Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    • jun 2007
    • 1285

Ursprungligen postat av Ompa
    Hadde trott på lite hyvling och slipning av framkanten av stabben i kväll, men blev aningen sen hem från jobbet, och somnade sen på soffan. Attans :secruity:
    Och mycket bättre än man sover då, det är svårt o hitta!
    Ser bra ut, ingen brådska, du har ju tagit till en hyffsad tidsplan :vroam:
    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Ursprungligen postat av Per P
      Och mycket bättre än man sover då, det är svårt o hitta!
      Ser bra ut, ingen brådska, du har ju tagit till en hyffsad tidsplan :vroam:
      Jo tidsplanen är väl tilltsagen. Här kommer det skyndas långsamt :sarcastic:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Corsair
        • dec 2007
        • 639

Hej Tomas
        Jag har ju hela eftermiddagen att bygga på, därför går det lite snabbare..fast jag har ju satt upp en deadline ....:th_o:
        Live to fly, fly to live!
        Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Tänk om man kunde få eftermiddagen fri från jobb och familj, skulle bli mumsiga timmar i hobby rummet det :sarcastic:

I går var jag tvungen att ägna mig åt annat än planerat, likaså till viss del idag. Ingen ide känner jag att bestämma eller planera vad som ska göras från dag till dag. Det får bli vad det blir istället.

Men jag har åtminstone lossat på stabben från byggbrädan. Nu ligger den i köket och har fått samtliga limmskarvar förstärkta med en omgång av Great Planes Pro Wood limmet.
          Jag har också gjort fyra "skins" av 2.4mm balsa flak som kommer bli plankningen till stabben. Ligger på tork just nu och får så göra över natten.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Tråden eller jag är inte riktigt helt döda. Det bara verkar så :svengo::blink:

Det har varit lite "Family matters" att ta hand om den senaste tiden. Saker och ting som bara inte går att sopa under mattan dök upp och har krävt i princip all ledig tid plus i princip varje liten ledig stund på jobbet. Har varit en helvetes vecka så man är ganska slut ikroppen rent mentalt.
            Nämner inget mer utan var och en får skapa sin ilusion om detta.
            Skriver bara för att förklara hur och varför jag inte uppdaterat bygget på länge när jag i princip bara börjat och borde ha kommit betydligt längre än så.

Saker och ting verkar dock åter så smått falla på plats och min förhoppning är att min vardag snart är som vanligt igen och att jag kan ta upp byggandet igen på allvar, någon gång av den senare hälften av nästa vecka kan det nog åter börjas bygga.

Så håll ut, jag kommer så småningom sparka igång med byggandet, och då troligen med lite mer intensitet. Hoppas jag
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Krille
              • maj 2006
              • 1184

Topflight gör riktigt fina byggsatser. Synd bara att dom inte kan komma in i 2000-talet å göra glasfiberkåpor. Iaf till motorkåpa och sådant som är i lite större påfrestningar än inredning.
              //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
              Helikopter: T-rex 700 DFC,
              Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Du har en liten poäng där Krille.
                Har dock lite kontakt med en kille i England som bygger en likadan modell, han har gjort egna nya kåpor i just glasfiber. Blev riktigt bra.
                Och då jag har honom som en liten guru så finns ju planerna på att gjuta egna kåpor så småningom.

Det finns även en tjomme i USA, så klart, som tillverkar bla motorkåpan och luftscoopet till TF P51 gigant scale Mustang. Men satan vilka priser. Det är faktiskt på gränsen till hutlöst. Tror motorkåpan skulle gå lös på 950kr ungefär. Sen blir det ju frakt och tull. Till och med amerikananrna tycker han är dyr...
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

När jag ändå är i skrivande stund så kan jag ju åtminstone presentera det jag har gjort den senaste tiden, trots det som hänt.

Jag har ju limmat dit plankningen på ena sidan av stabben, lika så har jag även gjort "ramarna" för höjdrodrens balans klackar.
                  Innan plankningen så slipade jag framkantslisten och bakkantslisten till rätt vinkel mot spryglarna.
                  Skinnen till plankningen fuktade jag först med vatten och fönsterputs och placerade sedan dessa ovanpå stabben med påsar fyllda med mursand från jobbet och blästersand (Tack för tippset Lelle)
                  När dom sedan antagit form och torkat, var det bara att limma dom på plats, med samma press teknik som vid formningen.

Ramarna, eller vad dom ska kallas, till höjdrodrens balans klackar/tabbar ska nu bara slipas till rätt form, därefter ska bakkantslisten kapas ur och innan resterande plankning limmas på plats ska självfallet klossarna till gångjärnen limmas dit.

Sista bilden visar bara hur limfogen blev mot framkantslisten.

Hoppas som sagt på lite mer drag när saker och ting lättar någongång nästa vecka.

