ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowflyer
    • aug 2007
    • 78

Ursprungligen postat av Ompa
    Tack för tipset Christer. Tur jag inte limmat spryglarna ännu. Var osäker på hur dom ser ut för jag har inte hittat någon 100%ig bild ännu. Men det du erbjuder verkar ju toppen. Kanske får göra sprygalr och sedan som du föreslog, ta Dremeln och fräsa upp hålen i en 0,4 ply. En nackdel som jag vet är att vingens spryglar (3st) går ut i partiet där klaffen sitter viket försvårar det hela med plyfan. Men dom kanske går att ta bort eller slipa ner. Ska ut och ta några bilder så får du/ni se.
    Tyvärr går byggstarten lite långsamt, men detta bygge tolererar inga misstag :toetap05:
    Jag är sträng, mycket sträng mot mig själv här :scared:
    Och varför nämnde du inte detta INNAN jag skickade dig förstoringar från Brian Taylors ritning? :toetap05: Gissa vad Herr Taylor med stor möda har ritat ut på ritningen?

Mät längden på dina klaffar så gör jag en förstoring till och skickar!

Lycka till med bygget! Jag har också en del litteratur kring FW 190, men det ligger nerpackat just nu, flyttar på tisdag!

/Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Åh Janne, är du inte bara för gullig :love:
      Mäter i morgon för nu är jag för mycket uppe i mitt lyckorus efter kvällningens bravader. Se P-47 tråden.

Ett PM med mått kommer i morgon :thumbup:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Lowflyer
        • aug 2007
        • 78

Ursprungligen postat av Ompa
        Åh Janne, är du inte bara för gullig :love:
        Mäter i morgon för nu är jag för mycket uppe i mitt lyckorus efter kvällningens bravader. Se P-47 tråden.

Ett PM med mått kommer i morgon :thumbup:
        Brev på väg! Två olika skalor, ta den som passar bäst!
        Zekee: Brev på väg till dig också, vet ej om det är intressant för dig, men jag tog två kopior när jag ändå var igång!

/Lowflyer
        Live to fly, fly to live!

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Härligt Lowflyer.
          Tänker börja med klaffarna, skevroder sedan montera servon och dra allt kakblage i vingen. Tillverka en kontakt och till sisst limma i hop vinghalvorn.
          Sedan så hoppas jag att cockpit kittet från Texas har landat här i Lusasken så jag får komma i gång med cockpit bygget.
          Har nu i dag försökt fått tag i bilder och annan dokumentation på hur det ser ut på riktigt.
          Ska skicka några mail senare i kväll till några utvalda personer och ragga tips och ev delar.
          Har tyvärr ingen kamera för tillfället så det blir lite svårt med bilder just nu, om jag inte förståss använder mobilkameran :huh: men då blir ju kvaliten därefter.
          Ny kamera på ingående men kommer nog inte förens i slutet av nästa vecka eller tidigt i veckan därpå :toetap05:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

I dag fick jag mitt cockpit kitt. Tyckte först det såg väääääääldigt stort ut. Men efter några snabba mått så ska det inte vara några omöjligheter att passa in det i modellen "Some minor trimming and it will fit" var komentaren från Ed på www.buyaero.com och det verkar stämma.
            Kommer nog med några mobilbilder senare under kvällen.
            Gud vad jag saknar min digital kamera :willy_nilly:
            Senast redigerad av Ompa; 2008-07-02, 18:02.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Jag gillar verkligen Fw-190:an! Det är ett plan med mycket karaktär.
              Det skall bli intressant att se ditt bygge av denna kärra.

Göran
              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Då var det dags för lite bilder. Ursäkta kvaliten men dom är tagna med mobilen :svengo:

Bilderna från vänster till höger;
                1, Sky Shark Spinnern
                2, Sky Shark spinnern delad
                3, 0,4mm plyfa som ska bli beklädnad till klaffarn. Linjerna för lätt hålen är nu också justerade. En likten plugg/mall i balsa kommer att tillverkas för att hålen ska bli identiska.
                4, Cockpit kittet. En rejäl monterings anvisning följde också med givetvis med målar instruktion och ritning på siktet. Självklart är även dekaler med instrument etc med.
                Bifogade filer
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Tjusig spinner, Ompa! Det blir 3-bladig propp ser jag, passar ju bra på en FW190..

