Piper Cub L4 skala 1/3

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

LIP: Lödutrustningen är vanlig gasoltub med 2 olika brännare, en fin spetslåga och en lite grövre. Har lött en del förut men inget i den här klassen men det skall nog gå bra.

Esko: Snyggt! Fungerande spakar och trim på stabben. Kanske dags att starta om och göra den färdig? Har hört att sommarens Östersundsträff kommer att ha Cub-tema...Målet är att min skall flyga då.

/Kjell

Kommentar

• Esko
      • jan 2012
      • 4

Allt funkar. Jag byggde efter WAG-Aeros Cub replika fullskala ritningar.
      Har inte tid att bygga på den. Håller på med flygsimulatorprojekt.
      Jag snubblade över ditt fina stålrörsprojekt här av en slump och ville bara visa vad jag knåpat på för länge sen.
      Förresten var inte jag först. Jag blev intresserad av stålrör som byggmaterial efter att ha sett Percy Palmqvists Cub J3 i skala 1:3,75.

Jag besökte honom runt 1989 och fick efter mycket övertalning köpa en kopia av hanns egenhändigt ritade J3 ritning.

Jag byggde ett exemplar enligt dessa ritningarna, men de var ändå inte kompletta, så jag letade vidare efter en mer fullständig ritning, och hittade Thorbjör Segerströms Wag aero ritning i Eskilstuna.Percy använde också stålrör från Kinvalls. Och jag likaså, tills jag hittade en bättre källa. Kinvalls var svindyra, tyckte jag då

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1991

Esko, håller med om att rören var dyra men jag kunde inte hitta någon annan källa. Har du något tips?

Här kommer några bilder på kvällens pyssel, fixat alla delarna till de båda huvudbalkarna. Ännu inte limmat då jag måste göra någon slags jigg för att få allt rakt vid limningen.

/Kjell

Klicka på bilden för större version

Namn: L1020621.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,6 KB
ID: 485968Klicka på bilden för större version

Namn: L1020622.jpg
Storlek: 68,8 KB
ID: 485969Klicka på bilden för större version

Namn: L1020623.jpg
Storlek: 71,1 KB
ID: 485967

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Lite nya bilder. Har nu limmat alla 4 balkarna, lött stabbhalvorna och höjdrodren. Det går ganska fort att få ihop delarna med stålrör. De klenare delarna i stabbe och roder klipper jag av med plåtsax och slår ändarna platta med en liten hammare, några tag med filen och så är det bara att löda.

MVH
          Kjell
          Bifogade filer

Kommentar

• genland
            • maj 2006
            • 1228

What a sight for sore eyes!

Fullkomligt lysande o jävulskt inpirerande...
            Så in i bänken trött på allehanda monteringstrådar av extror
            yakar mm. i ARF utförande!

MVH Kent

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Häftigt!!
              Var tror du att vikten hamnar nånstans?
              ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7676

Så jäkla snyggt!
                Skulle vara häftigt med genomskinlig klädsel, bara för att se strukturen.
                Vad blev vikten på stabben (i jämförelse med en likadan i balsa)??
                Retroholic!

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Godmorgon,
                  tack för alla uppmuntrande tillrop. Jag har ägnat många år till att montera ARFer och måste säga att detta är mycket roligare. Det luktar gott när man hyvlar/putsar på furulister och så kan man byta till metalljobb emellanåt när medan dammet lägger sig.

Vikten på stabben som den ser ut på bilden är 535 g och då fattas gångjärn och några små fästen för stagen samt klädseln...Har ingen motsvarande träversion att jämföra med men intrycket när man tar i grejorna är att det är ganska lätt. Enligt uppgifter på Paolos sajt vägde hans prototyp 13,5 kg flygfärdig. Det är ganska lätt med tanke på vingytan.

