FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Ja - eller spaken med vridbar topp...enspakssändare ftw
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• McLund
      • jun 2006
      • 106

Programmera in en säkerhetsstart i Taranis Plus

Hej.

Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.

Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.

Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:

För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....

Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.

Vad tror ni om detta?

Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.

Tack på förhand för din hjälp!

Mvh
      Mats McLund
      Länk: Höglandets Modellflygklubb

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

brukar bara ha en brytare som måste vara till för att få gasa.
        ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
        |FPV STUFF|
        |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
        |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
        | DJI Inspire 1 |
        |TERMIK OCH HANG |
        |
        Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Känns överarbetat som jag ser det. Kolla Fredriks beskrivning för några dagar sen i denna tråd - den lösningen är helt OK för mig i alla fall. Jag och många kompisar har kört en motsvarande lösning under flera år och det har fungerat bra. Sen måste denna lösning givetvis kombineras med en rutin att avaktivera trottellåset först när kärran står på marken och skall starta och sen aktivera det igen direkt efter att man landat - och taxat till depån. Jag brukar f ö sköta den timer som visar total flygtid med samma brytare - sen brukar jag ha en timer med motortid men den sköts av trottelpådraget.
          Roger

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Jag har bara en brytare som killswitch - sätter throttel till mindre än noll dvs lite minus
            UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Ursprungligen postat av McLund
              Hej.

Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.

Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.

Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:

För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....

Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.

Vad tror ni om detta?

Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.
              Följande mix gör det du vill.

CH15
              L2 Weight(+100%)
              L1 Weight(+100%)

L1 SH = 100 Delay (3s)
              L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

/Jonas

Kommentar

• McLund
                • jun 2006
                • 106

Hej på er pöjka....

Tack för era snabba svar.

Jo, jag är helt på det klara med hur man kan göra en lösning enl Fredriks mycket fina tips och har även lagt in den på radion till stor förnöjsamhet. Tack Fredrik för det tipset!

Men, det var inte det som var frågan....

Jag skrev bl.a,

"Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam."

Jag tycker bara det skulle vara intressant att få reda på OM det går att programmera Taranisen enl så som jag skrev, och isåfall hur man gör det.

Tack på förhand för er hjälp!

Mvh
                Mats McLund

Kommentar

• McLund
                  • jun 2006
                  • 106

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel

CH15
                  L2 Weight(+100%)
                  L1 Weight(+100%)

L1 SH = 100 Delay (3s)
                  L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

/Jonas
                  Tack Jonas för det tipset!

Nu blir det att testa och lära sig lite mer om radions potential... ;-)

Tack nn gång!

McLund

Kommentar

• McLund
                    • jun 2006
                    • 106

CH15
                    L2 Weight(+100%)
                    L1 Weight(+100%)

L1 SH = 100 Delay (3s)
                    L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

/Jonas
                    Hej igen Jonas.

Jag lyckas få till allt i Companion utom 4:e raden:

L1 SH = 100 Delay (3s)

.... som i mitt fall bara blir:

L1 SH missing100 Delay (3s)

Vad skall jag sätta för värde i L1 i kolumnen Function?

Jag har testat med a=x men det blir bara fel.

Mvh
                    Mats McLund

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                      • 857

Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
                      Har du testat?
                      / Jonas

Kommentar

• McLund
                        • jun 2006
                        • 106

Hej.

Nej, jag har inte testat ännu men kommer att göra det idag.

Ha dé bra!

//McLund

Kommentar

• McLund
                          • jun 2006
                          • 106

Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
                          Har du testat?
                          / Jonas
                          Hej igen....

Jo, nu har jag testat i radion och det funkar "nästan" helt perfekt.

Detta funkar helt kalasbra:

"För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

---------

Men detta funkar inte riktigt som tänkt:

"Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då....."

Som det funkar nu är:

Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge (= tillåtet gasläge) så räcker det med att hålla inne momentknappen <SH> i sekunder igen så återaktiveras gasen direkt.

---------

Annars funkar inställningen helt perfekt och jag är helt förbluffad av vad man kan göra i Taranisen.

Jag vill även passa på att rekommendera följande webadress http://rcsettings.com/ för den som är intresserad av att testa olika inställningar i Taranisen.

Tack nn gång för all hjälp!

Mats McLund

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1803

Hej på er i Taranistråden!

Detta måste väl vara en av de längre trådarna på forumet? Jag tänkte höra med som ägt Taranis ett tag om ni är nöjda? Finns det något som har krånglat mer att det tydligen var något med spakarna i början. Frånsett att en del kan tycka att den ser lite billig och kanske lite gammal, finns det något i funktionen som inte håller måttet med en lite dyrare radio av känt märke? Jag börjar komma i det läget att 6 kanaler inte riktigt räcker till för klaffar killswitch differentierade skevroder osv.
                            /Mats

Kommentar

• Gasman
                              RCFF - Administratör
                              • aug 2006
                              • 553

Jag har varit lite skeptisk till kvaliteten och därför väldigt försiktig med min Taranis. Bara kört den på enklare (=billigare) grejer hittills. Men den har funkat utan några som helst problem så jag kommer flytta över de flesta flygetyg till den allt eftersom. Ligger fortfarande kvar på versionen precis innan 2.0 eftersom den funkar för mig och det verkade vara lite problem åtminstone med de första 2.X releaserna så jag valde att vänta med ytterligare uppgraderingar av firmware.

Börjar fatta möjligheterna som finns i programmeringen och det är det som tilltalar mig. En förhållandevis hög inlärningströskel (åtminstone för oss fossilerade dinosaurier) men när man släpper det gamla tänket så är det sjukt bra. Och då är det nog bra att öva på att skapa massor med olika setuper så att man blir van med hur man programmerar.
                              //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                              Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1803

Jo programmeringen både skrämmer och lockar. För mig kan det nog vara en idé att köpa radion under lågsäsong och försöka lära mig den i lugn och ro.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...