ESM F7F Tigercat

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    • jun 2007
    • 1285

Tackar!!
    Provflygningen blir troligtvis i Sölvesborg eller på Ripa, då jag har bett Diesel om hjälp att justera in motorerna åt mig, för han är tveklöst den bästa jag känner på det. Men rapport kommer från provflygningen, var så säkra!
    Men först o främst ska landningsställsventilen fixas till på något sätt.
    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

Nu när ditt vinterprojekt är klart kan det ju lika gärna bli vår direkt... :sarcastic:

Jag hoppas att du får en lugn och stillsam premiärflygning utan överraskningar :thumbup:
      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Vet du vad som spökar på din ventil?
        Annars kan du få låna en Robart ventil av mig tillsvidare. För ditt ställ är väll luft in luft ut?
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• lassebetong
          • mar 2007
          • 1255

Härligt Per.
          Då hoppas jag att du hittar en ventil.
          Hoppas ju att vi skall få se luftdopet snart.

/Lasse
          //Lasse

Kommentar

• LAB
            • dec 2007
            • 634

Motorerna gick riktigt gött på filmen,lycka till på premiären:thumbup:
            Sur gubbjävel!
            LasseB

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Hmm..får man kasta in ett par frågor? Hur mycket väger den på nosstället och vad har du för proppar på motorerna?:blush:
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Tack så mycket killar! Som sagt, premiärflygningen i sig kanske inte blir på film, men om inget oförutsett händer så blir med största sannolikhet andra flygningen på film!

Bokis: Du är hjärtligt välkommen att fråga. Jag har ingen aning om vad den väger på nosstället, har ingen sån våg. Kan bara säga att det är inte mycket vikt där, för innan jag vägde av kärran var det på gränsen till att den stod på noshjulet över huvudtaget utan att slå bakåt, och det är bara tillagt 360gram sedan dess. Propellrarna är MasterAirscrew 15x8
                Senast redigerad av Per P; 2009-10-03, 15:51. Anledning: missade lite...
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                  • jun 2007
                  • 1285

Ursprungligen postat av Ompa
                  Vet du vad som spökar på din ventil?
                  Annars kan du få låna en Robart ventil av mig tillsvidare. För ditt ställ är väll luft in luft ut?
                  Japp, det är luft in luft ut. Jag har idag plockat isär ventilen och rengjort den invändigt. Sen smörjde jag o-ringarna lite innan jag satte tillbaka dem. Har inte testat de igen sen, får se om det räcker, för gör det inte det så beställer jag en Robart direkt av RcMaffian, de hade hemma. Men tack så mycket för erbjudandet Ompa!!
                  Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
                    • aug 2007
                    • 3942

Ursprungligen postat av Per P
                    Tackar!!
                    Provflygningen blir troligtvis i Sölvesborg eller på Ripa, då jag har bett Diesel om hjälp att justera in motorerna åt mig, för han är tveklöst den bästa jag känner på det. Men rapport kommer från provflygningen, var så säkra!
                    Men först o främst ska landningsställsventilen fixas till på något sätt.
                    Wow.. nu blev man sugen på att få veta när det är dags.. så man bege sig dit för att bevittna det hela :lollypop::lollypop:. Kamera kan också medtagas om så önskas.
                    /Martin

Kommentar

• bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

Ursprungligen postat av Per P
                      Bokis: Du är hjärtligt välkommen att fråga. Jag har ingen aning om vad den väger på nosstället, har ingen sån våg. Kan bara säga att det är inte mycket vikt där, för innan jag vägde av kärran var det på gränsen till att den stod på noshjulet över huvudtaget utan att slå bakåt, och det är bara tillagt 360gram sedan dess. Propellrarna är MasterAirscrew 15x8
                      Låter bra,för den kan bete sig illa när du startar om den väger för mycket där..Se till o klistra dit en grov plastfilm eller någon form av skrapskydd längst bak för den har en tendens o gallopera när den ska ner som gärna slutar i en hasning på rumpan...
                      Anledningen att jag frågade om propparna var för att jag tyckte den lät trött när du gasade men det kanske var mer försiktigt gaspådrag istället..
                      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Per P
                        • jun 2007
                        • 1285

