Toni-Clark PA-18 Supercub

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewalds
    • jul 2009
    • 532

Fick då inhandlat några 1mm borr...

Fick knåpat dit en del "nitar" runt fönsterbågarna, till slut.

Klicka på bilden för större version

Namn: 1110190593.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,7 KB
ID: 483366
    ganska tidsödande...

Namn: 1110190594.jpg
Storlek: 80,0 KB
ID: 483367
    Mest rädd att jag skulle slinta med borret o dra det över nån ruta men det gick bra!

/Micke

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Alltså, en sån grann modell får du inte flyga med, den ska hänga på nåt museum, typ Tekniska eller nåt...

Skämt åsido, jag känner hur skaparandan flödar, det är dom där små små detaljerna som piffar till'et!
      Retroholic!

Kommentar

• ewalds
        • jul 2009
        • 532

Ursprungligen postat av Thomas
        Alltså, en sån grann modell får du inte flyga med, den ska hänga på nåt museum, typ Tekniska eller nåt...

Skämt åsido, jag känner hur skaparandan flödar, det är dom där små små detaljerna som piffar till'et!
        Tack, Thomas!
        Hoppas verkligen att det ska flygas massor med modellen?? Så är tanken, i alla fall

Det här med detaljer är väldigt kul och visst gör det mycket på utseendet.
        För min del är det mycket att testa, vad/hur man kan göra inför ev kommande projekt.
        Ibland lyckas man väldigt bra, ibland mindre bra Men man lär sig och det är det primära målet, för tillfället

/Micke

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

En liten undran bara. Hur hålls vingen fast mot kroppen? Undrar då jag har en 1/4 Cub av okänt ursprung med en liknande infästning, dvs två små tappar som sitter i vingen och passas in i motsvarande hål i kroppen. På min modell är det en liten vantskruv fäst i var vinghalva som drar dessa emot varandra och mot kroppen. Jag har dock en känsla av att detta inte är ursprungligt.

Fin modell och fantastiskt bygge! Har sneglat på en Tony Clarc Cub men vet inte om jag kommer till skott.

Kommentar

• Zazzu
            • maj 2007
            • 278

Det var snyggt med nitarna. Jag tar med mig det tipset tack.

/Ulf A

Kommentar

• ewalds
              • jul 2009
              • 532

Ursprungligen postat av senmathal
              En liten undran bara. Hur hålls vingen fast mot kroppen? Undrar då jag har en 1/4 Cub av okänt ursprung med en liknande infästning, dvs två små tappar som sitter i vingen och passas in i motsvarande hål i kroppen. På min modell är det en liten vantskruv fäst i var vinghalva som drar dessa emot varandra och mot kroppen. Jag har dock en känsla av att detta inte är ursprungligt.

Fin modell och fantastiskt bygge! Har sneglat på en Tony Clarc Cub men vet inte om jag kommer till skott.
              Bara att undra på
              Vinghalvorna sitter med vardera två st M6 nylonbultar mot kroppen, (dom små hålen innanför styrstiften).
              Och såklart, vingstöttorna som tar upp det mesta av belastningen...

/Micke

Kommentar

• ewalds
                • jul 2009
                • 532

Ursprungligen postat av Zazzu
                Det var snyggt med nitarna. Jag tar med mig det tipset tack.

/Ulf A
                Så lite så!
                Ett smidigt sätt, faktiskt...

/Micke

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Mycket snyggt Micke! Jag gillar verkligen dina nitar!

Göran
                  Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Tänkte nästan att det kunde vara så och det verkar lite enklare och proffsigare. Med vantskruven mellan vinghalvorna var man tvungen att hålla upp båda vingarna när man skulle rigga vilket inte var så lätt. Jag undrar om min modell kan vara en tidigare variant av Tony-Clark? Tyvärr är det bara vingarna kvar då resten blev skrot i samband med en plötslig landhöjning. Men bor man i Höga Kusten så får man ju vara beredd på sådant kan hända

Kommentar

• ewalds
                      • jul 2009
                      • 532

Ursprungligen postat av senmathal
                      Tänkte nästan att det kunde vara så och det verkar lite enklare och proffsigare. Med vantskruven mellan vinghalvorna var man tvungen att hålla upp båda vingarna när man skulle rigga vilket inte var så lätt. Jag undrar om min modell kan vara en tidigare variant av Tony-Clark? Tyvärr är det bara vingarna kvar då resten blev skrot i samband med en plötslig landhöjning. Men bor man i Höga Kusten så får man ju vara beredd på sådant kan hända
                      Höga kusten??? Kan tala om att såna där "plötliga landhöjningar" inträffar även här i skåne, lite då o då...
                      Framförallt sker dessa naturfenomen i närheten av modellflygfältet
                      Ändå är det helt platt

/Micke

Kommentar

• ewalds
                        • jul 2009
                        • 532

Ursprungligen postat av Sweeper
                        Mycket snyggt Micke! Jag gillar verkligen dina nitar!

Göran
                        Tack, Göran!
                        Det var faktiskt ett skapligt enkelt sätt, må jag säga...

/Micke

Kommentar

• ewalds
                          • jul 2009
                          • 532

Ytterligare ett moment som är avslutat, nämnligen stödvajrarna till stabben...

Namn: 1110190599.jpg
Storlek: 45,8 KB
ID: 483386
                          Hade, ett tag, en tanke på att sätta vantskruvar på ena änden av respektive wire, av rädsla att dom skulle bli lite slaka?
                          När jag provade tyckte jag det såg väldigt klumpigt ut, (provade med M3 vanskruv), så då wirelängden var väl tilltagen beslöt jag mig för att prova utan.. O si, de gick alldeles utmärkt
                          Inte många moment kvar på kroppen nu*pust*

Imorgon ska jag försöka starta motorn...

Namn: 1110190601.jpg
Storlek: 25,7 KB
ID: 483387
                          Just monterat den i "provbänk" och ska ofreda grannarna nån timme imorgon, förhoppningsvis??
                          Måste göra en provisorisk glöd då jag tänkte ha glöd på båda cyl vid första start??
                          Sen kan den väl få gå rikt nån timme innan jag sätter den i modellen..
                          Även en ljuddämpare ska tillverkas men tveksamt om jag hinner det i morgon??

To be continued......

/Micke
                          Senast redigerad av ewalds; 2011-10-28, 18:00.

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Hej Micke!

Kan du tänka dig att ofreda oss också med en videosnutt med ett gott motorljud?

/Olov

Kommentar

• ewalds
                              • jul 2009
                              • 532

Ursprungligen postat av hjalleo
                              Hej Micke!

Kan du tänka dig att ofreda oss också med en videosnutt med ett gott motorljud?

/Olov
                              Haha, om minnet inte sviker så lovar jag att sätta kameran på knoppen, Olov!!

/Micke

Kommentar

• ewalds
                                • jul 2009
                                • 532

Då fick jag startat motorn och har kört en liter soppa genom den..
                                Otroligt lättstartad och verkar gå alldeles utmärkt..

Några min motorkörning för dig, Olov!! Passande till lördagsölen ikväll, kanske??

Nu ska den monteras och ljuddämpare ska tillverkas..

/Micke

Kommentar

Arbetssätt...