KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

SÅ var det äntligen dags för lite nya bilder. Vi börjar där jag var sist, dekalerna:

Här är "rundeln" på vingens översida på plats och den målade gula framkanten med de röda fälten. Även fästet för roderhornet har fått lite grön färg...
    Har inte nämnt hur jag monterade dekalerna. Jag sprayade först vatten med några droppar diskmedel på stället där dekalen skulle sitta. Jag vek undan en LITEN bit av skyddpappret, man kan då försiktigt passa in dekalen på rätt plats. Skulle det bli fel är det lätt att lossa den igen. När man är nöjd med placeringen dras skyddspappret sakta av samtidigt som man med en trasa trycker den mot ytan, fram och tillbaka så att ingen luft finns kvar under dekalen.
    Dekalerna är helt OK, men kunde kanske vara lite tunnare. På de släta vingarna blir det mycket bra, men de vill inte rikitgt smita runt alla detaljer på kroppen.

Robart landställsben! Här är ena benet fixat, dags för det andra.
    Tyvärr har jag ingen fullt utrustad mekanisk verkstad, det blir enkla handverktyg.

Benet kapat till rätt längd och bussningen som ska hålla landställsmekanismens pianotrådsstump ska på plats. Enl. instruktionerna ska bussningen hårdlödas, ingen utrustning jag har :( . Men det är ganska tajt passning så jag rengjorde alla ytorna, ruggade lite och limmade med tjock CA. Hoppas det sitter, det kommer också sitta med de två stoppskruvarna.

Två hål borras och gängas. Här bytte jag ut medföljande tumskruvar mot M4.

Nedre benet kapas ca 10 mm.

Den "fjädrande fjädern" får kapas ganska mycket. Men kapa inte mer än att det lika hård fjädring som innan. Det ska vara hårdare än man tror.

Vänstra benet på plats. Jorå, saxlänken ska vara framåt på en Spitfire! Axeln kapas till rätt längd när jag har hittat hjul jag är nöjd med, tycker Robarts är lite för tjocka.

Från andra hållet. Mmmm blir nog inte så illa.

Tally Ho!
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• colsson
      • maj 2006
      • 1165

Väldigt tjusigt! benen är verkligen fina!
      / Christian Olsson

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Vad säger man?
        Your the best Christer!!! :prayer:
        Åh vad jag längtar efter min modell nu. Kommer den aldrig? :(
        Ska sätta mig och se på min nyinköpta dvd film. Battle of brittan. Mycket flyg i den, mmm
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• taygher
          • jun 2006
          • 735

Instämmer i hyllningskören! :best:

Hela den här byggtråden är ett ovärderligt hjälpmedel för en rookie som moi inför byggandet av min KMP-spit! Eftersom jag dyrt och heligt lovade min kära fru att vänta med detta bygge till hösten konstaterar jag glatt att hösten äntligen är här!

En fråga om de mycket snygga hjulbrunnarna, skall det kläs med någon klädsel eller väv? Eller är det enbart färg som gäller?? Jag måste helt enkelt försöka mig på att göra likadant med 0.4mm ply.. Really nice!!

Hoppas att Du hinner med premiärflygning i år, Christer!
          (Drömmer om att ha en liten snygg video på Din fantastiska Spitfire att värma mig med i vinter..) 8)

//Lars
          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Å hej, så var det dags för lite mer bilder! Men börjar att tacka för alla snälla ord, de värmer i kylan. (Höstens första frostnatt här i S Stockholm i natt?)

Ompa,
            hoppas din modell dyker upp snart. Vi vill se en byggtråd till! Du gillade BoB dvd:n va? Tror jag sett den sisådär 30 gånger, man blir aldrig mätt.

Lars,
            hade tänkt att "bara" måla hjulbrunnarna. Tycker du helt klart ska göra dom i ply på din Spitfire också. Bra mycket snyggare, går fort och är inte alls krångligt. Tyvärr börjar jag väl bli lite tveksam om jag hinner klart innan vintern. Om inte står den definitivt klar när vårsolen börjar lysa!

Uppfällt hjul. Tyvärr går de inte helt upp i låst läge, saknas några mm. Antingen får den del av en sprygel som finns i hjulbrunnen tas bort alt. mindre/tunnare hjul. Har nu Robart 4"/100mm på, men ska prova ett par 3 3/4" som jag har liggandes, de är några mm tunnare också.