Håll till godo.
                  Bifogade filer
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1285

Hoppas det blir en lite lugnare period för dig famöver Ompa. Inte bara för att jag vill se hur det går med Mustangen, men det kan ta knäcken på vem som helst när det strular i familjen en längre tid!!
                    Enligt inläggen ovan om glasfiberkåpor och liknande... Vore det inte en rentav genial ide om du gjorde en kåpa till din mustang, alternativt bygger din Mustang klart och sen låter Ompa-klass slås ihop med Lelle-klass, o ni hjälps åt att gjuta av nosen på kärran?! Lelles gjutning av motorkåpan till hans Corsais imponerade nog på de flesta här, o han kan säkerligen göra om det?! Sen kan ni ju sälja kåpor åt både höger o vänster :sarcastic:
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Ursprungligen postat av Per P
                      Hoppas det blir en lite lugnare period för dig famöver Ompa. Inte bara för att jag vill se hur det går med Mustangen, men det kan ta knäcken på vem som helst när det strular i familjen en längre tid!!
                      Enligt inläggen ovan om glasfiberkåpor och liknande... Vore det inte en rentav genial ide om du gjorde en kåpa till din mustang, alternativt bygger din Mustang klart och sen låter Ompa-klass slås ihop med Lelle-klass, o ni hjälps åt att gjuta av nosen på kärran?! Lelles gjutning av motorkåpan till hans Corsais imponerade nog på de flesta här, o han kan säkerligen göra om det?! Sen kan ni ju sälja kåpor åt både höger o vänster :sarcastic:
                      Blir nog ett litet "Side project" att gjuta en ny motorkåpa till Musse. Tror att isåfall att jag även satsar på att gjuta en helt ny ovandel till nosen som blir demonterbar för att lättare få tillgång till tank etc. Har några excelenta förslag på detta. Gäller bara lära sig gjuttekniken. Där kommer Lelle in i bilden :lollypop::alberteinstein:
                      Men detta ligger just nu en bit fram i bygget. Vingen ska ju byggas före kroppen tänkte jag. Ställ och UP2 ventil ska in där så jag har att göra i vinter med det tänker jag.

Att göra egna kåpor att sälja, hmmmmm.
                      Hermann/Andersson gjutteknik AB.
                      Det vore mumma det. Kan se framför mig hur Lelle och jag håvar in storkovan i vårt nya företag :sarcastic:

Per, din ventil skickar jag senast i morgon. Ska bara leta på något bra att stoppa den i
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• taygher
                        • jun 2006
                        • 735

Kämpa på grabben, skänker Dig en tanke då och då.. :icon_pai:
                        Hoppas att alla frågetecken rätar ut sig på ett bra sätt så att Du i lugn och ro kan återgå till Din härliga P51:a.

Bygget ser oerhört bra ut så här långt, som väntat. Det kan inte bli annat än bra när en mästerbyggare är igång!
                        Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Corsair
                          • dec 2007
                          • 639

Hej Tomas
                          Det går framåt ser jag, själv brottas jag med vingarna på Hurricanen, inte helt lätt, taskig bruksanvisning...hjärna (det som finns kvar) går på högvarv..:banghead: men varför skall det vara lätt..:man_in_love:
                          Live to fly, fly to live!
                          Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Matsa
                            • nov 2006
                            • 613

Ursprungligen postat av Ompa
                            Du har en liten poäng där Krille.
                            Har dock lite kontakt med en kille i England som bygger en likadan modell, han har gjort egna nya kåpor i just glasfiber. Blev riktigt bra.
                            Och då jag har honom som en liten guru så finns ju planerna på att gjuta egna kåpor så småningom.

Det finns även en tjomme i USA, så klart, som tillverkar bla motorkåpan och luftscoopet till TF P51 gigant scale Mustang. Men satan vilka priser. Det är faktiskt på gränsen till hutlöst. Tror motorkåpan skulle gå lös på 950kr ungefär. Sen blir det ju frakt och tull. Till och med amerikananrna tycker han är dyr...
                            Kom att tänka på Topflites P51 Giant 1/5 ARF kolla in denna sida:

här finns både
                            motorkåpa och luftintag i glasfiber billigt ca 240:- för bägge.
                            Om de passar har jag ingen hum om.
                            I hangaren:
                            TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
                            * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• Per P
                              • jun 2007
                              • 1285

Nu tror jag Ompas plånbok blev ett par gram lättare :th_o::sarcastic:
                              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• genland
                                • maj 2006
                                • 1228

"Att göra egna kåpor att sälja, hmmmmm.
                                Hermann/Andersson gjutteknik AB.
                                Det vore mumma det. Kan se framför mig hur Lelle och jag håvar in storkovan i vårt nya företag :sarcastic:"

Ställer mig genast i beställningskön till detta
                                eminenta bolag i blivande!:thumbup:
                                Vill också ha kåpor till min TF Mustang!

Mvh Kent

Kommentar

Arbetssätt...