FPV250 och LKTR250 busmaskiner - Byggtråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dithes
    • aug 2014
    • 134

Är tillbaka och försöker tuna 5045 props men lyckas fan inte, den får konstiga vibrations fnatt när jag höjer gasen lite.
    Har försökt med tpa upp till 1.5 och sänkt tpa_breakpoint ner till 1200 men det gör nada. Försökt med autotune men
    den gör i stortsätt inget (höjde p med 0.2).

Nån som har några tips?

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

Kollat balansen på propparna ?

Kommentar

• Dithes
        • aug 2014
        • 134

Ne har inte det, läste nånstans att fc har riktigt kast balanserad props men kan det verkligen göra så stor skillnad?

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Har du en kamera monterad direkt mot ramen borde det gå att se/höra hur mycket det vibrerar. Vad jag läst är FC ingen höjdare. Prova ett par HQ5045 annars.

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Ursprungligen postat av Dithes
            Ne har inte det, läste nånstans att fc har riktigt kast balanserad props men kan det verkligen göra så stor skillnad?
            absolut, en dåligt balanserad propp i kombination med kanske inte världens bästa vibrationsdämpning vid styrkortet kan ställa till stora problem
            gyrot har ingen aning om det är quaden som börjar luta eller om det är en vibration så den försöker helt enkelt kompensera för det vilket då sällan blir så bra

Kommentar

• Xermalk
              • jul 2013
              • 672

Hrm vilken 4s batteristorlek är att föredra för 2206 1850kv motorer med 6x4.5 hq proppar?
              Jag står och velar mellan dualsky 1750 mAh (197g) och 2250 (249g) mAh 45c ackar.

Kommentar

• High Five
                • aug 2013
                • 220

Ursprungligen postat av Xermalk
                Hrm vilken 4s batteristorlek är att föredra för 2206 1850kv motorer med 6x4.5 hq proppar?
                Jag står och velar mellan dualsky 1750 mAh (197g) och 2250 (249g) mAh 45c ackar.
                (Med reservation för att jag inte har så mycket praktiskt erfarenhet, utan mer teoretisk kunskap.)
                Det beror på:
                -Hur många A(mpere) drar dina motorer med de propellrarna. Eftersom båda är 45c så levererar de 45*1.75=78A resp 45*2.25=101A maximalt kontinuerligt. Jag har bara sett värden för en liknande motor (RCX 2206 1950kV) och då är nog båda batterierna väl inom spec, misstänker att de drar runt 15A max per motor, och lär hovra på 5-10A per motor. Men att mäta är att veta.
                -Vad kan respektive batteri leverera i praktiken! Ser ofta indikationer på att c-rating inte riktigt stämmer med verkligheten.
                -Hur mycket prioriterar du 52 g vikt. Fått intrycket att du kanske flyger en del acro och då är väl lyftkraft vs vikt prioriterat?
                -Hur mycket prioriterar du ca 30% extra flygtid om du går till det större batteriet?

Kommentar

• eAk
                  • apr 2014
                  • 1023

Du vill nog ha det lilla. Den kommer säker kännas slö med det stora. Köp ett av varje sedan köper du fler av det du gillar. Men den kommer förmodligen kännas som min med gopro på om du kör det stora och mobius. Har 1600 på min. Med lite för låg C

Kommentar

• Xermalk
                    • jul 2013
                    • 672

Hrm, får nog bli 1750mah ackar då.
                    Problemet är att batteritiden är rätt usel när man börjar flyga lite fortare.

Men det kanske är dags att leta efter lite aerodynamiskt utformade 250 ramar.

Och så lutningen på vidvinkel mobius.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20150218_140435[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,6 KB
ID: 504236

Det blir rätt mycket luftmotstånd när man lutar ramen 50-60 grader.

Edit: såg precis att immersionrc har en pnf lågprofils 250 racequad påväg.

Fast den har fortfarande inget "skal" för att minska luftmotstånd.

Magpe027 här på forumet har byggt en riktigt vacker 250. Med ordentlig kåpa för att minska luftmotstånd.

Senast redigerad av Xermalk; 2015-02-18, 15:37.

Kommentar

• Copterdude
                      • maj 2012
                      • 1269

Ja det drar en hel del saft att flyga fort. Kanske kombo av en så slimmad quad som möjligt med kåpa och vinklade motorer 10-15grader skulle funka bra. Lutning på motorerna så att quaden ligger mer plant i luften vid hög fart och inte framåtvinklad som blir stort luftmotstånd. Immersionquaden verkar bra för detta bara skapa ett skal på nått sätt.

Kommentar

• uffe40
                        • aug 2007
                        • 334

så dök den upp
                        Bifogade filer

Kommentar

• cklinga
                          • nov 2014
                          • 53

Ursprungligen postat av uffe40
                          så dök den upp
                          Schysst! Du får säga vad du tycker om den då jag också har två beställda

Kommentar

• Copterdude
                            • maj 2012
                            • 1269

Provade lite Cleanflight luxfloat (controller 2). Sjukt stor skillnad i inställningarna mot t.ex. Baseflight.
                            Är nere på Roll P = 1.4 och får fortfarande mycket oscillationer med vanliga SimonK reglage. Tror det kan vara vibrationerna men hur lågt vågar man testa innan det blir knas måntro, TPA är jue bortkopplat på denna kontroller.

Blåste endel så därför det gick trögt åt ena hållet och yaw glider/bråkar så går inte att rolla ordentligt. :concern:
                            Aja, det löser sig nog..

Kommentar

• eAk
                              • apr 2014
                              • 1023

Ursprungligen postat av uffe40
                              så dök den upp
                              Mina 4 också. Den jag kollat på var böjd.

Kommentar

• eAk
                                • apr 2014
                                • 1023

Ursprungligen postat av Copterdude
                                Provade lite Cleanflight luxfloat (controller 2). Sjukt stor skillnad i inställningarna mot t.ex. Baseflight.
                                Är nere på Roll P = 1.4 och får fortfarande mycket oscillationer med vanliga SimonK reglage. Tror det kan vara vibrationerna men hur lågt vågar man testa innan det blir knas måntro, TPA är jue bortkopplat på denna kontroller.

Blåste endel så därför det gick trögt åt ena hållet och yaw glider/bråkar så går inte att rolla ordentligt. :concern:
                                Aja, det löser sig nog..

Finns det någon dokumentation över de olika kontrollerna än. Jag sökte massor för några månader sedan men hittade aldrig något vettigt. Så har inte känt någon mening att testa annat än default. Då jag ändå inte har läst någon dokumentation över skillnaderna.

Kommentar

Arbetssätt...