs idag betydligt bättre...
                  Ursäkta utläggningen men ibland är det nyttigt att få lite perspektiv - även för oss gamlingar. Man glömmer snabbt...
                  Roger

Kommentar

• Tokaz
                    • mar 2009
                    • 194

Nån som kan tipsa om bra ställe och köpa taranisen på?
                    Fredde

Kommentar

• dvogonen
                      • jul 2012
                      • 491

HobbyKing.

De har både mode 1 och mode 2 i lager just nu.
                      https://www.hobbyking.com/hobbyking/...m_Mode_2_.html

Kommentar

• Tokaz
                        • mar 2009
                        • 194

Jo jag har sett den där men tar sån jäkla tid innan den kommer därifrån tycker jag :(

Kommentar

• bogieboy
                          • feb 2011
                          • 1054

Haha det går snabbare än våra svenska handlare som har den. Jag beställde den 15:de aprill och har inte fått den än. Och då hade dom den i lager. Det hade gått fortare att gå till kina och hämta en.
                          http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Har ledsnat rejält på min Futaba 12FG nu. Det är tredje gången som den helt plötsligt blir okalibrerad. Idiotiskt nog så har den ingen (officiell) möjlighet för egenkalibrering utan den måste lämnas in till en auktoriserad Futabatekniker för kalibrering vilket kostar en hel del. Turligt nog (för mig) så finns det trix för att kunna göra detta själv men jag har tappat förtroendet för Futaba totalt. Kommer inte att köpa en till inom överskådlig tid framöver.

Nu funderar jag på en Taranis men undrar om det är massor man måste ptgärda för att få den bra? Det finns ju hur många tips på förbättringar som helst. Frågan är om dessa är nödvändiga (need to have) eller bara trevliga (nice to have)?
                            Senast redigerad av Boopidoo; 2014-05-06, 06:45.

Kommentar

• dvogonen
                              • jul 2012
                              • 491

Jag har fixat och trixat hur mycket som helst med mina tidigare 9x/9xr-apparater. Det var nödvändigt för att få dem användbara.

Jag har däremot inte gjort något alls med min Taranis. Tanken har inte ens fallit mig in.

Nice to have, alltså.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Ironiskt nog så verkar det som att Futaba haft mera problem med sina dyraste modeller än med modellerna som är något billigare. Mycket tråkigt helt klart för de som drabbas. Själv kör jag sen många år deras "mellanklassare" (9c resp 10c) utan några som helst problem och har likaledes många kompisar med motsvarande erfarenheter. Men som sagt - har även kompisar som haft lite strul med bl a de gamla 14-kanalarna (14MZ) så visst kan strul drabba även dyrare anläggningar så jag har förståelse för om du inte är så sugen igen på Futaba Boopidoo för har man haft strul med ett märke så tar det emot att testa samma märke igen. Sen är det väl frågan om hur väl en Taranis står sig kvalitetsmässigt mot t ex en Futaba 14SG. Visst är Futaban klart dyrare men det är en rysligt trevlig radio av de exemplar jag sett på klubben. Och Taranis är säkert kompetentare programvarumässigt men sen skall ju den mekaniska kvaliteten också matcha den programvarumässiga kompetensen i radion vilket jag inte är helt övertygad om ännu, tyvärr.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...