Beställde på prov ett 6S 3,3Ah i måndags, det kom idag! Kollade runt lite på sidan efter prylar jag brukar köpa men sortimentet verka ganska begränsat. Kanske kommer in mer efter hand?
Open Tx - det flexibla sändaroperativet
Kollaps
X
-
Intressant variometer
Mike Naylor ("Miami Mike" i RCGroups) har med hjälp av OpenTx och ett Lua-script lyckats realisera en intressant variometer som föreslagits av Helmut Stettmaier. Tekniskt sett är det inte en variometer utan en höjdmätare som ger en ljudsignal med tonhöjd som motsvarar flyghöjden. När man gjort ett kurvningsvarv eller två kan man alltså avgöra om man vunnit eller förlorat på kurvningen. En vanlig variometer indikerar ofta flera stig och sjunk under några varvs kurvning och då är det svårt att avgöra om man gjort nettostig eller nettosjunk. Ja, men om man kommer mycket högt når väl tonen hörbarhetsgränsen? Nej, man använder sig av sså kallad Shepard Tone som ger en illusion av att kunna höjas eller sänkas utan gräns (sök Shepard Tone på Youtube!).
Jag har implementerat "The Shepard Tone Vario" i min Taranis X9E med OpenTx 2.2.4 och det fungerar hemma i verkstan. Jag återkommer när tid och väder tillåtit testflygningar.
Här ett par länkar med intressant läsning av de båda upphovsmännen:
Helmut Stettmaier:
Skrolla ner till "An Innovative Method for Acoustically Rendering
Climb Data for Model Gliders Using Shepard Tones"
Mike Naylor (där man hittar fler länkar och nerladdningsbara filer):
/LeifKommentar
-
Jag tröttnade på mina leksaksradios, och Spektrum så jag gick och skaffade något bättre än Taranis X9D. Jag tyckte inte att Horus passade min hand, så jag satsade på Radiomaster T16S. Är det någon här som har Jumper T16 eller Radiomaster?
Jag valde Radiomaster för jag kan balansladda batterierna i den.fredrikKommentar
-
Och ett litet tips som man kanske inte tänker på, det går alldeles utmärkt att vända handtaget på Radiomaster och Jumper om man tycker att den tar för stor plats i väskan. De röda tomteluvorna, finns att köpa i Sverige på: https://nordfpv.com/products/non-sli...-cover-10-pack
Kommentar
-
Tack @Uffe_46. Kände inte till nordfpv när jag handlade, o radion verkade slut överallt i Europa, så jag beställde från Kina. Väntar på frakt o PostMord.Och ett litet tips som man kanske inte tänker på, det går alldeles utmärkt att vända handtaget på Radiomaster och Jumper om man tycker att den tar för stor plats i väskan. De röda tomteluvorna, finns att köpa i Sverige på: https://nordfpv.com/products/non-sli...-cover-10-pack
[ATTACH=CONFIG]71610[/ATTACH]fredrikKommentar
-
jag tror att det företaget är ganska nystartat, han som äger det verkar var väldigt seriös, jag hade fått fel postnummer i min beställning (tack vare autofyll), men han leta upp mig på FB och skicka en fråga om rätt postnummer vi meddelande, sen kom det en hel del andra frågor typ vilka LIPO jag använde, ser ut som om han anpassar sitt lager efter kundernas behov.
Beställde på tisdagen och grejorna var här på torsdagen (igår).Kommentar
-
Har haft min i någon vecka, funkar över all förväntan.Jag tröttnade på mina leksaksradios, och Spektrum så jag gick och skaffade något bättre än Taranis X9D. Jag tyckte inte att Horus passade min hand, så jag satsade på Radiomaster T16S. Är det någon här som har Jumper T16 eller Radiomaster?
Jag valde Radiomaster för jag kan balansladda batterierna i den.
Jag kör med RX från FrSky, Turnigy samt FlySky.
Extra kul att man kan köra trådlös lärare-elev vilket dock kräver en extra TX-modul. Läs mer om detta här:
//RickardKommentar
-
Hej!
