FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

D8RII använder protokollet D8. Som jag skrivit i inlägg #1845 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post402847 så påverkas inte D8 av firmwarebytet i sändarsteget. Du behöver inte ens binda om.

Det är skillnad på sändarversion av OpenTX och TX-firmware.

Sändarversion kan ha EU = D8-mode blockerat. Eller Non_EU = D8 mode tillåtet.

TX-firmware kan vara EU, EU-LBT eller non-EU. Det var problem med EU så det ska man inte använda. Man kan använda antigen EU-LBT eller Non-EU.
    D8 mode är samma för alla TX-firmware
    D16 mode är olika för alla TX-firmware

Binding har jag tyckt varit bökigare än t.ex. Futaba FASST då man inte får så tydlig indikation på att man bundit.
    fredrik

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Ursprungligen postat av pernstig
      Det är bara X-mottagarna samt LR12 som funkar med EU-LBT.

Edit: Dessa mottagare ska också ha (eller uppdateras till) EU-LBT firmware.
      Nej du har tyvärr fel. Alla fungerar med EU-LBT. Om du har D8 mode blockerat eller inte med hjälp av versionen av OpenTX är faktiskt en annan fråga.
      fredrik

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av KristofferR
        Jag har kört en D8R2 mottagare med med alla tre FW; EU, EU-LBT och International. Jag använde D8-mode i sändaren och gjorde "rebind" varje gång. Samma FW i mottagaren hela tiden. Companion/OpenTX 2.1, EU-sändare.
        Jag har funderat på om jag misstagit mig men jag är säker på att D8R2:an är körd med alla olika FW.
        Precis rätt. Om man litar på frsky's hemsida så står det att det inte fungerar. Men om man provar med hjälp av non-eu OpenTX-variant så fungerar det i verkligheten.
        fredrik

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
          Precis rätt. Om man litar på frsky's hemsida så står det att det inte fungerar. Men om man provar med hjälp av non-eu OpenTX-variant så fungerar det i verkligheten.
          Jaha, där ser man, verkligheten gäller ju som bekant.
          För ordningens skull: Är det tillåtet inom EU att efter 1/1 2016 importera/sälja/använda OpenTX som har fw NON-EU tillsammans med XJT som har fw EU-LBT?
          /Leif

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Ursprungligen postat av pernstig
            Jaha, där ser man, verkligheten gäller ju som bekant.
            För ordningens skull: Är det tillåtet inom EU att efter 1/1 2016 importera/sälja/använda OpenTX som har fw NON-EU tillsammans med XJT som har fw EU-LBT?

Ja

OpenTX utvecklas av ett gäng som är skilt från hårdvarutillverkaren FrSky. När EN 300 328 1.8.1 trädde i kraft så stoppade man det enligt FrSky osupportade protokollet "D8" med en release av i en EU-variant som bara kunde aktivera "D16"-mod. Samtidigt kom FrSky ut med rättning 1) för txfirmware "EU" med felaktig information om vad TX kunde, och sedemera efter rapporter om kundproblem med txfirmware "EU-LBT".

I och med txfirmware "EU-LBT" anser i alla fall jag att "EU" versionen av OpenTX är obsolet och borde försvinna.
            Mest för att Frsky antigen medvetet eller av okunskap kom ut med osanning om vad som stödjs.
            fredrik

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Tackar, det var svar på vad jag just tänkte fråga om!
              Konkret: Eftersom jag följt rekommendationerna hittills har jag i dagsläget en X9D och en X9E båda med OpenTX 2.1.7 i EU version och med den interna sändarmodulen XJT i EU-LBT version. Vidare har jag ett antal X-mottagare i version EU-LBT. Efter 1/7 -16 kan/får man inte längre köpa eller nedgradera till non-EU. Vad göra som är framtidssäkert?
              /Leif

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Det finns två framtidssäkra vägar
                EU-LBT som tx-firmware i sändarsteg
                Non-EU som tx-firmware i sändarsteg.

