Rangevideo flygande vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defuncta
    • maj 2012
    • 563

Här kommer andra flygningen med Bungee ala Boopidoo

Kommentar

• kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

Trevlig filmsnutt Defuncta verkar ju flyga finfint

Ps. kommer du på träffen i helgen i Uppsala eller bor du för långt bort?

MVH / Kajaken

Kommentar

• Defuncta
        • maj 2012
        • 563

Ursprungligen postat av kajakmannen
        Trevlig filmsnutt Defuncta verkar ju flyga finfint

Ps. kommer du på träffen i helgen i Uppsala eller bor du för långt bort?

MVH / Kajaken
        Hade varit kul, men det är lite för långt (53 mil enkel)... Kanske blir någon annan träff lite närmare en annan gång

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
          • 1937

Äsch, ni får samla ihop lite folk och samåka.

Kommentar

• Defuncta
            • maj 2012
            • 563

På 3dje flygturen så blev det haveri :( Skulle starta med bungeen men efter några försök så konstaterade jag att gräset var lite för högt så planet fick inte upp någon fart, sen gick nyckel ringen som man hakar i planet sönder. Då provade jag att kasta, skulle inte gjort detta... Slutade iaf att den landade med full kraft på vänster vingtipp, kolfiber stripen släppte från vingen och ving tippen ifrån slutet på rodret till spetsen blev helt böjd som en banan typ. Kanska mosad med andra ord.

Hur ska man lösa detta, har hört att ånga kan funka stämmer detta? Eller ska jag bara limma dit kolfiber stripen och förstärka stället men ett par extra stripe?

mvh Defuncta

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
              • 1937

Kan du ta lite bilder?

Det går relativt enkelt att forma tillbaka EPO. Sök på elapor soup: https://www.google.se/search?q=selap...w=1174&bih=825

När man startar vid högt gräs så kan du med fördel stå upp och hålla modellen över gräset när du startar.

Kommentar

• Defuncta
                • maj 2012
                • 563

Ursprungligen postat av Boopidoo
                Kan du ta lite bilder?

Det går relativt enkelt att forma tillbaka EPO. Sök på elapor soup: https://www.google.se/search?q=selap...w=1174&bih=825

När man startar vid högt gräs så kan du med fördel stå upp och hålla modellen över gräset när du startar.
                Ska kolla upp detta, och ska prova hålla modellen över gräset nästa gång... Det syns inte så mycket på bild, om du tänker dig att vingen påminner lite om en bixler med lätt uppböjd spets. Båda kolfiber stripen knäcktes, men jävlar va stryk denna modellen kan ta. Var förvånad att vingen inte knäcktes rakt av...

Kommentar

• Defuncta
                  • maj 2012
                  • 563

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,2 KB
ID: 495889 Klicka på bilden för större version

Namn: image[1].jpg
Storlek: 45,5 KB
ID: 495890 Klicka på bilden för större version

Namn: image[2].jpg
Storlek: 47,1 KB
ID: 495891

Nu har jag lappat ihop vingen så gott jag kunnat, men den blev inte helt 100% återställd som ni ser på bilderna... Kommer detta att påverka min flygning eller är det obetydligt?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Hmm, det där sista borde också gå att ordna till med "elapor soup"-metoden.

Kommentar

• Defuncta
                      • maj 2012
                      • 563

Ursprungligen postat av Boopidoo
                      Hmm, det där sista borde också gå att ordna till med "elapor soup"-metoden.
                      De va de jag gjorde, men den vred sig liksom lite fel. Försökte några gånger men sen märkte jag att den inte ville bli helt återställd... Tror ni att de kommer fungera eller ska man beställa ny vinge?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Hmm, det ska den inte göra. Har du tagit ur cf-remsorna? De kan eventuellt skapa spänningar i vingen som vrider den fel.

Men elapor-soup metoden ska gå att återföra vingen till ursprungsform med lite bearbetning av sked (el mostv).

Kommentar

• kajakmannen
                          • jun 2006
                          • 1471

Jag skulle nog försöka räta ut vinge till ursprungligt riktigt läge/form. Om det jag ser på bilderna är så illa som i verkligheten så kan det nog påverka flygprestandan.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Men ge inte upp, vingen verkar vara i rätt så bra skick ändå. Jag har sett högar av EPO uträtade och limmade till ursprungsform.

Bara att fortsätta med hett vatten och sked för att massera vingen till rätt form igen. Du kommer nog att få leva med sk alligator skin (bubblig yta) även om det mesta kan slätas ut med sked.

Kommentar

• Defuncta
                              • maj 2012
                              • 563

Nu har jag hällt på ca 7 l kokande vatten och vingen har blivit bättre men inte helt 100. Lägger ut nya bilder i em. Nu är den ganska bubblig men rakare...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Vad bra, man kan ju försöka hjälpa den på traven och en del områden behöver mer bearbetning än andra.

Hur var det med kolfiberremsorna, visst har du tagit bort dem?

Kommentar

Arbetssätt...