MVH
                  Kjell

Kommentar

• gamlingen
                    • jan 2012
                    • 165

Heja på!!!! Byggde 2 st idendtiska supercub ikvartsskala -80 -81 problemet då var motorena Arvid Holmbom hjälpte mig att bygga om dom till b ygga om två mocki 25 or till fyrtakt problem med kammaxlarna men till slut gick dom cubbarna flögs på Barkaby -82 gick bra Ritningsbygge det också.

Kommentar

• gamlingen
                      • jan 2012
                      • 165

Glömde säga att dom vägde 13,4 kg på den tiden tillstånd från luftförsvarsverket för att få flyga dom

Kommentar

• Zazzu
                        • maj 2007
                        • 278

Hej.
                        Måste berömma dig för lödjobbet på stabben. De första lödningana du visade hade fått lite för lite värme och fluss men nu ser det kanon ut. :applouse:

/Ulf A

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1991

Ja, det går bättre att löda vartefter. Delarna till landningsstället var lödda med ett annat lod med högre smältpunkt (720°C) och det var lite svårare att få att flyta ut. Till stabben har jag använt TEROLOD AF314 som smälter vid 650°C. Det är mycket mera lättarbetat. Har nu satt ihop fena och sidoroder och lött in gångjärnen. Det var lite trixigt pga närheten till tidigare lödningar. Dessutom måste rören komma i linje och detta kräver att dom är uppträdda på en pianotråd som helst inte skall lödas ihop med resten.

/Kjell Nilsson
                          Bifogade filer

Kommentar

• Esko
                            • jan 2012
                            • 4

Själv använde jag aluminiumtråd, svetstråd för aluminium, alltså igenom gångjärnsrören, så fastnade inte den, när jag lödde mina gångjärn.
                            Och så vek jag jiggar av aluminiumplåt som jag kunde klämma fast rören på med metallklämmor så att de behöll sina vinklar medans jag lödde. Fast dina magnet tvingar ser ju ut att klara samma jobb galant.

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1991

Hej igen.
                              Tack Esko för tipset. Tänkte inte på att det skulle fungera bra med en aluminiumstång som inte fastnar vid lödningen. Skall använda det nästa gång.

Har jobbat vidare under veckan som gått och hunnit några pass mellan arbete och andra plikter. Vingarna börjar ta form, spanten på plats likson spetsarna. Nästa blir nog att bygga skevrodren och så skall det in lite förstärkningar för fästen för vingstöttorna.

Har också börjat löda på kroppen. Det är lite besvärligare eftersom det dels är många vinklar i flera plan som skall stämma och dels flera lödpunkter som ligger nära varandra. Det är lätta att värma lite för hårt och få loss redan inlödda delar - eller så är man lite snål med värmen och får en lödning som inte flyter ut tillräckligt bra. Inser också att ritningen inte riktigt är avsedd att bygga kroppen från. Det saknas t ex flera tvärsnitt så man får mäta på andra ritningar och försöka få till måtten. Paolo vill väl i första hand sälja färdiglödda kroppar...

MVH
                              Kjell

Klicka på bilden för större version

Namn: L1020646.jpg
Storlek: 73,8 KB
ID: 486094Klicka på bilden för större version

Namn: L1020647.jpg
Storlek: 93,0 KB
ID: 486093Klicka på bilden för större version

Namn: L1020649.jpg
Storlek: 60,5 KB
ID: 486091Klicka på bilden för större version

Namn: L1020648.jpg
Storlek: 50,2 KB
ID: 486092Klicka på bilden för större version

Namn: L1020644.jpg
Storlek: 70,8 KB
ID: 486096Klicka på bilden för större version

Namn: L1020643.jpg
Storlek: 88,6 KB
ID: 486090Klicka på bilden för större version

Namn: L1020645.jpg
Storlek: 87,4 KB
ID: 486095

Kommentar

• LIP
                                • maj 2006
                                • 1315

Mycket stiligt bygge. Om du har svårighet med att löda i närheten av andra lödningar kanske du skall skaffa dig en sådan här utrustning. Jag har en själv och det fungerar mycket bra. http://www.jula.se/portabel-gassvets...-set-90-218530
                                /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                                Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                                Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                                Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

Arbetssätt...