FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yak 55
    • mar 2013
    • 102

Du ska inte ha någon ccpm mixning på en sådan heli, alltså inget av 90, 120 140grader, kan inte taranis men ibland finns det "normal" eller "ett servo" , det blir precis som ett flygplan men med pitch och throttle kurvor :-)
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Kommentar

• Håkan
      • sep 2006
      • 121

Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

Kommentar

• fortuna
        • feb 2011
        • 127

Jag förstod så att inget av dessa skulle fungera, dock hittade inget att stänga av.. 90 120 140 graders.. i taranisen..
        Ursprungligen postat av yak 55
        Du ska inte ha någon ccpm mixning på en sådan heli, alltså inget av 90, 120 140grader, kan inte taranis men ibland finns det "normal" eller "ett servo" , det blir precis som ett flygplan men med pitch och throttle kurvor :-)

Kommentar

• fortuna
          • feb 2011
          • 127

Då är vi 2 som tänker lika, jag har kladdat lite med detta i dag, blev samma som du beskrivit, . Tack ni som svarat på mitt anrop. :-)
          Ursprungligen postat av Håkan
          Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

Kommentar

• fortuna
            • feb 2011
            • 127

Som en information, Har precis kommit hem från vårt flygfält och flugit upp 3 tankar med bränsle med min Raptor 50.. allt avlöpte helt galant.. Taranis fungerar bra till den med..:sarcastic:

Ursprungligen postat av Håkan

Kommentar

• Tokaz
              • mar 2009
              • 194

Hur ska man ställa in sändaren för att få ut 16 kanaler i en x8r mottagare? fått min okto u funka nu med 8 kanaler med behöver några kanaler till

Kommentar

• Bertone
                • jun 2013
                • 216

Om jag fattat det rätt:
                Vill du 16 kanaler behöver du två x8r.
                Räcker det med 12 kanaler så behöver du en s-bus till pwr decoder som är ett "grenuttag" och här behöver du även en servo channel changer för att tala om att dom 4 kanalerna är kanal 9-12 (inte 1-4). Totalt ca $35.
                Men.......man borde ju kunna ändra kanalerna i mottagaren till kanal 5-12...eller? I så fall behövs inte channel changern.

Kommentar

• Tokaz
                  • mar 2009
                  • 194

Jag fattade det som kanal 1-8 är går genom s-bus och 9-16 går genom mottagaren servo utgångar

Kommentar

• Jono
                    • jun 2006
                    • 92

Ursprungligen postat av Tokaz
                    Jag fattade det som kanal 1-8 är går genom s-bus och 9-16 går genom mottagaren servo utgångar
                    Om du byglar kanal 1&2 och kanal 3&4 innan du binder i D16 mode får du kanal 1-8 på s-bus och 9-16 på mottagarutgångarna.
                    Så kör jag på min Y6.
                    Mvh Jörgen

Kommentar

• Tokaz
                      • mar 2009
                      • 194

Tack Jörgen
                      ska jag ställa 1-16 i channelrange?

Kommentar

• Jono
                        • jun 2006
                        • 92

Tack Jörgen
                        ska jag ställa 1-16 i channelrange?
                        Ja så gjorde jag.
                        Mvh Jörgen

Kommentar

• Tokaz
                          • mar 2009
                          • 194

nu funkar det!! Tackar
                          Nästa problem. Ska ställa in så jag kan tilta kameran nu. Fått det o funka på en slider men drar jag den åt ett håll så tiltar den framåt men slutar inte tilta för äns ja drar tillbaka till mitten igen. antar att jag ställer in nått där också i sändaren

Kommentar

• erolwi
                            • mar 2013
                            • 137

Hej. Har en Taranis på ingående och läser på och verkar få grepp på hur jag ska få upp min helikopter i luften. Dock skulle jag vilja ha total flygtid loggad för helikoptern (alla flygningar) men kan inte hitta något om det, någon som vet om/hur man gör? Samma när jag skaffat GPS, logga total flyg distans, max fart etc för alla flighter. Någon som vet?

Kommentar

• PinDuke
                              • jun 2012
                              • 494

nu funkar det!! Tackar
                              Nästa problem. Ska ställa in så jag kan tilta kameran nu. Fått det o funka på en slider men drar jag den åt ett håll så tiltar den framåt men slutar inte tilta för äns ja drar tillbaka till mitten igen. antar att jag ställer in nått där också i sändaren
                              Det är nog snarare en inställning i mjukvaran till gimbalet. Brukar finnas "speed mode" eller "stick/rate mode". Prova att ändra där först.

Kommentar

• Håkan
                                • sep 2006
                                • 121

Det kanske är en inställning i mjukvaran som PinDuke skriver. Men ifall det inte är det, alltså du vill låta en spaks utslag styra hastigheten på ett servo istället för dess läge som vi oftast gör, så finns det en lösning t ex här http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=856 . Inget man kommer på själv sådär direkt.

Kommentar

Arbetssätt...