FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Ursprungligen postat av McRegor
    12 st i lager i kombon med 1 mottagare - http://www.t9hobbysport.com/frsky-ta...hz-transmitter
    Och nu "Out of stock" Dom går åt som smör i solsken. Hoppas ngn har hemma när skatteåterbäringen kommer

Om man beställer från HK Europavaruhuset, slipper man garanterat tull då? Har kollat flera ggr och det verkar vara samma lagersaldo i Hong Kong som i Tyskland som man undrar varifrån radion skickas egentligen. Misstänker att grejerna inte alltid skickas från Tyskland men dom kanske mellanlandar där?

/Mats

Kommentar

• Pumpe
      • okt 2011
      • 341

Ursprungligen postat av senmathal

Om man beställer från HK Europavaruhuset, slipper man garanterat tull då? Har kollat flera ggr och det verkar vara samma lagersaldo i Hong Kong som i Tyskland som man undrar varifrån radion skickas egentligen. Misstänker att grejerna inte alltid skickas från Tyskland men dom kanske mellanlandar där?

/Mats
      Jag får inte fram att den finns att beställa från European Warehouse.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
        • 179

Ursprungligen postat av Pumpe
        Jag får inte fram att den finns att beställa från European Warehouse.
        Inte jag heller, det var därför jag beställde från T9.

Kommentar

• dvogonen
          • jul 2012
          • 491

Ursprungligen postat av senmathal
          Om man beställer från HK Europavaruhuset, slipper man garanterat tull då?
          Om du köper från HobbyKing i Tyskland, eller vilken annan handlare som helst inom EU, så finns eventuell tullkostnad redan i priset. Den som importerar varor in i EU betalar tull, inte slutkunden.
          Mellan EU-länder råder fri rörlighet för varor utan tull.

Men jag tror inte att HobbyKing lagerför Taranis i Europa, så frågan är teoretisk.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Det talas ofta om "tull" men det har jag alltid klarat mig ifrån för hobbygrejor. Det som är en realitet däremot är moms vilken vid beställning ifrån länder utanför EU innebär en beskattning av 25 % på summan för varorna och frakten. Sen tillkommer en hanteringsavgift till t ex Posten när dom administrerar "förtullningen" och den brukar ligga på ca: 100 kr. Sen kan man förvisso ha tur och slippa moms + hanteringsavgiften men tipset är ändå att räkna med dom när ni gör kalkylen för om det "bär sig" att handla ifrån en handlare utanför EU. Inom EU betalar man normalt moms i det land man handlar ifrån vilket ofta innebär en lägre momssats än i Sverige. Och för det mesta ingår momsen i de priser vi ser på leverantörernas hemsidor. Sen finns det lite specialer vill jag minnas även när man handlar inom EU men dessa kan vi nog glömma när det gäller våra prylar.
            Roger

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1803

Nej det är nog rätt att den inte finns där. Jag använde sökfunktionen på Eurpean Warehaus men ser nu att man hamnar då på International Warehaus.

/Mats

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Jag tror att de flesta specialfall har tagits bort. Från början (Sent 90-tal) skulle man betala moms i ursprungslandet om försäljaren sålde till Sverige för mindre än 10000 euro per år. Om de sålde för mer skulle man betala moms i Sverige. Ett totalt oförutsägbart och okontrollerbart system. Vem som kom på den vansinniga idén vet jag inte, men nuförtiden är det moms i ursprungslandet som gäller. Väldigt enkelt.

Men det spelar ju inte heller så stor roll längre. Momsen är 25% här och 20-21% i nästan alla andra länder. Det var mycket större skillnad från början.

Kommentar

• Elflygarn
                  • jun 2008
                  • 291

HK har inga FrSky-grejor i EU warehouse. Skulle tro de har en deal med FrSky att inte sälja här.

Sedan jag skaffade mig en Taranis förra året så kastar jag alltid in en D8R-XP mottagare när jag beställer nåt från HK international, så att jag bygger upp ett förråd av dessa fantastiska små telemetrimanicker.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                    • 179

En fråga om T9. Vilka är det som tar över transporten när paketet kommer till Sverige? Det är i Stockholm nu men jag får ingen träff på kollinumret på vare sig Posten, Shenker eller DHL.

Kommentar

• tvbcom
                      • mar 2012
                      • 79

Ursprungligen postat av Peter_L
                      En fråga om T9. Vilka är det som tar över transporten när paketet kommer till Sverige? Det är i Stockholm nu men jag får ingen träff på kollinumret på vare sig Posten, Shenker eller DHL.
                      När min kom från england så upptäckte jag att transportören ändrar trackingnumret när godset passerar sveriges gräns (jäkligt smart va). Jag fick ringa runt innan jag fick tag i det nya trackingnumret så att det gick att följa igen.
                      Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Kommentar

• The Flyer
                        • maj 2013
                        • 134

Beställde nyligen ytterliggare en Taranis från T9 Hobbysport. Blev faktiskt väldigt besviken när jag öppnade paketet. Jag förväntade mig att den skulle ligga i en aluminiumväska men till min stora förvåning låg den förpackad i en vanlig cellplastlåda. Levereras inte Taranisarna i aluminiumväska längre?

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0656.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 502161
                        Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Kommentar

• dvogonen
                          • jul 2012
                          • 491

De har sagt att många väskor blev skadade i transporten och att de slutar med dem därför. Sedan är förstås en pappkartong billigare och lättare.... Trist.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Kommentar

• High Five
                            • aug 2013
                            • 220

Ursprungligen postat av dvogonen
                            De har sagt att många väskor blev skadade i transporten och att de slutar med dem därför. Sedan är förstås en pappkartong billigare och lättare.... Trist.
                            FrSky skyllde även de tidiga gimbal-problemen i Taranis på transporterna. Dom verkar inte förstå att det är dom själva som utvecklar varan och ska förpacka den så den ska klara frakten.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                              • 179

Nu ligger min Taranis på ICA och väntar. Det visade sig att det var Posten som transporterade den i Sverige.
                              Det tog ju inte särskilt lång tid att få hem den..

Kommentar

• Hayvosh
                                • dec 2012
                                • 63

Ploppade upp en annons på Facebook idag om ett till företag i Sverige som säljer taranis, dock verkar dom inte ha i lager förens i juli.. http://www.djisverige.se/taranis-mod...d897ddf410b733

Kommentar

Arbetssätt...