Framifrån sett, även om jag får upp benet lite till kommer nog lite sticka ut.

Dags för lite huvarbete. För att få lite bättre passning och att delarna ska gå omlott limmade jag dit en remsa offsettplåt. Klippte till remsan 6 mm bred.

Limmade även dit en remsa på den bakre fasta huvdelen. Delarna målades först med Humbrol Interior Green och sen Flairs Spectrum Matt Dark Green. Knäppt kanske men tycker det är snyggare när huven har en annan nyans på insidan än utvändigt. Än så länge är det bara främre delen som fått ett lager Dark Green.

Vardagsrummet var upptaget av Belville LEGO så modellen monterades ihop i den smala hallen. Voila, Spitten på hjul för första gången!!

Uppifrån/från sidan med nerfällda flaps. F-n va jag retar mig på de för långa vingbultarna..... :x

Squadron Leader Nash provsitter cockpit. Den gröna färgen på huven ser mycket bättre ut i verkligheten än på detta foto. Ett lager färg till och sen skyddslack över allt så blir det nog grejt! Den skarpsynte kan se att jag borrat 4 små hål för den rörliga huven. Kommer limma små träbitar på insidan för bra grepp.

Tally Ho!
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Heja Christer! Måste säga att den här tråden är den bästa byggtråd jag läst på ett svenskt forum,jösses vad med tips jag har fått inför mitt nästa bygge...(undrar vad det kan bli? PDT_Armataz_02_40 )
              Å den blir skitläcker,inte tu tal om den saken!
              Så många tack Herr Landberg!
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Ursprungligen postat av bokis
                Heja Christer! Måste säga att den här tråden är den bästa byggtråd jag läst på ett svenskt forum,jösses vad med tips jag har fått inför mitt nästa bygge...(undrar vad det kan bli? PDT_Armataz_02_40 )
                Å den blir skitläcker,inte tu tal om den saken!
                Så många tack Herr Landberg!
                Åååhhh tack Bokis! En gör så gött en kan! :thank:

Dags för lite knep & knåp: Luckorna till sporrhjulet. Lagt upp dom på kroppen och markerar var jag ska såga till dom.

Limmat på 4 små gångjärn....

... och innan jag delade på luckorna la jag på ett par lager Plastic Paddings Spray Filler. Här är luckorna på plats, men det känns som det kommer bli lite pyssel innan allt fungerar som det ska. Tanken är att montera ett litet fäste på insidan av varje lucka och montera en lagom lång och hård fjäder mellan dom. Luckorna dras sen igen när sporrhjulsbenet går upp. Vi håller tummarna att teori och praktik funkar ihop denna gång.

Näää, nu är det dags för grogg! Trevlig helg!!
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Huga. Vart ska detta sluta? Kommer jag verkligen att våga lägga upp en byggtråd på mitt kommade projekt? PDT_Armataz_02_15
                  Känner allt att man hamnat i lä, men all heder till dig Christer. "Yor the man", som Kirchti (Idol) skulle ha sagt.
                  Undrar bara när min kärra kommer??? Har väntat sedan 9 augusti. PDT_Armataz_02_06
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                    • sep 2006
                    • 326

Har nu följt denna byggtråd en stund och kan konstatera att Squadron
                    Leader Nash får ett mycket vackert plan att leka med. Och det har startat en Stoort ha begär. PDT_Armataz_02_11
                    Är det någon som vet då den "uppdaterade" versionen av Spitten kommer
                    (den med snyggare vingar) ?
                    Hur lång leveranstid är det från beställning tills den dimper ner i Svedala?
                    Jag har i och för sig inte bråttom att hinna få ihop en Spitt, då jag först
                    måste kracha skolkärran några gånger för att åter hitta dom i 25 år sovande flygreflexerna. PDT_Armataz_02_20
                    Hoppas att du ställer upp som bollplank med goda råd och tips, Christer

Lycka till med fortsättningen av bygget och hojta gärna om du åker
                    ner till NyLanda för att lufta någon kärra. Du flyger jag dricker Kaffe!!
                    /Nalle :cheers2:

Kommentar

• DrHanke
                      • maj 2006
                      • 5249

Så vitt jag vet så kommer den förmodligen dec/jan men mer realistiskt är ett tag efter årsskiftet. De håller på att göra nya formar mm då de kommer bygga hela sin warbird serie i komposite och lämna balsa därhän.

Gillar deras nya SeaFury!

//DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• taygher
                        • jun 2006
                        • 735

Snacka om cool warbird!! Oerhört snygg värsting. :shock:

Menar Du att detta är en kommande standardmaskin från KMP, bäste doktorn?
                        Med luckor till ställen från fabrik? Även till sporrhjulet?? (För bra för att vara sant!)
                        Den 5-bladiga snurran måste väl vara skala-attribut i alla fall..

Men snyggt så det nästan gör ont är det hur som helst. PDT_Armataz_02_44

/Lars
                        Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• DrHanke
                          • maj 2006
                          • 5249

hurvida luckan till sporrstället är en option eller inte har jag inte lyckats tyda ut... Men visst e färgerna klart snygga!

Så här säger de själva:
                          "We will be making some major changes to maintain our lead in the scale ARTF market. As from the end of 2006 all ESM models will be fully moulded, due in part to feedback from our customers both here and abroad. All their conventionally built up wooden designs will be replaced with highly detailed composite epoxy resin versions . This change will allow us to introduce a wider range of aircraft, starting with the Typhoon due Autumn 2006, plus at least six new accurate scale Warbirds. Pricing will be comparable with our existing range (high end quality without the traditional fully moulded price tag), and of course we will offer a complete spares backup"

Kan ju passa på att sukta med en stuka... Spv 2000mm

Samt en typhoon... spv 1860mm

[/img]
                          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Tusen tack för info och helt underbara bilder, bäste doktorn! :thank:

Det är med glädje jag noterar att det inte är någon risk för att plånboken får någon längre vila i framtiden heller... PDT_Armataz_02_41

/Lars
                            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Välkommen ombord Nalle!

Jag måste väl säga att jag lyckats med byggtråden om den kan få en inbiten RC-bil åkare att återta flygandet efter 25 år i malpåse!!
                              Ska väl vara en klubbträff i Nyköping om två veckor, eller hur Nalle? Funderar att ta med Spitten så du får kika på den.

Redan i dag ska det gå att få tag på skalaenliga hjul, kanoner, pilotfigurer och avgasrör till bl.a. Spitfiren. Tyvärr har jag inte sett de listade på YT Internationals sida (http://www.ytinternational.co.uk/).
                              Om man läser på www.rcmodelflyers.co.uks forum så ska man i framtiden, när de nya modellerna kommer, kunna beställa från omålade modeller utan extra tingeltangel till färdigbyggda, vädrade och med extra allt. Jag antar att det blir på den större engelska marknanden och inte här i Sverige. Priset på grundmodellerna är sagt att hamna ungefär som idag, vilket inte är illa om man får en gjuten vinge med alla detaljer till sin modell. Men såg på RCMFs forum att ett par nya avgasrör till Spitfiren kostar idag £35. Så nog kommer det kosta att få allt lulllull.

Tack för bilderna Dr Hanke, Sea Fury är alldeles "bedårande", riktigt läcker!! Har bara sett småbilder på Typhoonen (prototypen) tidigare, och mina misstanker besannades: Hoppas de gör något åt det gigantiska luftintaget. Nog är det stort på Typhoon och Tempest, men inte ser det ut så där. Bra att de flyttat sporrhjulet till rätt ställe, även om det inte är infällbart. Imponerande med fyra klaffar och så blir det väl en skalaenlig spinner??

Jag kanske är kinkig? MEN jag älskar min KMP Spitfire!!
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

:offtopic: Jaha, då var det bara att krypa till korset. Tyvärr kommer det inte bli någon byggtråd av min tilltänkta KMP Thunderbolt. :(
                                Det var många turer om dessa modeller. Efter ett långt tele samtal med Modellhobby kom vi fram till att makulera den order jag hadde inestående på denna modell. Typiskt. Det var tydligen så att Kinesern som levererar modellerna inte har klart för sig hur det här med EU funkar etc. Modellerna kommer först till Tyskland som är Europa importör, sedan till Norge som är ensam distrubutör för norden, och dom vill höja priset med min 1500 spänn. Sen så verkade dom ändå inte ha modeller för leverans. Så nu får jag se mig om efter ett nytt projekt. Funderar på Hangar 9, men där blev jag som åsnan mellan två hötappar. Har nämligen fastnat för både F4 Corsair och 6F Hellcat och inte alls för deras P-47 Thunderbolt :oops: . Vet inte vad jag ska välja.

Men Christer, jag kommer att följa din byggtråd till slutet.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...