Rivverns FPV projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bogieboy
    • feb 2011
    • 1054

Ursprungligen postat av PeterL
    FrSky is the shit !!!

För $16 kan man köpa en FrSky hack modul !!!
    En mottagare kostar runt $25 ...

Eller så kan man köpa en modul + mottagare för runt $55 (jr eller futaba)

Och har man ingen radio att stoppa det i så kan man man köpa en turnigy 9x för $55..

Och det fina med FrSky är jättebra räckvidd och telemetri !!!

Radion börjar larma när signalen blirs sämre, dvs man förlorar inte signalen !

Och jag har gjort en rangetest (ifs med patch antenn), jag tog med planet i bilen och körde 3 km bort från sändaren, medans min bror hade radion kopplad till en data och kolla på rssi:n, det va bra mottagning hela vägen (även när radion va i bilen utom synhåll)..

Så kan man koppla batteriet till mottagaren också så larmar radion när det börjar ta slut..

Så jag rekommenderar varmt FrSky med telemetrin...
    Jag kör också FrSky hackmodul! Vad har du för patch antenn?

Kommentar

• PeterL
      • mar 2009
      • 85

Ursprungligen postat av bogieboy
      Jag kör också FrSky hackmodul! Vad har du för patch antenn?
      Det är patch antenn på 9dBi, jag köpte den från wesellcd.com
      Jag har tagit bort all onödig plast och så sitter den lätt löstagbar med karbarband på radion :-)
      Funkar jättebra ! Smidigt att byta till vanliga antenner sen också när man vill köra med det..

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1607.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 482240

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Hej!

Det här var ju riktigt, riktigt läckert. Sista filmen var häftig och kvlitén var det inte heller något fel på. När får vi se dig på fältet?

/Olov

Kommentar

• Rivvern
          • sep 2010
          • 110

Tja du Olov. När vädret är lite bättre. Jag måste nog även bygga ihop Floater nummer två för att vara flyggodkänd på fältet. Just nu består den befintliga mest av lim och tejp.

Jättebra ni andra för att ni kommer med alla dessa bra tips. En RF beacon låter bra men jag köper nog inget innan någon annan provat. Ja, jag är feg!

Sen är ju nu frågan om man klarar sig med FrSky eller om man ska satsa på ett long range uhf system.. Och isåfall vilket. Gah.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
            • 5250

Ursprungligen postat av Rivvern
            Tja du Olov. När vädret är lite bättre. Jag måste nog även bygga ihop Floater nummer två för att vara flyggodkänd på fältet. Just nu består den befintliga mest av lim och tejp.

Jättebra ni andra för att ni kommer med alla dessa bra tips. En RF beacon låter bra men jag köper nog inget innan någon annan provat. Ja, jag är feg!

Sen är ju nu frågan om man klarar sig med FrSky eller om man ska satsa på ett long range uhf system.. Och isåfall vilket. Gah.
            Hur har det gått med video bilden och störningarna?
            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Rivvern
              • sep 2010
              • 110

Jag har inte gjort något åt det än tack som frågar. Har flugit lite idag och nu kan jag säga att problemet med tappad länk är borta! Nu är begränsningen radions låga effekt. LOS fungerar den ganska bra men jag är dock livrädd när jag flyger längre ifrån så jag hade frugan som spotter idag.

Tanken är att jag ska fixa till bilden i Floater 2.0. Slänger ihop den innan midsommar. Ska försöka få ner vikten oxå. Korta ner kablar och sen bara köra med en kamera. GoPron. Den är i tyngsta laget nu och flyger inte särskilt bra.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                • 5250

Okej vad är gjort för att länken mellan radio å planet nu är ok? Räckte det med att separera den och VTX ?
                //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DavidFlygare
                  • nov 2009
                  • 259

För att få längre räckvidd skulle du kunna testa
                  http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=17621
                  Med dubbla sateliter, spectrum kopiorna är bra när dom väl funkar.

