FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fortuna
    • feb 2011
    • 127

Ursprungligen postat av Stig Johansson
    Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
    Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig
    Jag har ingen Taranis ännu men står uppsatt på väntlistan, hoppas att den kommer ganska snart... hur som helst, för min del kan jag ärligt säga att oftast använder jag max 6 kanaler ( till helikopter men även vissa flyg) . men i min hangar så har jag ett flygplan som behöver 12 kanaler för att fungera till fullo, att det sedan är bling bling 6 av kanalerna är mest en kul grej,( om man vill kan man säga att den är skala likt) går det sedan utöver detta koppla till telemetri för kontroll av batteri, höjd, + andra " kul" saker, gör inte flygandet mindre roligt. :thumbup:, Att Taranisen sedan går att programera till nästan vad du vill den ska göra är väl till en viss fördel... men den biten är just nu långt långt bortanför min kunskap.

Kommentar

• dvogonen
      • jul 2012
      • 491

Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
      Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig
      Jag är inte särskilt uppfinningsrik. Vill använda så få brytare och finesser som möjligt. Det finns nog att fundera på utan att pilla med inställningar när man flyger. Förutom normala funktioner som expo och deltamixar (som ju finns på alla apparater numera) så uppskattar jag mest att radion kan tala om hur länge jag flugit. Det finns två timers i radion. Jag använder den ena för att mäta total flygtid från det att jag slår från throttle cut. Den andra timern räknar tid när motorn är påslagen, dvs när jag har mer än 5%gaspådrag.
      Med hjälp av en trelägesbrytare styr jag om radion regelbundet skall tala om flygtiden, motortiden eller hålla tyst. Mycket praktiskt.

En annan praktisk finess är att man kan behålla kontrollen över exempelvis throttel, trots att man låter en elev ta över och flyga via en slavradio. Detta har jag använt mycket när jag lärt barn flyga.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Hej

Stig
        DIY vingen - har deltamix med några procent throttle mixat, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder)

F35 50mm EDF - har deltamix med några procent throttle mixat, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch med ljudeffekt när jag tar över, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder) samt att den spelar "Danger Zone" som är lika lång som flygtiden/timer (när musiken tystnar skall man landa).

MX2 3D plan - Tre olika flyglägen med olika utslag och expo, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder).

EPP-FPV 1.8m - Har faktiskt inte kört den mot Taranis ännu (inte orkat programmera om min autopilot för CPPM önnu bara), men den kör på totalt 7 kanaler innan och kommer nog köra runt 9 med nya mottagaren (då jag kan har RTH, loiter och FLy by wire på dedikerade switchar med CCPM). Och det är utan pan/tilt/gear.
        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• UPJ
          • aug 2011
          • 46

35 st mode 1 kvar på hobbyking.

/ / Uffe

Kommentar

• vire
            • jul 2013
            • 149

nej nu finns det 34st kvar .
            och en till i svergie

Kommentar

• slotrat
              • sep 2013
              • 2

Bara att gratulera vire. Jag såg dom i lördags kväll och började fundera (igen), hittade att det var enkelt att ändra till Mode 2. Hittade denna tråden, läste på lite mer och bestämde mig för ett köp. Men på söndagen vid 17-tiden på kvällen när jag hade tid att sätta mig vid datorn var dom slut :banghead:.

Men det kommer väl fler tillfällen. Banggood skall få in den 24e november, men Banggood är bra på att sätta felaktiga inleveransdatum så man får väl ta det med ett par nypor salt. Har satt bevakning på några sajter i alla fall, så jag är med när nästa batch kommer in!

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

jag beställde hem en för att testa lite med den kanske blir till salu här när jag testat klart om jag
                inte fastnar för mycket för den
                ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                |FPV STUFF|
                |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                | DJI Inspire 1 |
                |TERMIK OCH HANG |
                |
                Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• jonte_malmö
                  • apr 2013
                  • 46

Är det någon mer än jag som beställt från hobbyking med ems.. betalade 60 $ i frakt men har inte fått tracking nummer än? Det är skickat iallafall

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Kommentar

• UPJ
                    • aug 2011
                    • 46

Jag har heller inte fått något trackingnummer.
                    Vi får nog avvakta lite till.

//Uffe

Kommentar

• jonte_malmö
                      • apr 2013
                      • 46

Okej tack

Kommentar

• slotrat
                        • sep 2013
                        • 2

simonarvestrand, jag är spekulant om du nu skulle få din Taranis och besluta dig för att avyttra den innan den dyker upp hos andra handlare.

Kommentar

• Peter1
                          • maj 2013
                          • 231

Jag skrev och frågade HK varför jag inte fått något trackingnr (jag fick bara ett 5-siffrigt nummer, oklickbart). De svarade att trackingnr får jag uppdaterat när paketet når destinationslandet. Jag skickade med "express mail to Sweden"

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Kostar det 60 $ att få en Taranis till Sverige ? Och sen dessutom moms m m om man inte har "tur" ?
                            Det gör ju runt 1800 kr innan man har den hemma om man nu får betala momsen + en hundralapp i adminavgift...
                            Inte mycket billigare än att köpa i Sverige och ungefär samma pris som man får ge ifrån England - och det är ju i alla fall lite närmare och antagligen enklare om man skulle få nåt strul.
                            Roger

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                              • 489

FrSKY TARANIS

Robotbords.com i uk har taranis i lager! Både mode 1o 2. Har 2 på väg

Frakten blev 22 pund!

Sent from my phone using Tapatalk

Kommentar

• jonte_malmö
                                • apr 2013
                                • 46

Nu dök där plötsligt upp ett tracking nummer från hobbyking

Kommentar

Arbetssätt...