FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Ursprungligen postat av senmathal
    När jag ska starta Open TX dyker detta meddelande upp. Vad betyder det? Det går ändå att starta programmet.

[ATTACH=CONFIG]48510[/ATTACH]

/Mats
    Att du har en skadad firmware fil på datorn.
    Använd download funktionen för att hämta en ny.
    / Jonas

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Nu har jag dribblat bort mig totalt och fattar inte vad som hänt. Alla fyra spakar fungerar bara åt ena håller. Om man klickar fram grafiken som visar en ruta där man kan se spakrörelserna så står markeringen längst upp i högra hörnet på båda spakarna när spaken är i mittläget och trimrarna i mitten.

Det jag gjort är att jag programerat in en modell i datorn och flyttat över den till radion. Det lustiga är att i datorn fungerar det som det ska. Har radion fått totalt fnatt redan första dagen?

Jag har även skapat två nya modeller direkt i radion men det blir lika dant.

Jag skulle behöva en sådan där factory settings knapp som brukar finnas på mobiler

/Mats

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Nu har jag dribblat bort mig totalt och fattar inte vad som hänt. Alla fyra spakar fungerar bara åt ena håller. Om man klickar fram grafiken som visar en ruta där man kan se spakrörelserna så står markeringen längst upp i högra hörnet på båda spakarna när spaken är i mittläget och trimrarna i mitten.

Det jag gjort är att jag programerat in en modell i datorn och flyttat över den till radion. Det lustiga är att i datorn fungerar det som det ska. Har radion fått totalt fnatt redan första dagen?

Jag har även skapat två nya modeller direkt i radion men det blir lika dant.

Jag skulle behöva en sådan där factory settings knapp som brukar finnas på mobiler

/Mats
        Gå till menyn och tryck dig fram till kalibrering av spakar, och kalibrera om spakarna, sen är det klart.
        fredrik

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Tack Fredrik! Hur kunde jag inte hitta den menyn igår kväll (natt)? Jag bläddrade igenom alla menyer säker 50 ggr. Nu hittade jag den direkt och allt fungerar som det ska

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Många frågor blir det.

Jag laddade ner den här manualen på 13,1 MB och det som dyker upp är fyra PDF sidor. Lite lite för att vara 13,1 MB kan jag tycka. http://www.frsky-rc.com/download/vie...s%20X9D%20Plus

Måste vara något lurt.

/Mats

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Det här var ju riktigt kul. Blev lite osäker om jag skulle våga använda Open TX efter lite strul i början men nu gör jag det i ändå och hoppas på det bästa. Läste lite om att man ska ha en del datorkunskap och att alla uppdatering inte var stabila.

Nu har jag lyckats ladda ner svenska menyer och även fått över dom till radion. Har också laddat ner en fil med svenska ljudfiler men förstår inte var jag ska ladda ner filerna.

Jag tycker även att det går relativt lätt att komma på hur man ska programmera in olika mixar och funktioner. Lite kollande på youetubeklick hjälper på vägen plus hjälp man kan få här.

Det jag inte hittat som skulle varit värdefullt är en förklaring till dom olika menyerna. Till exempel skillnaden på INPUT och MIXER och när man bör använda vilken. Som jag skrev tidigare så laddae jag ner någon manual på 13 MB men som bara var på 4 PDF sidor. 13 MB skulle väl i alla fall kunna vara 100 sidor tycker man.

/Mats

Kommentar

• finnen
                • mar 2009
                • 148

Nästan lite ot, men en pdf som innehåller bilder, är avsedd för tryck eller bara dumt komprimerade bilder, kan nog sticka iväg till 13 MB

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Nu har jag lyckats ladda ner svenska menyer och även fått över dom till radion. Har också laddat ner en fil med svenska ljudfiler men förstår inte var jag ska ladda ner filerna.
                  Ljudfilerna ska ligga på minneskortet under \Sounds\SE

Jag tycker även att det går relativt lätt att komma på hur man ska programmera in olika mixar och funktioner. Lite kollande på youetubeklick hjälper på vägen plus hjälp man kan få här.

Det jag inte hittat som skulle varit värdefullt är en förklaring till dom olika menyerna. Till exempel skillnaden på INPUT och MIXER och när man bör använda vilken. Som jag skrev tidigare så laddae jag ner någon manual på 13 MB men som bara var på 4 PDF sidor. 13 MB skulle väl i alla fall kunna vara 100 sidor tycker man.

/Mats
                  FrSky har väldigt stora bilder och har inte komprimerat dem så värst bra.
                  Jag föreslår OpenTX-manualen i stället
                  OpenTX for FrSky Taranis Manual by Andre Bernet, based on OpenTX r2940, last updated 14.04.27. Commercial use forbidden without explicit authorization of the authors and translators. We don't bite, but like to know what's going on, so just ask :) So as everybody probably knows now, FrSky have c...

Den är i alla fall på närmre 40 sidor.

Jag gör alla mina mixningar i Mixes, men jag flyger endast flygplan, jag vet inte om det behövs mixas i inputs också för t.ex. helikopter. Denna begränsning har lag lagt på mig själv för att vill jag kunna förstå vad jag har tänkt på fältet också .....

mvh //Fredrik
                  fredrik

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Tack för svaren.

Hur får jag filerna till minneskortet? Går det att ladda ner rån companion med radion uppkopplad eller måste jag ta ut det och sätta in det i datorn?

Är det möjligen tänkt att man först lägger in alla kanaler man vill ha i inputs och sedan mixar till dom i mixer? Man kan ju delvis göra samma sak i dom olika menyerna.

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Jag försökte ladda i filerna via kabeln men jag hittade bara SOUNDS och inte Sounds\SE. Som under mapp fanns en. Jag lade in ljudfilerna där men det vekar inte fungera.

/Mats

Kommentar

• simply
                        • apr 2011
                        • 56

EN för Engelska, det är bara skapa en ny mapp och namnge den SE och lägg av filerna där.

//

Kommentar

• Håkan
                          • sep 2006
                          • 121

Angående mixning för heli så gör jag så att all mixning ligger i MIXAR. I INPUTS har jag dual-rate och expo. Tanken är att om jag vill minska/förstora verkan av en spak så har jag det samlat i INPUTS. Gas-kurvor och pitch-kurvor ligger i MIXAR så det blir en blandad kompott.

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Man kanske inte ska vara för låst vid hur det "ska" vara utan göra det så att det fungerar och vara konsekvent som vet vad man gjort och var man ska gå in och ändra.

Ljudet får jag inte till och vet inte om jag hittat rätt filer. Jag har hittat en som heter elin och en som heter samuel.

Jag gjorde så att jag kopplade sladden mellan dator och radio och klickade på filmappen som dök upp på skärmen och sedan på sounds. Där la jag in mappen under den som heter en. Testade även att byta namn på den till se. Det är ju en winzip-fil, vet inte om det har någon betydelse. Testade även att extrahera filen till Sounds.

Ska man göra ytterligare något för att dom ska lägga sig på rätt plats. Det står read firmware som ett alternativ på radion men den vågade jag inte trycka på.

/Mats

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

I datorn ska du packa upp zip-filen. Sen ska du lägga de upppackade filerna i se-mappen. Vill du ha manlig röst väljer du samuel. Du ska inte byta namn på en-mappen till se
                              fredrik

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Jag vill minnas att jag först bytte namn på EN-mappen, sen skapade en ny EN-mapp och la de svenska ljudfilerna där. Därefter valde jag EN i setup:en för ljud. Inte helt 100 men har för mig det eftersom jag också hade nåt strul med de svenska ljudfilerna i en SE-mapp.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...