FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keny
    • sep 2007
    • 95

En fråga från en som inte känner Taranis så värst ingående; -
    vad är skillnaden på X9D och X9D Plus? Kanske har nämnts redan någonstans som jag har missat.
    *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej Kalle,
      Kopierar in lite text från en beskrivning av Plus-modellen:
      "The Plus version comes with the brand new heavy-duty aluminum travel case. The case has thick brushed aluminum sides with a stronger outer frame. The radio also includes a Haptic Vibration Feedback System which provides an alternative feedback system to the existing voice and sound. If you are a club member this is a welcome addition without annoying your fellow club members. The Plus also includes a dual color LCD back-lit screen, allowing you to adjust from white to blue. Each radio ships with the newest firmware version to support the new haptic vibration feedback system. "
      ...sen finns den antagligen att köpa både med och utan alu-väskan skulle jag tro.
      Roger

Kommentar

• Keny
        • sep 2007
        • 95

Så det hänger bara på vibration och val av blå bakgrund på skärmen. Tja, det drar ju lite mer ström förstås. Det går nog lika bra att flyga utan dom finesserna. För övrigt verkar plus-versionen bara gå att hitta i USA. Hobbyking har ju inte den ens med i egna listan. Endast ACCST
        Jag beställde en Taranis i början på Juli som tyvärr försvann spårlöst med Malaysian Airways. Många har haft liknande problem har jag sett. Det är tråkigt för Hobbykings rykte, för trots att det inte är deras fel får ju dom ta smällarna.
        I alla fall, efter mycket sökande och utredningar både från mig och Hobbyking, så har dom konstaterat att den inte går att spåra någonstans.
        Därför har dom nu (efter 83 dagar ) gett mig en 'refund' på hela summan inkl frakt som nu ligger på mitt hk-konto så att jag kan göra ett nytt köp. Frågan är nu bara om jag törs beställa någon därifrån. Europe warehouse eller United K. har ju som vanligt inte någon överhuvudtaget.

/ Keny

Kommentar

• tvbcom
          • mar 2012
          • 79

Ursprungligen postat av Keny
          Så det hänger bara på vibration och val av blå bakgrund på skärmen. Tja, det drar ju lite mer ström förstås. Det går nog lika bra att flyga utan dom finesserna. För övrigt verkar plus-versionen bara gå att hitta i USA. Hobbyking har ju inte den ens med i egna listan. Endast ACCST
          Jag beställde en Taranis i början på Juli som tyvärr försvann spårlöst med Malaysian Airways. Många har haft liknande problem har jag sett. Det är tråkigt för Hobbykings rykte, för trots att det inte är deras fel får ju dom ta smällarna.
          I alla fall, efter mycket sökande och utredningar både från mig och Hobbyking, så har dom konstaterat att den inte går att spåra någonstans.
          Därför har dom nu (efter 83 dagar ) gett mig en 'refund' på hela summan inkl frakt som nu ligger på mitt hk-konto så att jag kan göra ett nytt köp. Frågan är nu bara om jag törs beställa någon därifrån. Europe warehouse eller United K. har ju som vanligt inte någon överhuvudtaget.
          Här finns 3 st B-version http://www.t9hobbysport.com/frsky-ta...hz-transmitter
          Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Hobbyking har bytt tillbaks till Singapore frakt, så nu fungerar frakten igen. Men det finns europeiska alternativ utan MOTOPS (Moms o Tull o Postens Straffavgift)
            Det finns 3! sändare i lager i England av B-varianten http://www.t9hobbysport.com/frsky-ta...hz-transmitter.
            Det finns okänt antal i lager i Sverige (Ove) troligen B-varianten http://airmedia.se/index.php/frsky-t...telemetri.html
            fredrik

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej igen,
              Kommer att finnas i en butik rätt nära dig Kalle (i E-tuna) men det tar nog några veckor till (w. 42 säger dom) innan Plus-modellen finns hemma - http://www.uavsystems.se/taranis-plu...ml?cPath=28_44
              Roger

Kommentar

• Keny
                • sep 2007
                • 95

Tack för tipsen alla!

/ Keny

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                  • 1937

Börjar inte direkt bra det här. Installerade OpenTX companion 2.0.12. Kopplade in radion (Taranis PLUS) och uppdaterade FW. Allt verkade gå bra men nu när jag startar radion så kör vibratorn igång för fullt i drygt 10s och den varnar för throttle och brytare om vartannat, detta hände inte innan uppdatering av FW. Detta sker även oavsett hur throttle och brytare står.

Sedan blir skärmen bara blank, ingen meny. Så fort man klickar på en knapp så börjar vibratorn köra igen och ungefär lika länge som vid startup.

Dum som jag var så tog jag ingen backup innan. Tycker hittills den suger rätt rejält, någon som har en lösning?

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Går det att kalibrera spakarna? Annars skulle jag ladda ner 2.0.12 igen till datorn och flasha om sändaren.
                    fredrik

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

Hur kalibrerar man spakarna, via companion?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Verkar vara kört, inget fungerar. Till råga på allt lyckades jag tippa radion från bordet och bryta av SE-brytaren. Nu slutar den ALDRIG att vibrera och låta när jag slår igång den... kan inte ens stänga av den utan måste ta ur batteriet. Känns jättestabilt.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Har nu testkört samtliga USB-portar på två burkar utan att det fungerar, ska dock testa en tredje burk som jag har hemma innan jag ger mig.

Sedan inser jag att jag måste byta ut den trasiga brytaren men jag vet inte om det är en 2- eller 3-vägs brytare, dvs SE-brytaren. Någon som kan kolla?

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Hej,
                            På min sitter det en sån här - http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=8349
                            Beställer du därifrån så kostar frakten typ 2,5 $ och du har den vanligtvis inom 1 vecka
                            Apropå USB - kolla en sladd till - vill minnas att nån nämnt att den kan vara lite känslig för USB-sladden.
                            Spakarna kalibreras via en av sidorna i den generella setup:en i radion vill jag minnas.
                            Roger

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                              • 857

Prova gärna en annan USB kabel också, den jag fick med till min Taranis var trasig vid leverans..
                              Jag fick även problem med USB3 port, men med ny kabel och USB2 port i datorn så fungerar det.

Och SE är 3-läges.

/Jonas

Kommentar

• tvbcom
                                • mar 2012
                                • 79

Ursprungligen postat av Boopidoo
                                Börjar inte direkt bra det här. Installerade OpenTX companion 2.0.12. Kopplade in radion (Taranis PLUS) och uppdaterade FW. Allt verkade gå bra men nu när jag startar radion så kör vibratorn igång för fullt i drygt 10s och den varnar för throttle och brytare om vartannat, detta hände inte innan uppdatering av FW. Detta sker även oavsett hur throttle och brytare står.

Sedan blir skärmen bara blank, ingen meny. Så fort man klickar på en knapp så börjar vibratorn köra igen och ungefär lika länge som vid startup.

Dum som jag var så tog jag ingen backup innan. Tycker hittills den suger rätt rejält, någon som har en lösning?
                                Kolla denna länk: http://www.rcgroups.com/forums/showt...d#post29477841

Där står om fler som försökt uppgradera.
                                Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Kommentar

Arbetssätt...