FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Ursprungligen postat av Peter1
    Nu ser jag att du skiljer på fartreglage och fartkontroll. Läste ditt inlägg med okunnighetens panik i ögonen och läste det som fan läser bibeln. Men vad menar du med att kalibrera fartkontrollen? Jag har kalibrerat spakar och pottar, det första jag gjorde när jag körde igång radion. Eller är kalibreringen precis det jag gjort?
    Nästan alla fartkontrollers (ESC) kalibreras på samma sätt och det är jättelätt:
    Slå på sändaren.
    Ställ in full gas.
    Koppla in batteriet i planet.
    ESCn piper På ovanligt sätt.
    Slå av gasen helt.
    ESCn piper igen.
    Färdigt.

Problemet är att det är så lätt att kalibrera fartkontrollern att åtminstone jag ibland lyckas göra det av misstag genom att koppla in batteriet när gasspaken nästan är i botten. Om man upptäcker sitt misstag och slår av gasen i det läget så kalibrerar man ESCn till att gå mellan helt av och helt på med en mycket liten rörelse. Kan vara lite hårigt att flyga sedan. Jag har sett flera stycken råka ut för exakt detta utan att märka vad som hänt.

Kommentar

• Peter1
      • maj 2013
      • 231

Ursprungligen postat av dvogonen
      Nästan alla fartkontrollers (ESC) kalibreras på samma sätt och det är jättelätt:
      Slå på sändaren.
      Ställ in full gas.
      Koppla in batteriet i planet.
      ESCn piper På ovanligt sätt.
      Slå av gasen helt.
      ESCn piper igen.
      Färdigt.

Problemet är att det är så lätt att kalibrera fartkontrollern att åtminstone jag ibland lyckas göra det av misstag genom att koppla in batteriet när gasspaken nästan är i botten. Om man upptäcker sitt misstag och slår av gasen i det läget så kalibrerar man ESCn till att gå mellan helt av och helt på med en mycket liten rörelse. Kan vara lite hårigt att flyga sedan. Jag har sett flera stycken råka ut för exakt detta utan att märka vad som hänt.
      Tackar! Det är precis som du säger..har testat nu och det funkar. Gasen blir perfekt. Men den verkar inte minnas inställningen när jag använder gassäkringen, då gasen är säkrad när sändaren slås på.

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Ursprungligen postat av Peter1
        Tackar! Det är precis som du säger..har testat nu och det funkar. Gasen blir perfekt. Men den verkar inte minnas inställningen när jag använder gassäkringen, då gasen är säkrad när sändaren slås på.
        Du måste själv se till att gassäkringen ger samma utslag som gaskanalen får när gasspaken är som lägst. Om du använder extended limits så måste du sätta gassäkringsvärdet till - 125 annars till åtminstone - 100

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Kommentar

• AM
          Debattglad entusiast

• maj 2006
          • 3464

Nu är fler Taranis snart på väg till Sverige!

Fick detta besked från fabriken idag:

Dear Ove, yes, current the choke point is the working shop manufacture capacity, we should accelerate the capacity and decrease the Customer order waiting lead time.Appreciated for your time and working with us!

Kindly regards!
          Allen

Håll ögonen på Air Media, jag lägger in de nyanlända Taranis så fort jag får hem dem.

Mvh
          Ove
          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• maj 2006
            • 484

Ursprungligen postat av AM
            Nu är fler Taranis snart på väg till Sverige!

Fick detta besked från fabriken idag:

Dear Ove, yes, current the choke point is the working shop manufacture capacity, we should accelerate the capacity and decrease the Customer order waiting lead time.Appreciated for your time and working with us!

Kindly regards!
            Allen

Håll ögonen på Air Media, jag lägger in de nyanlända Taranis så fort jag får hem dem.

Mvh
            Ove

Tack för det!
            /Ville
            /Ville
            - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Kan vi inte hålla oss till info om sändaren i denna tråden , butiksägare kan försöka hålla sig till egna annonser.
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                Kan vi inte hålla oss till info om sändaren i denna tråden , butiksägare kan försöka hålla sig till egna annonser.
                Visserligen påpekade jag vid tidigare tillfälle att det inte tillförde tråden så mycket att diskutera enskilda försändelsers status men tillgången till sändaren i Sverige är säkert intressant för många så jag personligen ser inget större problem i AMs inlägg eftersom just tillgången uppenbarligen varit ett stort problem och diskuterats mycket.
                Roger

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

Absolut kan det finnas många som vill veta det, men det finns redan en tråd som han skapat för längesedan om det.
                  ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                  |FPV STUFF|
                  | DJI Inspire 1 |
                  |TERMIK OCH HANG |
                  |
                  |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Nu finns en uppdaterad version av min dlg setup.
                    Går säkert göra det smartare och mer lätt justerat men den funkar iallafall.
                    Lägger även in dom ljud som används i den setupen.

|FPV STUFF|
                    | DJI Inspire 1 |
                    |TERMIK OCH HANG |
                    |
                    |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• High Five
                      • aug 2013
                      • 220

Jaha, om tråden ska handla om shopping igen så finns det mode 1: or hos HobbyKing sen åtminstone i eftermiddags. Att växla var inte svårt, bara att följa Scott Page video på Youtube, men bra mejslar rekommenderas, jag fick ta i ordentligt för att skruva ner några skruvar.
                      Senast redigerad av High Five; 2013-12-15, 23:29.

Kommentar

• vire
                        • jul 2013
                        • 149

har fått hem radion
                        är det bara att ändra som scott visar med skruvarna, är det inte något i programvaran också som måste ändras för att få allt att funka i hop

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

I programvaran kan du ställa in mode2 , egentligen inte helt nödvändigt iom att man kan ändra på allt precis som man vill men då funkar templates som dom ska.
                          |FPV STUFF|
                          | DJI Inspire 1 |
                          |TERMIK OCH HANG |
                          |
                          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• vire
                            • jul 2013
                            • 149

tack
                            är ny och har svårt med elektronik

Kommentar

• simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

långtryck på menyknappen och sen ett steg uppåt så du hamnar längst ner i listan där står det om du har svenska "läge" intill kanalordningen , står det en etta så ändra till två så är den mode2
                              |FPV STUFF|
                              | DJI Inspire 1 |
                              |TERMIK OCH HANG |
                              |
                              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Prickskytt
                                • mar 2013
                                • 21

Vart får man tag i reservdelar till Taranisen? Lyckades klanta mig i dag, la den i boxen och glömde låsen, tog aluväskan och gick mot bilen. Sändaren ramlade förstås i backen och brytaren SG gick åt fanders. Vart kan man köpa en sådan?

Kommentar

Arbetssätt...