MF450 guad bygg log (Locust Four-axis Quad)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • remsan
    • jul 2012
    • 595

Jag testade med den gamla firmware (jag vet, ej relevant) falisafe fullt ut.
    Däremot med den nya firmware var det testad enbart switchen testad.

Idag tog jag lite höjd mättpunkter. Start punkten var på 27m havsnivå. Efter 800m (skog) gick det upp till 60m. Därefter går det ner igen. Tallarna är runt 15-20m, då blir det en max på 80m höjd. Om quadcoptern inte gick mera upp i luften så kan jag räkna med att chanserna av att han har fastnat under 1km är ganska bra, annars är det nog Östersjön som han har hamnat i.

Kommentar

• remsan
      • jul 2012
      • 595

Som jag sa, jag lovade filmen om jag hittar den

Här kommer filmen

Hade nästan 100% rätt på riktningen men inte på höjden. Men idag hade jag tur. Hittade den på marken i skogen efter 800m från start punkten.
      Skador: en propell, batteriet var svullen, obrukbar, motorfäste till gimbalen bruten.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2012-10-26_Crash_lite.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,7 KB
ID: 491138

Kommentar

• SteffeB
        • jun 2011
        • 888

Sv: MF450 guad bygg log (Locust Four-axis Quad)

Härligt!

Kommentar

• PÖ
          • maj 2007
          • 499

Sv: MF450 guad bygg log (Locust Four-axis Quad)

Helt sanslöst att du hittade den! Bara att gratulera. Hur många timmar tog det?

Kommentar

• remsan
            • jul 2012
            • 595

Tackar!

Den dagen letade jag 2 timmar, igår 3 timmar, imorse 1 timma, sen vid lunch bara en kvart . Ren tur.
            Nu har jag beställt 2 nya accar, GoPron fungerar utan problem. Ska kolla sen med Naza Assistanten vad jag hade för inställningar i Fail Safe. Jag ska göra en checklista f.o.m. nu och ha den i framtiden. Nu ska jag ta det lungt och aldrig brottom med att flyga. Synd att det ska man behöva gå genom själv nåt sånt för att man ska ta sig i kraven.
            Jag kommer att posta bilden med krash platsen (som kompisen tog) så fort jag får ta på den.

Man ska aldrig ge upp tanken att nån dag kan man hitta den . Jag har sedan dess haft en bild framför mig att jag hittar den i skogen.

Kommentar

• Mr J
              • maj 2006
              • 4130

Skönt att du hittade den, tur att den inte blev sittande i en trädopp.

Kommentar

• Sickan
                • jul 2012
                • 1080

MF450 guad bygg log (Locust Four-axis Quad)

Ursprungligen postat av remsan
                Som jag sa, jag lovade filmen om jag hittar den

Här kommer filmen

Hade nästan 100% rätt på riktningen men inte på höjden. Men idag hade jag tur. Hittade den på marken i skogen efter 800m från start punkten.
                Skador: en propell, batteriet var svullen, obrukbar, motorfäste till gimbalen bruten.

[ATTACH=CONFIG]33083[/ATTACH]
                Vilken historia Nästan som en Hollywood produktion med lyckligt slut

--
                S

Kommentar

• bjerred
                  • aug 2012
                  • 172

Remsan,
                  Tack för den värdefulla videon, jag har redan kollat den 3gånger. Så'n tur att trädet fångade ekipaget innan Östersjön!
                  Är det vid 1'30" som du tappar styrningen?
                  Så skönt att inget allvarligt hände. Vår hobby står ju på spel vid sådana här olyckor.
                  Lars

Kommentar

• Stiffe
                    • jan 2012
                    • 991

Grattis man ska inte ge upp i första taget , verkligen kul att du hittade den , det var ju hyfsat nära husen ett tag innan den damp ner i träden

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Gratulerar till hittebarnet

Såg en eventuell orsak till på filmen - kraftledningarna...så iofs inte vart du stod - får kolla nogrannare igen i HD...

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Såg ut att vara en hel högspänningsgata där , nu vet jag iofs vart du tappade kontakten men va det i närheten där tror jag att det kan vara anledningen helt klart. fina magnetfät där.

Kommentar

• Stiffe
                          • jan 2012
                          • 991

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                          Såg ut att vara en hel högspänningsgata där , nu vet jag iofs vart du tappade kontakten men va det i närheten där tror jag att det kan vara anledningen helt klart. fina magnetfät där.
                          Var lite min tanke också när jag såg filmen , på 90 talet när jag var som mest aktiv passade man sig för kraftledningsgator men vet inte hur dagens RC anläggningar påverkas

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

FliteTest har en stor antenn i närheten av sitt område och flyger de där tappar de kontakten - iofs sändare o dyl på den men det är inte bra med kraftledningar heller - oavsett om du flyger nära eller på dem (som jag gjorde)

Kommentar

• remsan
                              • jul 2012
                              • 595

Idag fick man batterier (4000mAh 4S Turnigy). Efter laddning var det dags att kolla de gamla värde i Naza Assistanten.
                              Alla 3 modes fungerade, att koppla i FailSafe via knappen fungerade, att stänga ner transmittern la Quaden i FailSafe i Assistant. Men i Autopilot var det gråmarkerat delen med Enhanced Failed-Safe Methods. Det gick inte välja nåt (Landing eller Go-Home). Med andra ord förklarar det sig varför RTH funktionen aldrig fungerade med den nya firmware.
                              Har pilat lite runt, man har kopplat på transmittern AUX2 som X2, tittar man på sidan med Tx Cali ser man att X2 fungerar bra.
                              Men inte i Autopilot delen.
                              Får testa vidare och förstå vad som är fel.

Edit: hittade felet: GPS kabeln var inte kopplat. Kopplade in och allting fungerade som det ska i Naza Assistant.
                              Senast redigerad av remsan; 2012-11-07, 20:08. Anledning: rättelse

Kommentar

• zooks
                                • feb 2012
                                • 140

Det där lät inge bra, får nog ta och kolla om min failsafe fungerar...

Kommentar

Arbetssätt...