FrSKY TARANIS
Kollaps
X
-
Precis så funkar både openTX och er9x i alla versioner på alla plattformar _utom_ i originalprogrammet i 9xr. Av obekant anledning kopplade HobbyKing bort användningen av kanalordning i mallarna i sin version av er9x, så i just den versionen har kanalordningen inget som helst syfte som jag kan förstå. De gjorde några stycken andra obegripliga förändringar också som väl skulle göra saker lättare, men mest gjorde opensource-utvecklarna förbaskade. Men de fattade galoppen rätt snabbt. Tråkigt nog verkar FrSky på samma sätt ha hamnat på kollisionskurs med huvudpersonerna bakom openTX. Vi får se hur dramat slutar. Inte alls uppenbart att det slutar bra.Har som sagt ingen Taranis än men OpenTx på 9XR funkar så iallafall att jag ställde kanalordning i systeminställningarna, dvs inställningarna för själva radion. Sedan föll den in i resp. modell/minne som man skapade därefter. Men ändrade jag kanalordningen i systeminställningerna verkade den gamla hänga kvar i de modeller jag skapat.
Sent from my SM-N9005 using TapatalkSenast redigerad av dvogonen; 2013-11-05, 18:34.Kommentar
-
Hej alla.
Har försökt en tid att använda treläges knapparna som tvåläges.
Utan förändring i mitt läget.
När man slår över mellan olika lägen
SA↑ ger KN06 = 100
SA- ger KN06 = 100
SA↓ ger KN06 = -100
SA- ger KN06 = -100
SA↑ ger KN06 = 100
Har försökt med Logiska Brytare utan framgång.
AkeB
PS. Tack dvogonen för dom svenska ljudfilerna och hjälpen om hur man gör egna. post #88.
Fungerarar kanon.Kommentar
-
Det var ju tråkigt om FrSky är på kollisionskurs med personer bakom programvaran. Och det kan möjligen peka på bekymret med att använda open source-programvara i kommersiella produkter. Nu vet jag inte orsaken bakom problemen men som tillverkare av hårdvaran bör man ju rimligen inte ha full kontroll på den mjukvara som man levererar med under dessa förhållanden. Som kund måste man ju å andra sidan ha en enda motpart som kan ta ansvar för hela produkten.
Hoppas nu att detta inte är så allvarligt att det kommer att skapa problem för ägarna av Taranis-sändare.
RogerKommentar
-
Nu har jag inte mjukvaran framför mig, men borde du inte kunna köra en loop på neutral switch?Hej alla.
Har försökt en tid att använda treläges knapparna som tvåläges.
Utan förändring i mitt läget.
När man slår över mellan olika lägen
SA↑ ger KN06 = 100
SA- ger KN06 = 100
SA↓ ger KN06 = -100
SA- ger KN06 = -100
SA↑ ger KN06 = 100
Har försökt med Logiska Brytare utan framgång.
AkeB
PS. Tack dvogonen för dom svenska ljudfilerna och hjälpen om hur man gör egna. post #88.
Fungerarar kanon.
Om du skall använda outputten på Ch6
LS1 (logisk switch1) = Ch6
SA↑ = 100
SA- = LS1
SA↓ = -100
?Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Det går att använda en trelägesswitch som en tvålägesswitch men det är lite trixigt. Man måste använda så kallade globala variabler för att hålla kvar information om ett tidigare tillstånd. Jag visar hur man gör för att sätta upp funktionen med hjälp av companion9x. Det går naturligtvis att göra i radion också:
Definiera först två specialfunktioner som tilldelar den globala variabeln GV1 värdet 100 respektive -100 när brytaren når sina ändlägen. Detta gör i princip hela jobbet:
Det går inte att direkt använda globala variabler som indata till en kanal, så vi tar till tricket att definiera en Logisk Brytare (LB1) på ett sätt som gör att den alltid får värdet 1:
Sedan gör vi en mix på kanal 6 som använder GV1 som vikt för den logiska brytaren LB1:
KlartKommentar
-
FrSky hade ursprungligen för avsikt att göra egen programvara till Taranis. Dessutom ville de gärna få en version av er9x eller openTX gjord för radion. De gav därför en handfull av er9x/openTX-utvecklare tillgång till prototyper av Taranis. Huvudmannen bakom openTX (Bertrand Songis) bestämde sig för att porta en version av openTX till Taranis. Mannen bakom companion9x (Romolo) byggde om companion9x och byggservern för att stödja Taranis. Detta gjorde de vad jag vet utan betalning trots att det var ett omfattande arbete. FrSky färdigställde sedan aldrig sin egen programvara utan släppte istället radion med Bertrands OpenTX. De fick alltså utvecklingen av programvaran till Taranis och en supportstruktur med companion9x och en byggserver online helt gratis. Bra för dem.Det var ju tråkigt om FrSky är på kollisionskurs med personer bakom programvaran. Och det kan möjligen peka på bekymret med att använda open source-programvara i kommersiella produkter. Nu vet jag inte orsaken bakom problemen men som tillverkare av hårdvaran bör man ju rimligen inte ha full kontroll på den mjukvara som man levererar med under dessa förhållanden. Som kund måste man ju å andra sidan ha en enda motpart som kan ta ansvar för hela produkten.
Hoppas nu att detta inte är så allvarligt att det kommer att skapa problem för ägarna av Taranis-sändare.
Roger
I det här läget kunde man tänka sig att FrSky bidrar med resurser för att ta hand om driftskostnader för byggserver, hantering av felrapporter och buggrättning av fel. Alternativt skulle de kunna betala någon för detta. De verkar dock inte intresserade utan förväntar sig att få supporten för Taranis gratis. I praktiken betalar Bertrand och Romolo för att supporta Taranis i och med att de bekostar byggservern. Detta är en ohållbar situation. Vi får väl se hur det går. Det kan hända att det inte blir så mycket mer support för Taranis.Kommentar
-
Tack Dvogonen för ditt svar.
