Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-

Medan jag väntar på materialet till nosstället så har jag satt igång med tillverkningen av nosställs luckorna. 3M´s röda spackel.
GöranKommentar
-

Medan jag väntade på att spacklet skulle torka, tillverkade jag vingstöttsfästena som skall sitta i kroppen.

Färdigspacklat...

5 lager 163 grams väv plus ett lager 50 grams väv. Ovanpå detta har jag lagt en bit byggplast som jag har "smekt" på plats med ett plastkort. Detta gjordes för att det ger en bra utgång vad det gäller ytan. :sarcastic:

GöranKommentar
-
oooppppssss:stupido2:Man skall inte skriva ett inlägg medan man pratar i telefon och lagar mat samtidigt. Det blev för mycket på en gång!:sarcastic::sarcastic:
Tanken är att man lägger på plasten och smeker den på plats med plastkortet. Sedan får epoxyn härda klart och man drar då bort byggplasten och förhoppningsvis så har man en yta som är en bra utgångspunkt för vidare ytfinish arbeten.....hoppas jag....det är första gången som jag provar det själv. Lelle har provat det med gott resultat. Men han använde vaxpapper om jag inte minns fel. Och fungerar det inte skall jag skylla på Mike!:sarcastic:
GöranKommentar
-
Det stämmer Göran.
Jag har använt både vaxat papper och plast. När det gäller den tjockare byggplasten vill jag komma med ett litet tips; Det kan vara lite si och så med kvalitén. Jag har sett att det kan finnas något som ser ut som "klumpar" efter tillverkningen av plasten och det kan i sin tur göra avtryck i plastningen. Kolla noga innan du lägger den över ditt jobb.
/LelleKommentar
-
Jag har varit nere om i lokalen och tagit mig en titt på hur det blev. Och det blev över förväntan bra. Det är precis som du sa Lelle, en eller två "bubblor" och ett veck i plasten har lämnat tydliga spår i lamineringen. Men utöver det.....slätt och fint och en bra grund för finish-jobbet!
GöranKommentar
-

Så här blev det. Det är en metod som jag tänker använda mer och prova på fler ställen!

Och med luckorna uppgjutna så var det bara till att sätta såget i skrovet och såga upp ett stort hål för nosstället.

Materialet har anlänt och jag satte igång direkt med att kapa till delar. Det är en sak som jag verkligen börjar kunna! :sarcastic
et här skall bli gaffeln för hjulet. Den skall böjas 180 grader med en böj radie på 25,4 mm.
Några tips på hur man skall göra detta utan att det blir några veck på röret?
GöranKommentar
-
-
Två väldigt bra förslag. Det skall jag göra.
Tack för hjälpen!!:lollypop:
GöranKommentar
-
En tanke som slog mig. Jag fick tipset på RSCB att värma upp röret innan jag böjer det. Är det en fördel att göra det? :stupido2:
GöranKommentar
-

Det blev en del kapande och svarvande för att få till en massa delar. Så nu kan jag börja montera ihop huvudbitarna till nosstället.
GoranKommentar
-
Hej Göran, skulle nog kallbocka dom, blästersand tror jag funka jättebra...:lollypop:Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Kommentar

Kommentar