Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Jag tejpade över elektroniken lite så det var skyddat mot de värsta dropparna.

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Tack sebbe,

Som FPV kamera använder jag denna, http://www.securitycamera2000.com/pr...-Menu-DNR.html tillsammans med en lins med mer vidvinkel. Har en 170 graders lins på nu som funkar helt okej!
      Innan jag köpte denna kameran så hade jag hobbykings något billigare kamera och den fungerade bra förutom mot starkt motljus. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mera_PAL_.html

För att spela in film kör jag nu med en GoPro HD. Innan jag köpte den hade jag en gammal mobiltelefon som jag skickade upp i luften.

Använder ett 800mW system för videolänken, http://www.sunsky-online.com/view/13087.htm
      Använder skew planar-antenn på mottagaren och en clover på sändaren.

För att se bilden använder jag ett par Fatshark base glasögon och även en gammal 7" nackstödsskärm.

Är du sugen på att bygga en multirotor så ta en titt på ex rcexplorers trikopter. Den är enkel och billig.
      Perfekt för en som är ny inom hobbyn.

Det var den jag började med och allt är utförligt skrivet så det är bara att följa anvisningarna så är du snabbt uppe i luften. Allt du behöver finns på ditt byggvaruhus (träbommar/aluminiumbommar) samt hos Hobbyking (elektroniken).

Ta även hem en simulator och träna helikopterflygning, det har du snabbt igen när du fått igång trin/quaden och ska premiärflyga!
      FMS är en gratis simulator. Det är långt ifrån den bästa med den duger mer än väl att lära sig grunderna i.

Kommentar

• bil sebbe
        • jun 2012
        • 271

Jag ska inte förstöra din tråd, tycker bara detta ur häftigt o ser sjukt roligt ut, så jag har bara lite frågor
        Vad är svårast, 3motorig elr 4motorig quadrocopter?
        Vad slutade totalsumman på för din första flygare?

Vad jag förstått (eller jag förstår igentligen inte alls hur det funkar) så är det en "control board" typ ett gyro?? som styr allting.? Såg på RcExplorer, att han byggde sin egna. kan man inte köpa en färdig sådan på HK?

Men detta får bli ett projekt när jag har pengar igen
        Det måste ju vara fantastiskt roligt att flyga en sådan med FPV, ser ju ut som en kolibri med tanke på att man kan stå still i luften

Hur är bildkvaliten i brillorna tillsammans med restrerande paket du har?
        Men om nu kameran har 170graders lins vinkel, brillorna har väll typ bara 30graders vinkel i skärmarna..?
        Hur långt når dina FPV prylar?

Vad kör du med för sändare? Har själv precis skaffat en Spektrum dx6i, funkar det med en sådan för sånna här projekt, eller har den för lite kanaler?
        Mvh Sebastian

Kommentar

• markusb
          • jun 2009
          • 1376

Ingen fara, bara att skriva så länge det handlar om RC flyg!

Det lilla jag testat tycker jag quad är svårare. Tappar orienteringen lättare på den, alltså vad som är fram/bak höger/vänster och då blir det krash..

Totalsumman för min första vet jag inte, men inte särskilt mycket. Byggde den i etapper. Först bara trin med en radio för att lära mig att flyga. Efter det plockade jag på FPV-utrustningen.
          Jag gissar att du bygger trin för under tusingen nu när du har radio klart redan.

Kontrollkort finns på hobbyking, bara välja och vraka! Kolla under kategorin multirotor hos dom.

FPV är skitskoj, beroendeframkallande. Men ha inte för bråttom dit. Bygg maskinen och lär dig flyga innan du plockar på FPV.
          Gör du så blir inte heller klumpsummorna så höga och det gör det lättare att komma igång.