Kommentar

• Rivvern
                    • sep 2010
                    • 110

Ursprungligen postat av DrHanke
                    Okej vad är gjort för att länken mellan radio å planet nu är ok? Räckte det med att separera den och VTX ?
                    Jag spelade in med GoPro kameran i nosen men jag flyger med ccd kameran. Orkade inte släpa med laptopen. Inte så mycket att se, bara en jäkla massa störningar.

Kommentar

• PeterL
                      • mar 2009
                      • 85

Jag valde frsky över 433mhz, då det är mycket smidigare och billigt. 433mhz kan va svåra att få att funka bra, har en polare som kör tom lrs, bara massa bekymmer..

Vill man flyga längre än 5km så kan man ju skaffa en wlan booster till frskyn, fast jag nöjer mig utan.

Då spektrum (dsm 2) inte hoppar utan bara kör med två kanaler så är det viktigt att ha videosändaren på då man binder radion och mottagaren. På så vis kommer den undvika frekvenser som den ser störningar på tex de videsändaren kan ge harmonics på..

Se även till att ha antenner åt samma håll som radions. Finns förlängnings kablar att köpa till spektrum satteliter..

Kommentar

• PeterL
                        • mar 2009
                        • 85

Så här har jag satt satteliten i mitt plan jag kör spektrum med, verkar funka.. Dock är jag väldigt feg att köra långt bort med det planet, mitt första plan, aldrig riktigt krashat det :-)
                        Bifogade filer

Kommentar

• PeterL
                          • mar 2009
                          • 85

Nu har jag kraschat min Floater Jet typ 75 gånger. Sista gången hamnade den ute i en havreåker. Som tur var så spelade jag in bilden från mottagaren så jag lyckades på ett ungefär pinpointa vart det låg. Jag letade dock ändå i 45 minuter innan jag hittade det.

Jag råkade krasha/landa min swift2 i en havre åker i dag... Då va det bra med en patch antenn och rssi alarm !!! Jag kunde triangulera vart planet va på fältet !! (ca 250x250m stort fält).. Fast innan jag sprang ut drog jag upp och kollade med quaden exakt va den låg och hur man kunde gå i traktorspåren dit för att inte förstöra havren :-)

Kommentar

• Rivvern
                            • sep 2010
                            • 110

Skitbra tips! Jag måste alltså bygga ihop min tricopter för att hitta mitt borttappade plan! :P

Du rekommenderar alltså FrSky. Stämmer verkligen uteffekten på 60mw?

Mitt krav på radio är ca 5km och att jag ska kunna flyga bakom träd och buskar utan att jag tappar länken.

Kommentar

• MrOvanhill
                              • jan 2008
                              • 468

Mitt krav på radio är ca 5km och att jag ska kunna flyga bakom träd och buskar utan att jag tappar länken.
                              Med de radioönskemålen är du nog tvungen att skaffa dig ett amatörradiocert och en LRS-modul av något slag. Inget 2,4GHz-system klarar det där, mig veterligen.

Ställ dig också frågan: Vill du, eller behöver du ha 5km etc? Specen kan ju se olika ut beroende på det (hrmm.. Ärliga...) svaret på den frågan.

Kommentar

• rfnoise
                                • sep 2010
                                • 329

Köp 2st: http://store.flytron.com/openlrs/110...-receiver.html Programmera den ena som sändare och montera inne i radion och köp med en extra stub antenn. Finns stora möjligheter, telemetri etc etc. för lite pengar och som uppfyller mer än dina krav.

Vet inte hur beprövad den är men Melih är en sjysst kille och detta projekt är numera open source.
                                DragonLink är en annan möjlighet 269$ +frakt. Du får vänta tills i höst för att få något dock.

Tittar på att köpa någon av dessa om några månader. Har en 6v grabb som tar lite tid just nu

Har säkert varit uppe här förut men till 100mw 433mhz sändare behövs väl inget tillstånd?

Mvh,
                                Calle

Kommentar

Arbetssätt...