Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.
Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.
Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:
För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.
Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....
Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.
Vad tror ni om detta?
Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.
Känns överarbetat som jag ser det. Kolla Fredriks beskrivning för några dagar sen i denna tråd - den lösningen är helt OK för mig i alla fall. Jag och många kompisar har kört en motsvarande lösning under flera år och det har fungerat bra. Sen måste denna lösning givetvis kombineras med en rutin att avaktivera trottellåset först när kärran står på marken och skall starta och sen aktivera det igen direkt efter att man landat - och taxat till depån. Jag brukar f ö sköta den timer som visar total flygtid med samma brytare - sen brukar jag ha en timer med motortid men den sköts av trottelpådraget.
Roger
Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.
Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.
Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:
För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.
Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....
Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.
Vad tror ni om detta?
Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.
Jo, jag är helt på det klara med hur man kan göra en lösning enl Fredriks mycket fina tips och har även lagt in den på radion till stor förnöjsamhet. Tack Fredrik för det tipset!
Men, det var inte det som var frågan....
Jag skrev bl.a,
"Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam."
Jag tycker bara det skulle vara intressant att få reda på OM det går att programmera Taranisen enl så som jag skrev, och isåfall hur man gör det.
Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
Har du testat?
/ Jonas
Hej igen....
Jo, nu har jag testat i radion och det funkar "nästan" helt perfekt.
Detta funkar helt kalasbra:
"För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.
---------
Men detta funkar inte riktigt som tänkt:
"Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då....."
Som det funkar nu är:
Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge (= tillåtet gasläge) så räcker det med att hålla inne momentknappen <SH> i sekunder igen så återaktiveras gasen direkt.
---------
Annars funkar inställningen helt perfekt och jag är helt förbluffad av vad man kan göra i Taranisen.
Jag vill även passa på att rekommendera följande webadress http://rcsettings.com/ för den som är intresserad av att testa olika inställningar i Taranisen.
Detta måste väl vara en av de längre trådarna på forumet? Jag tänkte höra med som ägt Taranis ett tag om ni är nöjda? Finns det något som har krånglat mer att det tydligen var något med spakarna i början. Frånsett att en del kan tycka att den ser lite billig och kanske lite gammal, finns det något i funktionen som inte håller måttet med en lite dyrare radio av känt märke? Jag börjar komma i det läget att 6 kanaler inte riktigt räcker till för klaffar killswitch differentierade skevroder osv.
/Mats
Jag har varit lite skeptisk till kvaliteten och därför väldigt försiktig med min Taranis. Bara kört den på enklare (=billigare) grejer hittills. Men den har funkat utan några som helst problem så jag kommer flytta över de flesta flygetyg till den allt eftersom. Ligger fortfarande kvar på versionen precis innan 2.0 eftersom den funkar för mig och det verkade vara lite problem åtminstone med de första 2.X releaserna så jag valde att vänta med ytterligare uppgraderingar av firmware.
Börjar fatta möjligheterna som finns i programmeringen och det är det som tilltalar mig. En förhållandevis hög inlärningströskel (åtminstone för oss fossilerade dinosaurier) men när man släpper det gamla tänket så är det sjukt bra. Och då är det nog bra att öva på att skapa massor med olika setuper så att man blir van med hur man programmerar.
//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
Kommentar