Det skall bli kul att följa fortsättningen av bygget. :thumbup:

Vi hörs!
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Äntligen blev det lite gjort på klaffarna i kväll. Inte bara landdställs ombyggnad :scared:
                    Nåväl. Har provat på en av klaffarna att med dremeln och kakelfräs tillsatsen fräst ur så det ska bli lite djup i klaffens lätthål. Gick väldigt bra. Ska nu bara upprepa det på klaff nr2 och sedan skära till beklädnaden av 0,4mm ply.
                    Får se vad som hinns med i morgon, ska på Jet meeting i Karskoga och titta lite. Filma också antar jag. Sedan på eftermiddagen så rammlar fru och barn hem från deras mini semester i Söderköping, så jag antar att dom sena kvällarna i hobbyrummet slutar nu ikväll samt den tysta och lugna atmosfären på Odalvägen 11 bryts abruppt :willy_nilly:
                    Bilder på klaffarna kommer i morgon. Nu ska jag sova. Har varit några hårda nätter ett tag nu :p
                    God natt:leaving:
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Jag provade kakelfrästillsatsen när jag skulle göra hål i vingrotsspryglarna på Corsair vingarna. Och det gick väldigt bra!

Jag ser fram emot att få se bilderna på dina klaffar.

Göran
                      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Kakelfräsen funkar ypperligt faktiskt. Kommer på mer och mer användningsområden för den
                        I går bidde det inget med nånting. Låg golvad i migrän större delen av dagen :svengo:
                        I dag blev det familje dag men om en liten stund sover barnen och då kanske det blir lite kvalitets tid i hobbyrummet.
                        Bilder från i förgår är dock med nu. Första bilden så är lätthålen utritade på klaffen.
                        Mellan dessa bilder så har också filmen skärs loss innan fräsning.
                        Andra bilden visar när lätthålen är urfrästa. Sänkte knappt 2mm. Gick som en dans. Ska försöka hinna med andra klaffen senare i kväll.
                        Som synes går byggstarten segt. Men hoppas på lättning när F6F ställen blir helt färdiga.
                        Bifogade filer
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

2:a klaffen är nu också urfräst. Hoppas kunna börja skära ut beklädnaden i morgon.
                          Ska putsa lite på dom frästa ytorna och sedan stryka ett tunt lager epoxi över ytan för att styva upp konstruktionen lite, samt att det blir en bättre yta att måla på.
                          Nu är även ställombyggnaden på Hellcaten klar så nu blir det bara Wulfen att ägna sig åt i hobby rummet.
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Fick förmånen att träffa Tobbe Benkert tidigare i dag på Jet Meetingen i Karlskoga. Mycket givande. Vi diskuterade som hastigast hur Canopyn är gjord på KMP/ESM Wulfarna. Fick ett kanontips på hur jag kan göra det hela skalalikt på min modell. Ett dilema jag tidigare dryftat med Christer L via mail korespondans. Nu sattes nya griller i huvudet och jag ska plöja i genom Biltema katalogen efter ett verktyg Tobbe rekomenderade för att skära i glasfibern. Han tyckte nämligen Dremeln blev lite grov och som han sa "Du får bara ett försök. Skär du snett är det snett" Så sant så sant.
                            Enligt Tobbe så säljer Biltema någon form av lödverktygssats med utbytbara spetsar, bla en kniv modell exacto. Med maxvärme på enheten så kan man göra myckert fina snitt och det går även att klämma och styra bättre med detta verktyg än med Dremeln.
                            Fick även bra tips på hur man ska få canopyn att öppna & stänga via en enkel tillverkning av glidskena
                            En mycket givande dag på min ära
                            Har även några schysta meter film på läcker Jetflygning. Kommer inom kort under Privata medier...
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Zekee
                              • maj 2006
                              • 604

Denna glidskena måste du dela med dig av!
                              --------------------------------------------------
                              Proud Member of Ånge modellklubb...

Kommentar

• warben
                                • jan 2007
                                • 304

Ompa,
                                Trevligt att ses, det blir säkert fler tillfällen. Här är några bilder på det vi paratade om.
                                Tobbe
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...