Ja - jag har ju läst delar av mastodont-tråden på RC Groups om Taranis och förstått att FrSky "fått"/"lånat" en hel del så deras utvecklingskostnader för Taranis borde inte ha varit så överväldigande. Så då kan man ju fråga sig om hela deras koncept är mer eller mindre "lånat"/"plagierat" - t ex deras 2.4 Ghz-system som kanske bara är en form av "kopia" av Futabas Fasst-system inkl bus-arkitekturen... Jag är inte man att avgöra detta men man börjar ju fundera lite när man hör hur det gått till med bl a programvaran till Taranis.
Om dom mer eller mindre blåser programvaru-utvecklarna så torde man ligga pyrt till hos dessa fortsättningsvis. Fast som sagt - detta är bara mina egna funderingar efter vad man läst.
Ligger nog lite "lägre" än jag tänkt tidigare när det gäller att skaffa en Taranis - i alla fall ett tag till...
RogerKommentar
-
De har inte direkt blåst någon. Alla har ju bidragit av egen fri vilja. Men det är dålig stil att inte sponsra kostnaden för byggservern som används av deras kunder eller ge Bertrand/Romolo någon form av kickback för deras arbete som bidragit till att göra Taranis till en succé. Detta skulle vara helt marginella kostnader i förhållande till vad utvecklingen av Taranis måste ha kostat.Tack Dvogonen för ditt svar.
Ja - jag har ju läst delar av mastodont-tråden på RC Groups om Taranis och förstått att FrSky "fått"/"lånat" en hel del så deras utvecklingskostnader för Taranis borde inte ha varit så överväldigande. Så då kan man ju fråga sig om hela deras koncept är mer eller mindre "lånat"/"plagierat" - t ex deras 2.4 Ghz-system som kanske bara är en form av "kopia" av Futabas Fasst-system inkl bus-arkitekturen... Jag är inte man att avgöra detta men man börjar ju fundera lite när man hör hur det gått till med bl a programvaran till Taranis.
Om dom mer eller mindre blåser programvaru-utvecklarna så torde man ligga pyrt till hos dessa fortsättningsvis. Fast som sagt - detta är bara mina egna funderingar efter vad man läst.
Ligger nog lite "lägre" än jag tänkt tidigare när det gäller att skaffa en Taranis - i alla fall ett tag till...
Roger
För nästa radio (Horus) har dock FrSky helt andra planer. De planerar att bygga in krypteringschip i radion och låta användarna köpa tillgång till radions funktioner genom att köpa programuppdateringar online. I det samanhanget kan man naturligtvis glömma öppen programvara som openTX eller er9x. Man får väl hoppas att de ändrar sig, men det ser mörkt ut.
Det ser ut som om open-source och FrSky går skilda vägar efter Taranis.Kommentar
-
Jaha, kör FrSky åt samma håll som mediaindustrin blev det mindre intressant.
:thumpdown:----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Tack dvogonen. Fungerar precis som jag tänkt mig.Det går att använda en trelägesswitch som en tvålägesswitch men det är lite trixigt. Man måste använda så kallade globala variabler för att hålla kvar information om ett tidigare tillstånd. Jag visar hur man gör för att sätta upp funktionen med hjälp av companion9x. Det går naturligtvis att göra i radion också:
Och jag har lärt mig att använda både globala variabler och logiska brytare.
H. Åke B.Kommentar
-
Försöker ladda ner svenska sound packen med companion9x. Men inget kommer.
Har letat runt lite och sound packen ska visst finnas på http://85.18.253.250/voices/opentx-taranis
men där svarar ingen. Nån som vet något om detta eller t o m har svenska rösterna att skicka?
Håkan
*Edit
Här finns all info i denna tråden när man väl togs sej tid att läsa igenom. Inlägg #53 av dvogonen (tack!) länkar till ljudfilerna. Trevligt att få "Gasvarning" av elin. Bättre kvalitet på de svenska ljuden också, det skrälliga ljudet från orginalrösten är borta.Senast redigerad av Håkan; 2013-11-07, 09:34.Kommentar
-
Jag provade just senaste versionen av companion9x, och det gick fint att komma åt svenska ljudfiler via den.
Filerna ligger på http://93.51.182.154/voices/opentx-taranis/se/
Min teori är att de bytt filserver och ändrat adressen i companion9x, vilket gör att äldre versioner av companion9x tittar på fel ställe.
Skulle byggservern vara nere så finns filerna även utdelade via Google Drive. Google Drive är knölig och du måste ha ett Google-konto för att komma åt filerna, men de finns i alla fall:
Jag tror att de fixat den taskiga ljudkvaliteten i de Engelska filerna, men de som kom med radion är riktigt dåliga.Kommentar
-
Jag har senaste versionen av Companion9x. När jag trycker på "Download" snurrar en cirkel vid muspekaren en sekund, sedan händer inget. Har förstått att hemsidan du nämner borde ha öppnats för att man ska kunna ladda ner en svensk zip-fil. Men den sidan öppnas inte för mej, däremot om jag skriver in adressen själv i en webbläsare hittar den rätt. Kan ju vara något fel på min Windows eller så men det får vara som det är, jag har fått tag i de svenska filerna och fått in ljuden i radion, manuellt i och för sej, men allt är bra.
Elin har en behaglig röst. Det måste väl vara någon verklig person som läst in? Ingen syntetisk röst menar jag.
Tack för hjälpen förresten.Kommentar

Kommentar