Jerry Bates SBD Dauntless 100"
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Jag lever, och bygget går i sedvanlig "Ompa fart", dvs långsamt... :toetap05:
Men så visste jag ju att det skulle bli. Det stundar ju som sagt flytt och det har varit mycket barnaktiviteter senaste helgen.
Förra veckan fick jag modda ett spant samt skarva långeronger. Han få dit några spant samt långeronger i förmiddags men ska fortsätta skarva och sedan limma långeronger.
I morgon så är det handboll för hela slanten, och som förälder är man väll tvungen att ställa upp :fans:
Men senast söndag så kommer det bilder på det lilla som blir gjort i helgen...Kommentar
-
Hej Tomas!
Vad skoj att se att du är igång och bygger igen. :applouse:
Det ska bli roligt att följa din tråd och riktigt spännande med ditt motorval.
Vet det gäller takten du bygger i så har jag kommot fram till att ju längre tid det tar att bygga desto billigare blir ju hobbyn per timme.:sarcastic::sarcastic:
Lycka till och uppdatera flitigt!
Mvh OlovKommentar
-
Jösses vad min hobby måste vara billig per timme... Har jag aldrig märkt!Hej Tomas!
Vad skoj att se att du är igång och bygger igen. :applouse:
Det ska bli roligt att följa din tråd och riktigt spännande med ditt motorval.
Vet det gäller takten du bygger i så har jag kommot fram till att ju längre tid det tar att bygga desto billigare blir ju hobbyn per timme.:sarcastic::sarcastic:
Lycka till och uppdatera flitigt!
Mvh Olov
Lycka till Tomas. Kul att du är på g igen!Kommentar
-
Tur att man kan omvandla något till "billigt" i den här hobbyn :sarcastic:
Som sagt så blev det lite gjort i helgen iaf.
Bildern här ovan visar listerna som nu kommit på plats.
Limmade även radio bordet på plats. Det är alltså här radioutrustningen sitter på den riktiga kärran. En annna stor fördel med att få den på plats var att kroppen blev betydligt stadigare.
Tyvärr visade det sig att två spant behöver ytterligare omsorg för att få en symetrisk form på kroppen. Bollar lite idéer med en kille i England som bygger en likadan kärra.
Nu är det inte så mycket mer att göra innan plankning av övre kroppshalvan förutom att limma dit stabbens sadel.
Ska även klura ut huruvida man ska få dit spant #12, utan att behöva dela det i en över och undre halva :stupido2:
Kan så vara att det ska delas som övriga spant, men att det även där blivit en liten miss från Belair...Kommentar
-
Tur att man kan omvandla något till "billigt" i den här hobbyn :sarcastic:
Som sagt så blev det lite gjort i helgen iaf.
[ATTACH=CONFIG]24551[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]24552[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]24553[/ATTACH]
Bildern här ovan visar listerna som nu kommit på plats.
[ATTACH=CONFIG]24554[/ATTACH]
Limmade även radio bordet på plats. Det är alltså här radioutrustningen sitter på den riktiga kärran. En annna stor fördel med att få den på plats var att kroppen blev betydligt stadigare.
[ATTACH=CONFIG]24555[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]24556[/ATTACH]
Tyvärr visade det sig att två spant behöver ytterligare omsorg för att få en symetrisk form på kroppen. Bollar lite idéer med en kille i England som bygger en likadan kärra.
Nu är det inte så mycket mer att göra innan plankning av övre kroppshalvan förutom att limma dit stabbens sadel.
Ska även klura ut huruvida man ska få dit spant #12, utan att behöva dela det i en över och undre halva :stupido2:
Kan så vara att det ska delas som övriga spant, men att det även där blivit en liten miss från Belair...
Härligt att se att det går framåt för dig!
GöranKommentar
-
Dags att uppdatera lite på den här tråden.
Efter inlägg #21 så rann liksom lusten ur mig, det blev lite för mycket på en gång. Dåligt med plats att bygga, flytt igen samt lite knas med några detaljer etc.
Det ena ledde till det andra och modellen hamnade tillslut i Nyköping och hemma hos Sweeper.
Nu hör det till saken att jag för tillfället jobbar i Nyköping, och jag var inte svårövertalad om att komma och hälsa på Göran i hans verkstad. Självklart kom Dauntless problemet på tal, och vips så var "problemet" med spanten löst och jag hade fått en förklaring på vad som troligen låg bakom felet.
Så idag var det således dags att så smått börja fila på modellen igen, och som jag har längtat :lollypop:
Började med att tillverka stabbens "trailing edge" i 10mm balsa. Denna borde enligt mig vara med i short kittet från Belair, men av någon anledning så var den inte det...
Ritningen visar rektangulära hål för gångjärnen, men då jag ska köra med pingångjärn så borrade jag upp dessa hål till 4,5mm istället.
Som sagt så var/är ju två spant något fel i dimensionen, liksom den här nu lös sågade radioplattan.
Långerongerna är nu även lösa från aktuella spant.
Nästa skede är att bygga upp spanten på kroppen och limma fast långerongerna samt radioplattan.
Men innan det sker så ska jag leta upp bra bilder på Dauntless sedd både framifrån och bakifrån för att få rätt form på kroppen.
Återigen stort tack till Sweeper för att jag får tillbringa tid i din verkstad :icon_pray:Kommentar
-
Sv: Jerry Bates SBD Dauntless 100"
Tack Olov
Nu får vi se hur mycket det blir gjort hemma hos Göran, jag vill ju inte tränga mig på för mycket. Men bygget kommer ju självklart fortsätta hemma när jag blir färdig i Nyköping, oavsett hur det går med ny lokal eller ej...
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Kommentar
-
Slow But Deadly, inte bara Dauntless!! :icon_winkle:
Sk-tkul att se att det börjar röra på sig med detta projekt igen. Å mer att kika på på torsdag!!Kommentar
-
Kommentar

Kommentar