FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Ursprungligen postat av Gasman
    Jag köpte en Taranis i våras efter att i första hand tilltalats av dess förmåga att tala telemetrin i klartext ur högtalaren. Efter att ha börjat med segelflyg konstaterade jag snabbt att ha telemetrin i en display på sändaren var fullständigt värdelöst. Efter att ha tittat ned på displayen för att kolla höjden var det ju nästan omöjligt att hitta kärran där uppe i det blå igen.

Tröskeln att komma igång var dock ganska hög. Bara att koppla ihop grejerna med PC:n och få över ny firmware var ju ett äventyr i sig. Så jädra krångligt att få igång anslutningen får det inte vara. Tur att det fanns många entusiaster "där ute" som hjälpte till. Och när man fått leka ett tag lyckades jag faktiskt få in en egen splash-screen och en personlig hälsningsfras!

Jag gillar skarpt OpenTX och här har killarna som knåpat ihop operativet gjort ett kanonjobb. När man väl "lagt ifrån sig" hur det brukar vara och börjar få klart för sig upplägget och hur det funkar inser man hur otroligt stora möjligheter denna radio har. Hittills har jag bara kört några billigare kärror. Mest för att lära mig hur radion funkar och för att se om den har några konstigheter för sig. Men hittills har jag inte haft en enda glitch eller annat problem med den, så det lovar ju gott.

Däremot rekommenderar jag att man öppnar radion och kollar kablaget till spakarna! På min radio var kablaget alldeles för tight uppspänt. Någon kabel skulle garanterat ha brutits av inom något år vid flitig användning. Jag klippte upp buntbanden och drog om härvorna så att de inte stramar så förbannat. En annan grej som jag som klubbens flyglärare har noterat att den enda återfjädrande switchen sitter på HÖGER sida! Som lärare vid dubbelkommando vill jag naturligtvis ha den på vänstra sidan för att kunna följa med i flygningen med höjd-/skevspaken. Men det är ju enkelt att byta plats på switcharna.

Har också passat på att snickra ihop ett sändarbord samt större spakar. Tillverkade av två skruvmejselskaft från Biltema(!)

[ATTACH=CONFIG]47391[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47390[/ATTACH] http://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

(Hur fasen får man in bilderna utan att de blir miniatyrer? T.ex. som tumspakarna här ovan?)
    Grattis och välkommen i klubben Jo det är mycket roligt man kan göra. Jag brukar ha en 3pos telemetriswitch (av/signalstyrka/höjd) där den repeterar värdet var 5e sekund samt att jag har volym på vänster slide.

Ang bilderna, det är när du har externa bilder i ovan fall hobbyking.
    Du skriver (utan *) [IMG*]http://www.bildensplats.jpg[/IMG*] vilket resulterar i

Alternativt när du använder knappen för att länka bilder, väljer fliken "från webbadress" och bockar ut "Hämta fil och spara lokalt" alternativet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Gasman
      RCFF - Administratör
      • aug 2006
      • 553

Ok, tack för tipset Olof!
      Jag har letat runt på sajten men hittar ingen förteckning på användbara taggar...
      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Det är sånt man lär sig med tiden när man hänger på forum, lite användbara taggar.

Alternativt skriver man det man vill och använder de söta varktygen för holika fonter, storlekar, citat, länkar, bilder etc och efter man skrivit en post klickar man på "redigera inlägg" så får du se råkoden som det är översatt till

Koden som används på de flesta forum är någon variant av BBCode, den är ganska standardiserad men varje forum kan välja vad som skall vara med eller inte, vidare kan vissa varianter vara översatta tex [video] på ett ställe kan vara [youtube] på ett annat ställe.

Här har du några standard BBCode saker som kan kanske vara kul att leka med.
        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• High Five
          • aug 2013
          • 220

Ursprungligen postat av Timtimtim
          Jag har 2000mah acc i min, hur laddar ni era batterier? mitt håller ju knappt 5 flygningar när jg laddar med laddaren som hängde med
          Kan det vara laddkretsen i Taranis som stoppar laddningen för tidigt?
          Aloft Hobbies offers top quality RC aircraft and radio gear with very reasonable pricing, fast shipping, and full service to backup our products. We are very loyal to our customers!

Se beskrivningens andra stycke.