Bildkvaliten från FPV-kameran är standardupplöst, dvs inte HD.
          Det duger gott att flyga med men du kan inte läsa någons morgontidning utifrån ett fönster precis.
          Vissa elledningar/telefonledningar har jag svårt att se i brillorna, så det gäller att ha koll på sin omgivning innan man drar på glasögonen
          Det här med vinkel på kameran och i glasögonen är två olika saker.
          Kamerans vidvinkel gör att bilden jag ser täcker in halva propellrarna och det gör det lättare att se hur jag ligger i förhållande till saker omkring mig, ex träd, buskar osv. Nackdelen är att allt uppfattas mindre och längre bort än med en smalvinklig lins.
          Glasögonens vinkel styr bara hur brett du ser bilden framför dig. Med smal vinkel ser du lika mycket men på en mindre yta.
          Jämför med att titta på en 20" eller en 42" TV. Samma bild fast mindre.
          En större bild ger sämre skärpa (pga upplösningen) men ger större inlevelse.
          Jag har bara testat fatshark base med bred bild och är nöjd med dom. Tror inte jag vill ha mindre bild, är rädd att tappa en del av inlevelsen. Upplevelsen är ungefär som att titta på projektorduken från TVsoffan, fast med lite sämre upplösning.
          Med smalare brillor är det kanske som att titta på en 40" TV från samma plats i soffan.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ega168PA_.html
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8622
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4312
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11856
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8933
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18987

Kommentar

• bil sebbe
            • jun 2012
            • 271

Tack så jätte mycket!
            Mvh Sebastian

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Flyger du FPV spelar det ingen roll om det är Quad eller Tri eller flygplan - du sitter alltid i Cockpit och spakar alltid åt rätt håll.

Det är lite svårare att orientera en Quad än en Tri - olika färger på bommar, propellrar, landningsställ hjälper enbart till när man flyger LOS dvs står och flyger som vanligt utan FPV.

Jag brukar ha rött bakåt och vitt framåt, men det viktigaste är väl att man har samma på alla modeller.

//UndCon

Kommentar

• bil sebbe
                • jun 2012
                • 271

Fan.... efter att ha läst din tråd o sett alla din filmer så är jag helt såld på detta!
                Det ser så himla roligt ut och det måste ju va underbart med FPV även på flygplan o såna hära.!!
                Får se, står i valet o sälja bilen, min dröm bil. Om jag säljer den så är tanken att skaffa flyg grejer.

Ser ut som om du kostat på dina saker ganska bra, har du fortfarande kvar någon bil då?
                Mvh Sebastian

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Är du så sugen på att testa så tycker jag definitivt du ska göra det! Det behöver inte bli så dyrt att ta steget in i hobbyn.
                  Jag valde Daddes trikopter just för att den var billig, lätt att laga och beprövad, många som byggt den och lyckats bra.
                  Den är konstruerad för FPV och det var lätt att plocka på dom grejerna efterhand.
                  Igår såg jag ett nytt klipp på youtube från "flitetest" där dom byger en Xquad av bara träbitar. Tyckte faktiskt den såg väldigt vettig ut, så kolla in den oxå. Även den är perfekt för FPV. Se bara till att göra allt du kan för att minimera vibrationerna till styrkortet så kommer du lyckas bra.

Jag har kvar två bilar men dom används väldigt sällan. Bajan används minst eftersom jag tycker den för ett jäkla liv..

När du väl bestämmer dig för att handla hem grejjer till ett bygge, köp hem många extra propellrar så slipper du vänta på att få flyga efter du krashat, för krasha kommer du göra. Det är en del av hobbyn

Kommentar

• markusb
                    • jun 2009
                    • 1376

Kände för ett kvällskrash och så blev det!
                    Tränar vidare på gården, denna gången försöker jag mig på lite mjukare flygning, trots blåsten. Sänkt gain på alla axlar och stängde av den separata smoothen på yaw eftersom den segade ner och betedde sig med den aktiverad.

Vad som är extra kul är att flygningen bakom huset och bakom träden på verkstadsplan inte gav mig ett enda pip i telemetrin på frsky systemet, dvs jag hade hela tiden mer än tillräcklig signalstyrka. Det med J-pol antenner från laptopen. Videon däremot fladdrade lite både på verkstadsplan och bakom kåken, så min gång på gång krashade och uträtade klöver har nog gjort sitt
                    Just det, kör med Nickes 1.4GHz LP-filter på videon nu, kanske den som gjorde att signalen till frsky-mottagaren var så stabil.

Imorrn åker motorsågen fram! Förbannade träd att hålla på å fäkta ner min lilla leksak..

