Rivverns FPV projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivvern
    • sep 2010
    • 110

Nja. Tanken är inte att jag ska flyga 5km och bakom buskar. Jag vill ha ordentliga marginaler på avståndet och så vill jag på kort håll kunna flyga bakom träd och buskar. 433mhz fungerar ju mycket bättre då. Min spektrum klarar ju bevisligen inte det.

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Jag har kört bakom en träd-dunge ~800meter bort utan problem med min DX7 - videolänken sprakade något men det var absolut inga problem att flyga efter bilden

Jag var rätt lågt över marken vilket påverkar signalen negativt

Kommentar

• PeterL
        • mar 2009
        • 85

Jag skulle ju kunna göra en video där jag testar räckvidden med dx6i och frsky.
        (line of sight i alle fall)

Ska bara få i ordning på båten, så kan man ju se hur långt det går (med planet på marken)..

Jag har flugit bakom hus och träd 300 meter bort med frskyn, fast ska man flyga bakom saker lägre bort eller tätare saker så är nog 433mhz bättre

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
          • 5250

Ursprungligen postat av MrOvanhill
          Med de radioönskemålen är du nog tvungen att skaffa dig ett amatörradiocert och en LRS-modul av något slag. Inget 2,4GHz-system klarar det där, mig veterligen.

Ställ dig också frågan: Vill du, eller behöver du ha 5km etc? Specen kan ju se olika ut beroende på det (hrmm.. Ärliga...) svaret på den frågan.
          De flesta LRS system går på PMR/ISM bandet på 433, 444 med max 500mW uteffekt så det är bara å köra
          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Ahaaa... Där ser man! Det var ännu bättre då :-D

Kommentar

• Rivvern
              • sep 2010
              • 110

Hörni. Riktigt bra snack angående radio.

Men nu behöver jag era råd. Har satt igång att bygga ihop Floater 2.0 och kommer inte på något bra sätt att installera elektroniken. Det är framför allt placeringen som är problemet.

Helst hade jag velat sätta följande:

TM1000 (telemetri) inne i buken med ett hål för antennen som går rakt upp.
              AR8000 mottagaren inne i buken alternativt precis utanför på vingen. Inte smidigt att dra samtliga servokablar ut på vingen.
              Satelliten längst ut på vingen.

Videosändaren på motsvarande vinge. Negativt att sändaren kommer nära servot.
              Skulle det fungera bra att sätta videosändaren längst bak på fenan?

Den stora frågan är alltså om pryttlarna hamnar för nära varann om jag sätter mottagaren och telemetrin i kroppen och satelliten på vingen?

Alla förslag mottages medans limmet torkar.
              Over and out
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0291.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,2 KB
ID: 482264

Kommentar

• MrOvanhill
                • jan 2008
                • 468

Vingmonterad mottagare är väl i sig inte så dumt. Hur många kablar behöver du dra ut till mottagaren? Fartreglage, samt 4 servon (eller har du fimpat sidrodret?), ett sitter ju redan i vingen. Till övriga servon och fartreglage räcker det ju med gemensam jord och plus samt varsin kabel för signal. I så fall räcker det ju med 2+4 ledare. Det funkar finfint med en MPX-kontakt!

Vad sägs om att montera telemetrisändaren i andra vingen samt VTx i nosen på planet? Då har du kvar gott om plats i kroppen för OSD och gps etc.

Där har du en tänkbar lösning? Kommentera gärna...

Kommentar

• Rivvern
                  • sep 2010
                  • 110

Jag har inte haft mycket tid till RC det senaste och med en utbyggnad av huset inom snar framtid så kommer jag nog få lägga projektet på hyllan ett tag.

Tack MrOvanhill! Jättebra tips. Dock så kommer jag inte följa ditt råd då jag bestämt mig för att ha demonterbara vingar. Jag tänker försöka sätta vTX i bak och mottagare i kroppen. Sen får jag se vart CG hamnar. Kanske hamnar batteriet i kroppen och RX i nosen istället.

Men som sagt. Jag får pausa ett tag.

Kommentar

• Rivvern
                    • sep 2010
                    • 110

Har nu lyckats flyga lite. Spelade in från flygningen igår när jag testade min nya radio samt mitt enkla filter... som inte fungerade så bra.

Kommentar

• osch
                      • sep 2011
                      • 9

Vad blir följderna av att använda 1.3Ghz 800mW transmitter istället för en 300mW? Priset är ju snarlikt om man kollar på rangevideo. I mitt fall har jag tänkt att montera sändaren på min quadcopter. Är det stor skillnad på vikt och värmeutveckling?

Kommentar

• Rivvern
                        • sep 2010
                        • 110

Jag tror att du klarar dig gott med en 300mW. Lättare och drar mindre ström.

Men här kommer ett tips: Smältlimma kontakten så att du inte sliter av kablarna. Mina lirkades av precis vid kontakten. Efter att ha lagat den pyttelilla kontakten så limmade jag fast kabeln och kontakten mot höljet på sändaren..

Kommentar

• osch
                          • sep 2011
                          • 9

Ursprungligen postat av Rivvern
                          Jag tror att du klarar dig gott med en 300mW. Lättare och drar mindre ström.

Men här kommer ett tips: Smältlimma kontakten så att du inte sliter av kablarna. Mina lirkades av precis vid kontakten. Efter att ha lagat den pyttelilla kontakten så limmade jag fast kabeln och kontakten mot höljet på sändaren..
                          Okey, tack för tipset. 300mW blir säkert tillräckligt för mig, speciellt då jag kör quadcopter och inte har behov enorm range.

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Jag kör min 1.3 utan locket på skalet så luften kan strömma mer över komponenterna. Skulle det av någon oturlig anledning gå sönder något pga detta så får jag leva med det. När jag landar är det knappt varmt med fartvinden som kylt.

//UndCon

Kommentar

• rikardn
                              • aug 2011
                              • 22

Om du inte redan har hittat en locator, ta en koll på länkarna i denna tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30003-Tips-Hitta-borttappat-plan-helo-mm

H
                              ittade av en slump på jakt efter sensorer.

Mvh
                              Rikard

Kommentar

• Rivvern
                                • sep 2010
                                • 110

Var ute och premiärflög mitt nya FPV plan idag. Kallt och blåsigt men ack så kul! Fick hjälp av dadde, tack så mycket.
                                Ska skaffa en OSD med RTH funktion senare. (on screen display, return to home)

Kommentar

Arbetssätt...