Menar du toppvarvet eller när den varvade upp? Som sagt, motorerna är väldigt "fett" ställda nu, jag ville mest testa dem nu när de satt i modellen, så de svarade inte så bra nu. Menade du toppvarvet så tror jag inte det blir så mycket högre, men det återstår att se. Ska låta Diesel skruva lite så får vi se hur de går sen :icon_pidu:
                        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                          • jun 2007
                          • 1285

Idag vart det konstaterat att ventilen inte ska sitta i min kisse längre, för den läcker lite då o då när den känner för det, och läcker så pass mycket över lag att ställen aldrig håller trycket i mer än 10minuter... Kontaktade RcMaffian som skickar en justerbar ventil från Robart redan imorgon, de hade hemma. Tack för det på förhand!
                          Nosstället har strulat lite till o från, o ibland gått trögt ur låsningen från infällt läge, så idag plockade jag bort mekanismen och putsade av nån tiondel på "låset", och sen gick stället kanon.
                          Nu är det bara att invänta ventilen och sen vänta ytterligare på fint väder... Men den som väntar på något gott :icon_pidu::lollypop:
                          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Per,
                            tips på annan butik att handla tillbehör till landställ i framtiden är: http://www.rcscaleproducts.com/
                            Handlade lite godis för någon månad sen, tog en vecka att få hem grejorna. Inga Robart-priser.... T.ex. en påfyllningsventil för $7!! Passade på att handla lite snabb- och t-kopplingar och en Ultra Precision-ventil. $7 i frakt och inget mer.

Mmm.. ser fram mot Eskilstuna nästa år! :crazy_pilot:
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• Per P
                              • jun 2007
                              • 1285

Tjena Christer! Tack för länken, får se om det inte ska beställas några t-kopplingar i metall därifrån framöver!

Eskilstuna kan bli stort om det fortsätter såhär, många som redan nu ser fram mot det!
                              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Per P
                                • jun 2007
                                • 1285

Sådär, då vart det väl dags o uppdatera tråden lite då.
                                Trots strul med ventilen och leveransproblem från vissa grossister har jag nu fått fast en ventil i modellen. Ompa frågade om jag ville låna hans Robart-ventil tills jag fick min nya, och det kunde jag inte tacka nej till. Jättetack Ompa, o som jag sa: kan jag hjälpa dig med något så säg bara till!! Hursom, Ompas ventil monterades min Tigercat idag, och jag började justera. Funkade kanonbra, men då o då fälls ställen inte in, låsningen släpper o sen hänger ställen bara där o har varken luft från det ena eller andra hållet, och i ventilen pyser all tryckluft ut. Jag kollade så att inget ställ gick trögt, men det gjorde de inte. Man kan i princip blåsa på dem så gungar de lite, men det händer inget mer. I det här läget så försökte jag fälla ut dem i låst läge igen, o det funkade... Tankade upp luft igen, o då funkade det perfekt igen... Hur tusan kan det bli såhär????? Ibland vill ställen helt enkelt inte gå in utan all tryckluft går rakt igenom ventilen, för att sen i nästa stund fungera helt perfekt?? Jag tog för givet att det var "skit" någonstans i systemet, så jag tog loss ventilen o plockade isär den o blåste ur den med tryckluft och sen monterade jag ihop den o monterade tillbaka i modellen. Diesel tipsade om att även blåsa ur tryckluftstanken med öppningen neråt ifall det kom partiklar ut ur den... Allt testades, och när det sen monterades ihop igen så funkade det kanon; ca 8 in-o-utfällningar, sen låste det sig igen... så höll det på, o till slut var det dags o åka till jobbet.
                                Vad göra? Någon som har nåt bra förslag? Det funkade förvisso ganska hyffsat i slutet innan jag la av, men jag skulle föredra att det funkade perfekt hela tiden. Kan ju trösta mig med att det hittills alltid gått att fälla ut ställen utan bekymmer.
                                Hursomhelst, så nu är det så pass att jag känner att jag kan provflyga kissen i alla fall. Har ändå inte tänkt fälla in ställen på premiärflygningen, så nu får vi se när det blir. Tänker fortsätta försöka komma på rätsida med landningsstället dock. Men nu är modellen klar för provflygning. Det känns väldigt väldigt bra!
                                Imorgon är det tänkt att jag o Pappa ska svetsa ihop en ställning för vingen så jag kan hänga den i taket på V70n för smidigare transport. Får se hur det blir. Kommer bilder =)
                                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

Arbetssätt...