Enligt info i andra forum, t.ex. RcGroups, så ska rangetest vara 1/30 av full effekt. Så runt 900 meter i så fall...
Dock är min egna erfarenhet att man kan få larm (rf signal low) relativt tidigt men att man sen kan fortsätta bra långt ändå innan det går i failsafe.
Man bör nog komma bortåt 100 meter i ett räckviddstest skulle jag säga. Men det är bara min åsikt och erfarenhet.
Gjorde iordning en bräda där jag kan sätta mottagare + ack och har ett servo med en orange flagga på som ger fullt utslag i failsafe. Testar alla nya mottagare där och går helt enkelt tills jag ser flaggan röra sig. Och då har det ofta kommit ett flertal varningar från telemetrin...
I ett plan, beroende på material i kroppen, blir det säkerligen skillnad från "brädan", men jag skulle nog vilja komma längre än 30 meter ändå... Men försök kolla när det går i failsafe är mitt tips.
Mvh DennisKommentar
-
Hej!
Enligt info i andra forum, t.ex. RcGroups, så ska rangetest vara 1/30 av full effekt. Så runt 900 meter i så fall...
Dock är min egna erfarenhet att man kan få larm (rf signal low) relativt tidigt men att man sen kan fortsätta bra långt ändå innan det går i failsafe.
Man bör nog komma bortåt 100 meter i ett räckviddstest skulle jag säga. Men det är bara min åsikt och erfarenhet.
Gjorde iordning en bräda där jag kan sätta mottagare + ack och har ett servo med en orange flagga på som ger fullt utslag i failsafe. Testar alla nya mottagare där och går helt enkelt tills jag ser flaggan röra sig. Och då har det ofta kommit ett flertal varningar från telemetrin...
I ett plan, beroende på material i kroppen, blir det säkerligen skillnad från "brädan", men jag skulle nog vilja komma längre än 30 meter ändå... Men försök kolla när det går i failsafe är mitt tips.
Mvh Dennis
Tack för ett bra svar. Precis vad jag trodde att det bara är att multiplicera med 30. Ide`n med failsafe är ju en väldigt bra ide`. 1000m räckvidd klarar jag mig långt med !Kommentar
-
Gjorde ett nytt test enl. Dennis ide`.. Kunde knalla iväg 63meter innan flaggan började vifta ! Alltså ca 1,9 km räckvidd !
Alltså under gynnsammaste förhållande.
Ska prova med min p-38 som är klädd med aluminium så får vi se vad jag får för resultat. Givetvis med antennerna utanför kroppen men även med dom kvar inne i kroppen.Kommentar
-
Är det någon på detta forum som har övergripande koll på nuvarande status för sändarprotokollen ACCST v1 och ACCST v2.xx?
FrSky vill som bekant att man ska "uppgradera" till v2.xx och därmed tvingas "uppgradera" både sändarens XJT-modul och alla sina mottagare. Men dels verkar vara en hel del problem med olika D16-mottagare och dels går det inte alls att "uppgradera" D8-mottagarna. Själv har jag inte ändrat någonting ännu utan kör med ACCST v1 (och OpenTx 2.2.4)./LeifKommentar
-
Jag har tröttnat rejält på FRsky och många mer än jag, en riktigt soppa när det gäller firmware. Jag TROR att går att uppgradera till en nyare version av OPen Tx bara man ger fan i att uppgradera RF modulen. Kör version 2.3.5 på min X10 och den binder fortande som skall till ACCST V1, men den samlar mest damm numera. Använder Radiomaster nu och den fixar både ACCST v1 och V2.xx. kolla i denna tråd där jag testa det.
Kommentar
-
Jag är också kritisk till FrSky när det gäller deras hantering, särskilt då det gäller "uppgradering" till protokollet 2.xx för RX/TX. Det är OpenTx som är grejen för mig och allt funkar bra med mina nuvarande FrSky sändare och mottagare. Jag tänker inte "uppgradera" utan avvaktar tills situationen förhoppningsvis klarnar. Läste tråden du föreslår och där verkar situationen inte heller vara problemfri?/LeifKommentar

Kommentar