Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

Efter det tråkiga som hänt med min Focke Wulf så har jag nu till slut lagt det som hände bakom mig och beslutat mig för att gå vidare.

Helgen före kraschen hämtade jag en ny byggsats, en Top Flite P51D 1/5 Giant scale BYGGSATS.

Har ännu inte börjat bygga för jag är sådan att jag först vill ha det mesta av "hårdvaran" förutom byggsatsen innan jag sparkar igång.
    Nu gick det betydligt snabbare än planerat att få i hop det mesta så det är väll inte så mycket att be för utan det drar i hop sig till byggstart.

Min plan är att bygga en kopia av Chuck Yeager's trogna vapendragare Glamorus Glenn III
    Efter att läst Yeager's biografi ca tre eller fyra gånger så var ju valet enkelt. Det är för övrigt en bok jag varmt kan rekomendera.

Jag har hitils köpt huvudställ från Robart, cockpit kit från Dynamic balsa + instrument från InZpan. Innfällbart sporrställ är på väg från Fighter ace's i england och är av fabrikat CJM. Riktigt snyggt och skala riktigt.

Motorn blev en ZDZ 60 som jag bytte till mig mot en annan motor jag hadde liggandes.

Angående bygget, hitils har jag endast tagit fram spryglarna, framkantslister och förstärkningen till stabben. Alla spryglar är nu preparerade och putsade, liksom att jag ritat på kaplinjen för klackarna som spryglarna vilar på under bygget. För att underlätta när dessa klackar ska kapas bort efter att stabben är plankad på ena sidan. Mer om det senare, vi kör lite bilder så får vi se när nästa uppdatering kommer, men det ska väll inte dröja allt för länge... :lollypop:
    Bifogade filer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

• Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Vi kör med lite mer bilder så här i början
    Bifogade filer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Ähum, det blev visst ett litet fel någonstans... :banghead: :close_tema:

Det var ju meningen att denna tråd skulle hamna under "Byggdagboken" och inte här under Ritningar & Konstruktioner.

Finnes det möjlighet att få tråden flyttad månne???
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      //Tomas//

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Ursprungligen postat av Ompa
        Efter att läst Yeager's biografi ca tre eller fyra gånger så var ju valet enkelt. Det är för övrigt en bok jag varmt kan rekomendera.
        Jag ligger alltså efter... har bara läst den 2 gånger, men den är så attans bra så den kan man läsa fler gånger!

Härligt att du kör igång igen Ompa! Även om jag inte är något freak på P51or så är det fina plan, o att följa ännu ett av dina byggen ser jag verkligen fram mot! Kör så det ryker :lollypop:
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

flyttad !.. följer detta med spänning från start Ompa !

/Martin

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ahh, härligt Sigun. Snabba ryck här må jag säga, underbart

Per, angående köra så det ryker, det lär det nog bli. En massa balsa och spackel damm i framtiden :sarcastic:
            Härligt, me like.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Pekkala
              • maj 2006
              • 1159

Har ochså läst Yeagers biografi bara två gånger, men det kommer att bli fler.
              P51D Mustang, den vackraste flygmaskinen från den tidsepoken,
              när jag blir stor ska jag ochså bygga en musse.

Blir kul att följa detta projekt:lollypop:
              MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Corsair
                • dec 2007
                • 639

Hej Tomas, nu j-vlar startar jag byggtråden till Hurricane MK1 1/5:man_in_love:, skall bara göra klart med små grejor till Extran..Fotograferar balsahögen och lite extra-prylar mm när den kommer upp på forumet...Jag sålde Corsairen och fick en annan F4U, en TF Giant scale.:crazy_pilot:
                Har haft en förrut, den får vila lite......
                Live to fly, fly to live!
                Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Det är härligt att se att du är i farten igen....med ett bygge denna gång. :lollypop:

Göran
                  Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

Ursprungligen postat av Ompa
                    Jag har nog inte heller läst den mer än två gånger, men det går ju att åtgärda...

Men, om ni vill läsa mer om Yaeger så rekommenderar jag "Rätta virket av Tom Wolfe, Yaeger är visserligen bara med på en hörna, men han sätter mycket färg på storyn... :sarcastic:
                    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Ursprungligen postat av Sweeper
                      Det är härligt att se att du är i farten igen....med ett bygge denna gång. :lollypop:

Göran
                      Tack för feedbacken grabbar. Nu ska jag bara få den berömda tummen ur...
                      Vi har, trots lågkonjuktur, en hel del att göra på jobbet. Har varit mycket övertid och extra arbete som gjort att det inte blivit någon byggstart ännu. Men det verkar släppa lite på det med att behöva övertiden och att jobba sena kvällar.

Men som ni nog förstått sen tidigare är jag ingen racer byggare direkt, det går ju inte så fort när jag bygger. När det tar 1.5år att smälla ihop en ARF så kan ni ju tänka er hur lång tid detta bygge kommer ta

Nä skämt åt sido. Jag kommer bygga i en takt som passar mig, familjen och arbetet. Om det sedan tar 1.5år eller 4år att färdigställa projektet får vi väll se. Min målsättning är väll att det ska vara klart omkring tre år åtminstone. En liten guru som jag följer på RC scalebuilder har nu i september byggt på sin TF musse i tre år. Och han har en hel del kvar, och han kommer jag ha som husgud i detta projekt. Nu för all del är han mer eller mindre proffsbyggare, men med allt han har fixat till och gjort på modellen så tar det tid. Speciellt när även han har familj och ett arbete att tänka på.

Nåväl, vi börjar så smått med stabben inom kort så får vi se vart det bär hän :crazy_pilot:
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• taygher
                        • jun 2006
                        • 735

Härligt, Ompa!!! :icon_pidu:

Jag ser verkligen fram emot att få följa denna byggtråd!
                        P51D Mustang - min absoluta favorit, läge att sätta sig i den sköööna fåtöljen i fortsättningen innan man knappar in på rcflyg.se..
                        Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• qrt
                          • maj 2006
                          • 237

Roligt att du är tillbaka på banan Ompa, ge järnet :thumbup::thumbup:
                          /Kurt

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Sådär ja Ompa, nu är ordningen återställd! Härligt att du är på G igen. Boken om Yeagers biografi som jag lånat av dej är ju helt suverän fast jag bara kommit en bit in i den. Att piloterna var mer eller mindre galna på den här tiden visste man ju, men så här....:crazy_pilot:

PS. Dogfight ligger på History channel, ej Discovery.
                            /Lelle

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Välkommen till slipa-balsa-träsket!! Och lycka till!!!
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...