FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivve
    • nov 2006
    • 736

har laddat ned 2.0.8 härifrån....http://www.open-tx.org/2014/07/24/companion-2.0.8/ Är det rätt ?

Är det "skriv firmware till radion" sedan ? Har försökt , men gick inge bra. Vad gör jag för fel ?

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej Ivve,
      Får bara nån vecka sen så togs uppdateringar m m upp i denna tråd så letar du nån/några sidor bakåt så bör du kunna finna hur du skall göra.
      Roger

Kommentar

• ivve
        • nov 2006
        • 736

Fattar 0 ! I companion står det att jag har laddat ned 2.0.8 ???

Det här va verkligen knepiga saker. Tydligen ingen radio för mig som inte e data nörd !

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Ursprungligen postat av ivve
          Fattar 0 ! I companion står det att jag har laddat ned 2.0.8 ???

Det här va verkligen knepiga saker. Tydligen ingen radio för mig som inte e data nörd !
          Du kan få hjälp om du först berättar vad du har för version i radion, och sen berättar vad du gör,
          Att du tycker det är svårt bidrar nog inte med att vi ska förstå vad du gör.

1) Vilken version av radions programvara?
          2) Vilken version av Open TX Companion? - verkar vara 2.0.8
          3) Vilka handgrepp har du provat?

Om Du har 1.x som firmware i Taranis så går uppgraderingen till så här:
          A) sätt i USB kabel
          B) uppgradera från OpenTX
          Om du har 2.x som firmware i Taranis så går uppgraderingen tlll så här:
          A) Tryck ihop trimmarna för skev och sida
          B) Slå på sändaren
          C) Sätt i USB kabel
          D) Uppgradera från OpenTX

4) Har du ställt in OpenTX för taranis? Settings->Settings->OpenTX for Taranis
          fredrik

Kommentar

• ivve
            • nov 2006
            • 736

Om du läser tråden lite längre upp så ser du vad jag har gjort. Open Tx är 2.0.8 Radion 1.33 exe som jag skrev tidigare.

Klickar på "läs skriv". Väljer " skriv firmware till radion", och där väljer jag "välj fil" sen hittar jag inget som verkar stämma.

Kommentar

• ivve
              • nov 2006
              • 736

Om du läser tråden lite längre upp så ser du vad jag har gjort. Open Tx är 2.0.8 Radion 1.33 exe som jag skrev tidigare.

Klickar på "läs skriv". Väljer " skriv firmware till radion", och där väljer jag "välj fil" sen hittar jag inget som verkar stämma.

Hämtade 2.0.8. Försökte skicka den till radion med följande resultat... " Det finns inte tillräckligt utrymme på Taranis. Du behöver yterligare 9,05 MB för att kunna kopiera de här filerna"

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Både hämtning av programvaran till radion och sedan överföringen av denna till radion görs med hjälp av programmet Companion. Inte genom att själv lägga över filerna till radion.

Börja med att använda Companion för att ladda ned programvaran du skall ha. Det står vad filen heter. Lägg detta på minnet.

Anslut radion till datorn. Radion skall hela tiden vara AVSTÄNGD.

Använd sedan Companion för att skicka filen du hämtade med Companion till radion.

Det är stor risk att du får problem med att kommunicera med radion. Detta beror på att STM32-drivrutinerna sällan installeras korrekt.

Får du problem att kommunicera så använder du ett program som heter Zadig för att installera STM32-drivrutinerna. Detta hittar du här: http://www.open-tx.org/2014/02/22/za...lashing/<br />.
                Senast redigerad av dvogonen; 2014-08-04, 22:19.

Kommentar

• ivve
                  • nov 2006
                  • 736

Ursprungligen postat av dvogonen
                  Både hämtning av programvaran till radion och sedan överföringen av denna till radion görs med hjälp av programmet Companion. Inte genom att själv lägga över filerna till radion.

Börja med att använda Companion för att ladda ned programvaran du skall ha. Det står vad filen heter. Lägg detta på minnet.

Anslut radion till datorn. Radion skall hela tiden vara AVSTÄNGD.

Använd sedan Companion för att skicka filen du hämtade med Companion till radion.

Det är stor risk att du får problem med att kommunicera med radion. Detta beror på att STM32-drivrutinerna sällan installeras korrekt.

Får du problem att kommunicera så använder du ett program som heter Zadig för att installera STM32-drivrutinerna. Detta hittar du här: http://www.open-tx.org/2014/02/22/za...anis-flashing/
                  .
                  Tack för att du angagerar dig.

Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Tack för att du angagerar dig. Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Zadig har jag installerat sen tidigare. Din bif.länk funkar inte.
                  404

[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.498039)]There isn't a GitHub Page here.[/COLOR]

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Det blev fel på länken. Det ska vara http://www.open-tx.org/2014/02/22/za...anis-flashing/
                    fredrik

Kommentar

• dvogonen
                      • jul 2012
                      • 491

Ursprungligen postat av ivve
                      Tack för att du angagerar dig.

Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Tack för att du angagerar dig. Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Zadig har jag installerat sen tidigare. Din bif.länk funkar inte.
                      404

[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.498039)]There isn't a GitHub Page here.[/COLOR]
                      På vilket sätt går det fel?
                      För att laga något måste man börja med att lista ut vad som är trasigt.
                      Det felmeddelande du angav ovan kommer från Windows filkopiering, inte från Companion.

Vad händer när du försöker skriva firmware från Companion till sändaren?

Kommentar

• ivve
                        • nov 2006
                        • 736

Tack alla för goda råd.

Det löste sig med hjälp av en duktig Taranis kille på hemmaorten. Problemet var Windows 8 som Tydligen inte funkar så bra ihop med companion.

Med Windows XP gick det som smort !!

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                          • 857

Och som ett förtydligande verkar det som att det är STM-32 drivrutinerna som inte fungerar ihop med Windows 8 men eftersom dom inte behövs efter att Taranis FW är högre än 2.x så löstes det med en gammal XP-maskin....
                          Det verkar även som att Taranis har lite problem med USB3-portar under Windows 8, Companion fick inte kontakt med radion, men efter byte till en USB2-port på samma dator fungerar Companion mot Taranis med FW 2.0.8 under Windows 8.
                          /Jonas

Kommentar

• dvogonen
                            • jul 2012
                            • 491

Utan att ha riktigt torrt på fötterna så gissar jag på att USB-kablar ligger bakom många av problemen med anslutningen mellan Taranis och USB3. Jag hade problem och provade igenom en hög med USB-kablar. En del funkade klockrent medan andra ställde till med problem eller vägrade fungera över huvud taget. De kortaste fungerade klart bäst.

Om man har en maskin med enbart USB3-portar och har problem man inte kommer runt så är hoppet ändå inte ute. Man kan ansluta en billig USB1 eller USB2-hub och koppla upp via denna.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                              • 489

Problem med FW-uppgraderingen=(

Sitter på mac 10.6
                              Companion 208
                              ver i radion: 2013-10-18, v1.1.02

Radion igång när jag sätter igång flashningen. Avstängd samma resultat...

Hämtat den fw jag vill ha och när jag sätter igång "Write FW to radio" avslutar companion sig oväntat...

Någon med en hjälpande hand?

// P

Kommentar

• sundqvistjohan
                                • jul 2006
                                • 1289

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                                Vilken vario är det du har ?
                                Denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=42311
                                Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
                                Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

Arbetssätt...