Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Ursprungligen postat av Corsair
    Hej Göran
    Hoppas du får en trevlig resa, själv sticker vi till Mallorca i morgon.....:ridinghorse::big_boss:

Tack Janne, jag önskar er en trevlig resa också. :thumbup:

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Jag har börjat byta ut alla aluminium fästen.

Göran

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Vad tillverkar du dom nya fästena i för material?
        Ser riktigt stiligt ut.
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Tack Tomas!:lollypop:

Jag tillverkar dem i vanlig L-profil av vanligt stål. Jag har försökt få tag på L-profil i rostfritt 15x15 mm med en godstjocklek på 2-3 mm. Men det är som vanligt. Jag kan få köpa precis hur mycket jag vill, bara det är minst 6 meter. Min vanliga leverantör har inte så små vinklar tyvärr.

Men detta fungerar också. Jag får bara vara noga med att pensla epoxy och färg över det och droppa dig en eller två droppar olja vid varje flygning i vatten.

Göran

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Ursprungligen postat av Sweeper
            Det kommer film på det hela. Men jag måste först tillverka tryckluftskolvarna som skall driva ställen.

Och tyvärr kommer det att dröja minst 3 veckor innan jag kan påbörja tillverkningen av dem då jag reser till USA på måndag för avkoppling med goda vänner, god mat och mycket god flygning av alla de sorter. :lollypop:

Göran
            Det där låter som en resa till paradiset!!! :thumbup:
            Ha det så bra det bara går "over there", det är Du väl värd! :icon_pidu:
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• samuele
              • okt 2010
              • 36

hej Sweeper! hur ar du! Jag lämnade ett meddelande pa box av rcscalebuilder.com .....VI SES
              Senast redigerad av samuele; 2010-10-02, 13:25.
              2000 km bort, men i slutändan kommer jag alltid tillbaka :cheers2:
              jag har Italienska från födseln, men sinnet och hjärtat är alltid svenska!

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av taygher
                Det där låter som en resa till paradiset!!! :thumbup:
                Ha det så bra det bara går "over there", det är Du väl värd! :icon_pidu:

Jo det kommer att bli en härlig resa. Först till Mike i Birmingham, därefter till min vän Jerry Bates i Mobile, vidare till Ralley of Eagles för deltagande i ett meeting. Efter detta skall vi åka till Pensacola för att besöka National Naval Aviation Museum. Det finns några flygaplan där att titta på. Jag skall även hinna med att bygga på mitt byggprojekt med.

Tack Lars! Jag skall göra mitt bästa.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av samuele
                  hej Sweeper! hur ar du! Jag lämnade ett meddelande pa box av rcscalebuilder.com .....VI SES
                  Hej Samuele, välkommen till RCFF!!

Jag har svarat på ditt meddelande.
                  Ha det så bra så hörs vi igen.

Göran

Kommentar

• samuele
                    • okt 2010
                    • 36

tack tack:icon_pidu: Goran men jag är inte ny på forumet jag ar at-6texan!

Stort tack för hjälpen Goran.
                    Jag hoppas att komma tillbaka nästa sommar. Jag verkligen saknar Stockholm.
                    Sturla igår skickade mig ett E-mail sade till mig att planerna bör få en ny utformning .eftersom hans planer är i scala1 / 8.
                    men jag förstod inte vad som är den specifika vikten av det material som jag kommer att använda.
                    och jag förstod inte Vad är metoden för att hitta den rätt hållfasthetslära.
                    säger dessutom att om jag användning plywood ark från 1 / 8 "= 3.2mm skulle kunna passa ett helt flygplan utan att riskera hela strukturen kollapsar. men ärligt talat jag skulle hellre använda en tjocklek mer som är stora 4mm
                    P.s Jag är mycket ledsen för min dålig svenska..
                    Senast redigerad av samuele; 2010-10-02, 21:44.
                    2000 km bort, men i slutändan kommer jag alltid tillbaka :cheers2:
                    jag har Italienska från födseln, men sinnet och hjärtat är alltid svenska!

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av samuele
                      tack tack:icon_pidu: Goran men jag är inte ny på forumet jag ar at-6texan!

Stort tack för hjälpen Goran.
                      Jag hoppas att komma tillbaka nästa sommar. Jag verkligen saknar Stockholm.
                      Sturla igår skickade mig ett E-mail sade till mig att planerna bör få en ny utformning .eftersom hans planer är i scala1 / 8.
                      men jag förstod inte vad som är den specifika vikten av det material som jag kommer att använda.
                      och jag förstod inte Vad är metoden för att hitta den rätt hållfasthetslära.
                      säger dessutom att om jag användning plywood ark från 1 / 8 "= 3.2mm skulle kunna passa ett helt flygplan utan att riskera hela strukturen kollapsar. men ärligt talat jag skulle hellre använda en tjocklek mer som är stora 4mm
                      P.s Jag är mycket ledsen för min dålig svenska..
                      Om Sturla ritar om ritningarna så att de är i skala 1/5 så bör en del av delarna anpassas därefter i dels materialval och dels i dimensioner. Och det är troligtvis det han menar med "den specifika vikten" på det material som du skall använda.
                      "Den rätta hållfasthetsläran" har också med detta att göra.

För att få ett väl flygande flygplan skall man bygga det så pass lätt att hållfastheten eller flygförmågan inte äventyras. Om man kan använda ett lättare material och behålla dessa två saker så är det bättre än att öka på materialdimensionerna "bara för att det känns bättre". Det enda som händer är att modellen får släpa på en massa extra onödig vikt.

Nu kommer jag att vara bortrest i 2 veckor. Och jag skall försöka lägga in lite bilder från den här resan om tillfälle ges.:lollypop:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Bara for att ni inte skall tro att jag har forsvunnit helt fran jordens yta, sa kommer det en liten snabb rapport har. Jag skriver pa ett amerikanskt tangentbord darav avsaknaden av prickar pa vissa stallen.

Resan hit gick bra forutom lite tidsstrul, men Deltas personal ar anglar som verkligen stallde upp sa att jag kom fram. All heder till dem!!!:thumbup::thumbup:

Jag skriver en liten resedagbok pa klubbens forum for de som ar intresserade av att se lite bilder och text harifran. Det finns aven bilder pa mitt US project! :sarcastic:

Ha det bra allesammans....

Goran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Lite fler bilder har lagts upp pa klubbens hemsida.

Tomas...det blev lite bilder pa ditt kommande projekt. Tyvarr hade de flyttat runt lite pa planen sa jag kom inte at den helt och hallet for att kunna fota den. MEN, tack vare flytten sa blev det en del bilder snett ovanifran. Jag skickar bilderna nar jag kommer hem igen tillsammans med alla de andra.

Goran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Och nagot som har sagts tidigare till en del...

Men nu kan jag inte undvika det langre...

http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=15740

Jo, jag skall vara med i radio har borta. Det ar en web-baserad radiostation som sander program och alla handlar enbart om warbirds. Och RC Scalebuilder har en show, en gang i veckan dar det diskuteras det mesta som har med skalaflyg att gora.

Tiden for detta ar klockan 8 pa kvallen Eastern Time....det borde val bli ungefar klockan 2 pa natten. Men om man vill sa kan man sova da och tanka ned en ljudfil och lyssna pa den nar man har vaknat pa morgonen.

Goran
                            Senast redigerad av Sweeper; 2010-10-13, 03:14.

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Som ett fortydligande...

Showen ar klockan 02.00 pa natten/morgonen pa onsdag.

Goran

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Ahh... det är därför jag inte kunde hitta showen idag!! :thefinger:
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...