Frsky bör avråda från att nergradera. Men du får nergradera till Non-EU. EN 300 328 1.8.1. gäller bara utrustning som SÄLJS i Europa.
                "As of January 1st 2015, V1.7.1 will no longer provide a presumption of conformity and V1.8.1 will be the sole harmonized standard. In short, after January 1st, 2015, any product imported or marketed for sale in the European Union has to comply with V1.8.1. - See more at: http://acstestlab.com/wireless/en-300-328-v1-8-1-apply-products-faq-updated-regulations#sthash.atg4XZXe.dpuf"

Eftersom FrSky /T9Hobbysport kommunicerar att de inte fungerar tillsammans med Taranis drar jag slutsatsen att de inte följer LBT när mottagaren skickar telemetri. Men det kanske är fel.
                fredrik

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Jag kommer absolut att använda EU-LBT i sändarmodulen och i mottagarna. Kanske dum fråga men hur ska man se på uppgraderingen till EU av fw i själva Taranisen samt mottagarna som "krävdes" 1/1 2015?
                  /Leif

Kommentar

• Ted_B
                    • dec 2013
                    • 335

Jaha, det blev en Taranis för mig också ��

Jag hade ju lite funderingar om ifall det skulle vara väldigt krångligt att sätta sig in i hur den fungerar men jag satt och bläddrade i den ett par timmar hemma och tog sedan med mig den till jobbet för att försöka programmera in min quad i den. Väldigt enkelt, bara fyra kanaler plus en flightmode switch och en throttlecut. Jag har tidigare bara läst lite fragmentariskt om hur taranisen funkar men jag lyckades ändå utan problem få till modellen så som jag önskade.
                    Idag laddade jag ner companion och tänkte jag skulle skapa samma modell med hjälp av wizarden där och det blev ju identiskt med vad jag gjorde själv i radion, kul!
                    Det känns inte alls så krångligt som jag hade fått intrycket av, nu är det väl bara detaljer som jag behöver fundera över när det gäller att skapa modellminnen för eventuella flygplan som jag vill flyga med taranisen.
                    Tanken har väl varit att flyga fpv med taranis och fortsätta flyga vanligt med min Dx9 men vi får se hur det blir, kanske flyttar jag över planen också bara för skojs skull.
                    Nu ska jag plöja igenom hela den här tråden och även manualen till taranisen, där finns väl även exempel på hur man programmerar olika funktioner, tyckte jag att jag såg.

Kommentar

• KaptenGnissel
                      • mar 2014
                      • 60

Jag ser att Hobbyking har svårt med leveranserna av Taranis X9E Mode 2 EU version.
                      De har X9E Mode 1 Non-EU version i Internationella lagret.

Är det lika lätt att ändra från mode 1 till 2 på X9E som på X9D?
                      Går det att själv flasha om sändarmodulen i X9E lika lätt som X9D?

Om ja på båda frågorna kan man lika gärna beställa en av dessa.

EDIT: Har nu fått svar på mina frågor- X9E Mode1 non-eu köpt :eagerness:
                      Senast redigerad av KaptenGnissel; 2016-03-28, 21:17.
                      Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Kommentar

• Ted_B
                        • dec 2013
                        • 335

Var lägger man lämpligast in dual rates och expo?
                        Expo på inputs och rates på mixer känns som mest rätt (tycker jag)?

Kommentar

• Ted_B
                          • dec 2013
                          • 335

När jag lägger in att den ska spela upp rssi-värdet säger den värdet med "minutes" efter, varför gör den det?
                          Den kom med 2.1.6 firmware och är en eu-lbt sändare, är det något jag behöver uppdatera?

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                            • 481

Ursprungligen postat av Ted_B
                            Var lägger man lämpligast in dual rates och expo?
                            Expo på inputs och rates på mixer känns som mest rätt (tycker jag)?
                            Fritt fram, men jag tycker absolut att både DR och expo hör till inputs. Det blir väldigt snyggt och rent både i mixer och inputs när man delar upp det så.

Typ: input - switch - procent - expo

Dessutom är det stor risk att man trasslar till det om man lägger till mer saker i mixern, speciellt när man bara vill justera sina rates är det som gjort för misstag.
                            Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Hoppsan_84
                              • nov 2014
                              • 149

Ursprungligen postat av Ted_B
                              När jag lägger in att den ska spela upp rssi-värdet säger den värdet med "minutes" efter, varför gör den det?
                              Den kom med 2.1.6 firmware och är en eu-lbt sändare, är det något jag behöver uppdatera?
                              Byt till dom senaste ljudfilerna.

Kommentar

• Gasman
                                RCFF - Administratör
                                • aug 2006
                                • 553

När jag satt och lekte med sändaren och en mottagare med 6 servon (brukar göra det ibland för att lära mig mer finesser) så lyckades jag faktisk få till steglös expo och dual-rate! Ena vridpotten styrde expon och den andra DR. Vete fan vad det ska va bra för, men det visar ju på att man i princip kan fixa vad som helst med Taranisen.
                                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

Arbetssätt...