FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copterdude
    • maj 2012
    • 1269

Fick min Taranis nyss. En fråga, ska gasreglaget ha en friktion ? Det låter som den stegar mot något. Kanske står nånstans i manualen.

Kommentar

• bogieboy
      • feb 2011
      • 1054

Det är så orginal men går att ta bort om man vill. Men då måste du öppna radion.
      http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• Copterdude
        • maj 2012
        • 1269

Ursprungligen postat av bogieboy
        Det är så orginal men går att ta bort om man vill. Men då måste du öppna radion.
        Ok, blev bara lite förvånad då jag inte hade haft så på nån annan radio. Skönt att det inte är nå fel på gimbalen iaf

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Ursprungligen postat av Copterdude
          Ok, blev bara lite förvånad då jag inte hade haft så på nån annan radio. Skönt att det inte är nå fel på gimbalen iaf
          Kallas för ratchet, används främst av flygplansflygare medan heliflygare inte uppskattar det för att få bättre hoverprecision. Men smaken är olika om man vill ha eller inte ha.

Enkelt att justera eller deaktivera med en skruvmejsen om du öppnar den
          (skall faktiskt göra det själv nu när jag börjat flyga heli med min Taranis).
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Mm tror jag ändrar sen, känns som det kommer bli irriterande med hacken när man flyger kopter. Men ska flyga lite först så jag ser att den funkar som det ska innan öppning av radion.

Ursprungligen postat av Fluf
            Kallas för ratchet, används främst av flygplansflygare medan heliflygare inte uppskattar det för att få bättre hoverprecision. Men smaken är olika om man vill ha eller inte ha.

Enkelt att justera eller deaktivera med en skruvmejsen om du öppnar den
            (skall faktiskt göra det själv nu när jag börjat flyga heli med min Taranis).

Kommentar

• Norse
              • nov 2013
              • 13

Vad för saker bör man göra när man fått sin taranis? Är det companion9x man ska installera på datorn, ska taranisen i sig uppdateras med något?

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Du behöver inte göra något alls. Radion funkar bra som den är.

Om du vill ha alla nya uppdateringar och kunna redigera modeller på datorn så skall du installera OpenTX Companion och uppgradera radion därifrån.

companion9x är en omodern variant. Undvik den.

Kommentar

• Fluf
                  • jul 2012
                  • 1580

Ursprungligen postat av Norse
                  Vad för saker bör man göra när man fått sin taranis? Är det companion9x man ska installera på datorn, ska taranisen i sig uppdateras med något?
                  Man kan, men man behöver inte.

Det underlättar att programmera avancerade mixar via datorn, dock föredrar jag att köra all programmering manuellt i sändaren för att instinktivt kunna justera på fältet utan att det blir en stor sak av det.

Firmwaren i sig funkar utmärkt out of the box, men du kanske vill ändra ljudspråk och eller talspråk till svenska, byta startbild eller byta startljud etc så att det passar just dig, men det är inte nödvändigt.
                  Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                  Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                  Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                  Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                  Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Jag bytte till version 2 av OpenTX den innehåller många förbättringar jämfört med den gamla 1.5x.
                    Nu är det 2.0.5 som gäller även om jag ligger kvar på 2.0.2.
                    fredrik

Kommentar

• Copterdude
                      • maj 2012
                      • 1269

Har version opentx-x9d-v1.1.02
                      EEPR: 215

Installerade OpenTx Companion men lyckades inte få kontakt med firmware delen. Enda jag gjorde var att ställa in Frsky Tarananis i Compainion. Drivarna är korrekt installerade och den pluppar upp i windows. Orkar inte söka internet efter svar så tänkte nån här inne kanske vet vad jag bör göra för att uppdatera

*edit*

Det löste sig väldigt enkelt så nu har jag nyaste. Installerade bara nyaste Zadig programmet och tog replace driver enligt instruktionerna på sidan nedan sen funka det galant.

http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3858

Ibland är man bara för lat för att läsa haha.
                      Senast redigerad av Copterdude; 2014-06-30, 12:01.

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

Ursprungligen postat av Copterdude
                        Har version opentx-x9d-v1.1.02
                        EEPR: 215

Installerade OpenTx Companion men lyckades inte få kontakt med firmware delen. Enda jag gjorde var att ställa in Frsky Tarananis i Compainion. Drivarna är korrekt installerade och den pluppar upp i windows. Orkar inte söka internet efter svar så tänkte nån här inne kanske vet vad jag bör göra för att uppdatera

*edit*

Det löste sig väldigt enkelt så nu har jag nyaste. Installerade bara nyaste Zadig programmet och tog replace driver enligt instruktionerna på sidan nedan sen funka det galant.

http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3858

Ibland är man bara för lat för att läsa haha.
                        Du hade tur. Det kan vara helvetiskt svårt att få drivrutinerna att fungera i Windows. Linux och OSX är enklare. Men när man väl en gång uppgraderat till OpenTX 2.0 i radion så behöver man aldrig mer använda dem i och med att 2.0 kan fungera som ett USB-minne. Drivrutiner för USB-minnen finns redan på plats i alla datorer, så ingen komplicerad installation behövs.
                        Vi får hoppas att FrSky går över till att leverera sändare med 2.0 installerat från start inom inte allt för lång tid.

Kommentar

• Pumpe
                          • okt 2011
                          • 341

Väldigt nära att trycka på köpknappen, ska man lägga till 2000mah batteri när man ändå köper?

Kommentar

• Data Dan
                            • jul 2012
                            • 83

ja eller så köp ett life 3 cell det kör jag med

Kommentar

• Pumpe
                              • okt 2011
                              • 341

Verkar vara lite tjurigt att skicka accar från giantshark där jag tänkte beställa sändaren. Har tex RCflight lämpligt LiFe acc?

Kommentar

• Elflygarn
                                • jun 2008
                                • 291

Tänk på att life-ackar har lägre spänning = ger inte lika mycket uteffekt. Det kan ha betydelse, tex om man vill stoppa en ezuhf-modul i sin Taranis nån dag.

Kommentar

Arbetssätt...