Helt oredigerad film, släng på valfri bakgrundsmusik, eller lyssna på propellerskramlet.

Kommentar

• bil sebbe
                      • jun 2012
                      • 271

Va kör du med för ack i den videon? Verkar som om du kan flyga riktigt länga..?

Väldans vad du ska trilskas med att flyga så nära alla saker på tomten hahaha är ju precis på gränsen att köra in i det mesta

En fråga, har du samma bildkvalité i Fpv brillorna som vi ser på skärmen?
                      Mvh Sebastian

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Om skillnaden är lika stor som i mina goggles jämfört med GoPron så är det som natt och dag.

Bra att LP-filtret funkar

En helt OT fråga - jag behöver kontakter för att kunna skifta kameror och videosändarna
                        4pin typ balanseringskontakter skulle vara smutt...hane och hona givetvis och ca 10 av varje...

Gärna med röd/svart och gul/vit kabel som sitter ihop...4-ledare

Kommentar

• markusb
                          • jun 2009
                          • 1376

Hade en 5000 3S på. Är nästan bara den jag kör med nu. Fick tillbaka ca 3Ah efter den flygningen så bra tidsmarginal och rejäl flygtid.

Att flyga nära tycker jag är kul. Utmaningar är det som för en framåt. Jag är inte färdigtränad förrän den dagen jag kan flyga cirklar runt buskarna och lämna ett nyklippt konstverk efter mig

Bildkvaliten i glasögonen är lågupplöst. 640x480 pixlar på en bild som motsvarar 2m diagonalt ca 2m framför mig.
                          Det är inte dålig bild på något sätt men upplösningen är låg, svårt att se detaljer på avstånd. Sen att det bara är 2D underlättar inte heller... man har inget djupseende med dom på.
                          Jag såg inte grenen riktigt i glasögonen förrän jag var nästan mitt i den, därav krashen.

Nicke, hobbyking har balanseringskontakter i lösvikt. Fast jag vet inte om det är det bästa att välja. Har lite glapp i några av mina så laddaren slår ifrån ibland.
                          Till video hade jag nog valt något med bättre kvalite.
                          Jag använder JST för att mata mina grejjer. Video + skärm kan du köra i någon liknande kontakt kanske?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_bag_.html
                          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_bag_.html

Vad tror du om denna för att få över alla sladdarna som behövs?
                          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...airs_set_.html

EDIT: Jag har en del kontakter liggande, det mesta kommer från skrotad elektronik som video, cd osv. Kan kolla om jag har något som kan passa, men om jag har 10 av varje är väldigt osäkert. Kanske kan få ihop 5 eller nåt åt dig.

Kommentar

• bil sebbe
                            • jun 2012
                            • 271

Oj 3S lipo på 5000Mah var inte dåligt! inte alls!
                            Du måste ju ha en riktigt stor maskin med rejäla motorer för att orka med den vikten..?
                            Mvh Sebastian

Kommentar

• markusb
                              • jun 2009
                              • 1376

Sebbe, med den acken väger trin ändå bara 1260g inkl gopro och allt annat.
                              Bara acken väger 410g.

Nicke, ni måste väl ha massvis med datorskrot på jobbet? Om ni har det så tror jag detta kan vara en vettig kontakt, ingen risk för förväxling med något annat. Jag har några moderkort jag kan plocka dessa från men tyvärr inga av motsatt kön, men det kanske du kan ordna?

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Det finns en del datorskrot på jobbet, men jag har kastat nästan alla moderkort hemma.

3S 5000 brukar jag också använda (på den Quadden MarkusB lånade tex) och på min gamla Tricopter

Jag har ett antal MPX kontakter hemma och det blir nog dessa till slut om jag inte hittar något mindre. (använder tex MPX till Skywalkerns vinge - en kontakt = fyra servon)

Alternativt använda JST kontakter och då vända håll på tex VTX/GND signalens kontakt så förväxling inte kan ske

Jag tror jag har några påsar JST kontakter liggandes - om inte finns de på Kjell.com för snabb avhämtning

Det var förresten JST som satt på videsändaren när jag träffade kraftledningen.
                                Senast redigerad av UndCon; 2012-07-17, 11:37.

Kommentar

Arbetssätt...