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Det kanske är så att man till och med måste ladda tre gånger om nu laddkretsen är anpassad för 800mA och man bytt till 2,5ggr större 2000mAh
            fredrik

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Sändaren levereras numera med 2000 mAh så det vore ju märkligt om inte laddningen är anpassad till detta... Men har man en gammal version av radion så är det kanske som bl a Fredrik sagt.
              Roger

Kommentar

• asedwerfty
                • okt 2011
                • 35

Ursprungligen postat av McRegor
                Sändaren levereras numera med 2000 mAh så det vore ju märkligt om inte laddningen är anpassad till detta... Men har man en gammal version av radion så är det kanske som bl a Fredrik sagt.
                Roger
                men det var ju ett tag sedan oktober 2013 så det borde väl vara fixat enligt texten "Radios made from October 2013 on will not have this issue."

Kommentar

• Gasman
                  RCFF - Administratör
                  • aug 2006
                  • 553

Laddkretsen kan ju knappast använda någon annan metod än att läsa av spänningssänkningen (delta-peak). Själv bytte jag ut acken till en hemlödd 2000 mAh (NiMH). Den inbyggda laddaren laddar denna fullt ut utan några som helst problem.
                  I manualen står det ju också att den inbyggda laddaren kan användas så länge man inte ändrar ackens spänning eller kemi. Det tolkar jag som samma antal celler av NiMH-typ.
                  Prova att ladda med sändarens laddkrets och plocka ur acken och kör en urladdning i separat laddare med urladdningsfunktion. T.ex. till 1 V/cell och kolla hur många mAh du får ut. Tänk också på att nya NiMH-celler brukar behöva några cykler innan de vaknar till ordentligt.
                  //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                  Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Kommentar

• High Five
                    • aug 2013
                    • 220

Ursprungligen postat av Gasman
                    Laddkretsen kan ju knappast använda någon annan metod än att läsa av spänningssänkningen (delta-peak). Själv bytte jag ut acken till en hemlödd 2000 mAh (NiMH). Den inbyggda laddaren laddar denna fullt ut utan några som helst problem.
                    I manualen står det ju också att den inbyggda laddaren kan användas så länge man inte ändrar ackens spänning eller kemi. Det tolkar jag som samma antal celler av NiMH-typ.
                    Prova att ladda med sändarens laddkrets och plocka ur acken och kör en urladdning i separat laddare med urladdningsfunktion. T.ex. till 1 V/cell och kolla hur många mAh du får ut. Tänk också på att nya NiMH-celler brukar behöva några cykler innan de vaknar till ordentligt.
                    Den kanske har en maxtid den laddar, som min lipo laddare har. Och den maxtiden kanske var dimensionerad efter ett 800 mAh batteri och då blir otillräckligt för 2,5 ggr kapaciteten? Så det kanske är samma laddmetod men ytterligare parametrar :-)

Kommentar

• Gasman
                      RCFF - Administratör
                      • aug 2006
                      • 553

Det verkar som om gamla A-modellen (gröna lampan lyser konstant vid laddning) inte grejar lite större ackar. Fr.o.m. B-modellen (där lampan blinkar vid laddning för att övergå till konstant sken när det är klart) har inte detta problem. Och min är B-modellen.

Kolla här:
                      Aloft Hobbies offers top quality RC aircraft and radio gear with very reasonable pricing, fast shipping, and full service to backup our products. We are very loyal to our customers!
                      //Mange

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Är det datumet på etiketten under modulen som gäller?
                        Jag har isåfall en från 15/1 2014

Testade....min blinkar...får byta ut batteriet mot något roligare än 800mAh
                        Senast redigerad av UndCon; 2014-09-02, 23:11.
                        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                          • 489

Första stunden min verB laddar blinkar lampan, längd på blinkperioden varierar nog lite men det är nog 5-20 minuter, sen lyser den konstant under laddningen och slocknar när det är klart. Men den hemmagjorda 2000 mAh acken tar en evighet att ladda. Får stå över natt...

Kommentar

• High Five
                            • aug 2013
                            • 220

Intressant observation. Jag kan tänka mig att det inte finns nåt snabbt sätt att mäta upp batteriets kapacitet och därför har den inbyggda laddaren antagligen en fast laddström anpassad efter 800mAh batteriet och då blir nog inte strömmen mer än 1C för det dvs 0,8A och med den laddströmmen tar det typ 2,5 ggr längre att ladda 2000mAh batteriet.

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Jag funderar på om jag skulle koppla ihop några Eneloop....de skall ju vara bra accar

http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...eneloop-p32431
                              UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                                • 489

Oj, de Eneloop hade sjunkit i pris... å andra sidan står de som utgångna... men går de att hitta annorstädes för liknande pris är det ett bra val.

Men rent allmänt, hur långt kan man dra ur innan det är dags för laddning? Cellerna håller väl spänningen uppe på 1,2V tills de är urdragna och sen sjunker det ganska snabbt. Det borde innebära till 7,2V eller är det väl fegt... ? Vad har ni era larm satta på?

Kommentar

Arbetssätt...