FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Trainer slave + stäng av TX (Transmitter = Off), sen ska det bara vara att koppla in
    fredrik

Kommentar

• Timtimtim
      • apr 2012
      • 838

Jag har 2000mah acc i min, hur laddar ni era batterier? mitt håller ju knappt 5 flygningar när jg laddar med laddaren som hängde med

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Jag har 2650 3S LiPo och har inte laddat än (20+ flygningar)
        fredrik

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Timtimtim - är du säker på att det är 2000 mAh-acken som sitter i ? Låter helt otroligt med bara 5 flygningar per laddning såvida du inte har timslånga flygningar... Testa att cykla acken i en vanlig computer-laddare så ser du ju hur mycket kapacitet den har - och sen kanske den skulle må bra av några cyklingar.
          Roger

Kommentar

• Timtimtim
            • apr 2012
            • 838

Ja den är 2000. Får kolla upp hur mycket jag får tillbaka, men hur laddar jag den i min vanliga laddare? Antar att jag inte ska balansera nimh?

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Jag har i alla fall ingen balanseringskontakt på sändarackarna så dessa laddar du utan balansering. Sen använder du NiMh-programmet, ställer in rätt spänning och förslagsvis kan du testa att ladda med 0,5C (1 A) första gången. Men håll koll på acken så att den inte blir varm. Fast du bör ju cykla den också och inte bara ladda upp den för det i sig säger ju inte mycket.
              Problemet med att ladda NiMh-ackar med en computer-laddare är att laddar man med för låg ström så är det inte säkert att laddaren detekterar när acken nått toppspänningen - därför brukar det inte fungera bra att ladda med t ex 0,1C utan man måste öka strömmen för att avkänningen säkrare skall fungera.
              Roger

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Körde mitt 2000mah i min Revoelectrix laddare. Finns bara två programm. Nihm Fast och 24H. Tog fast och den sköt in typ 1200mah på under en timme. Batteriet var svalt ända fram till sista minutrarna då den blev varmt men det är normal ?
                Bore jag köra långa programmet eller medföljande laddare istället. ? Hade nämligen bråttom då jag skulle iväg att flyga så därför jag behövde ladda det lite fort.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Jag använder själv normalt långsamladdning på denna typ av ackar så fungerar din originalladdare så är det ju ingen nackdel att använda den. Men har man bara lite koll på främst temperaturen på acken så kan du säkert köra snabb-programmet på din Revolectrix-laddare - i alla fall de gånger du har lite brådis med laddningen. Fördelen med att nån gång per år köra med sin "computer-laddare" är ju att du kan få en uppfattning om kapaciteten fortfarande är bra eller om acken börjat tappa kapacitet. Men det bygger ju på att man kör en eller flera cyklingar (laddning med påföljande urladdning) på acken för att få den överblicken.
                  Roger

Kommentar

• Copterdude
                    • maj 2012
                    • 1269

Jo blir nog långsamladdning i vanliga fall. Glömde skriva att den ladda med 1C(2A) när jag ladda den. Borde den klara. Vet inte om den också känner av vilket laddström som passar men tyckte 1C inte lät så farligt. Är grön på NIHM, men har förstått att långsamladdning är bäst, iaf om man har dem som radioack. Väldigt nöjd med radion och har nu även skaffat tummspakar då jag är van med sådana från min förra radio. Blir så ovant när man byter spak helt plötsligt hehe.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=45487

Kommentar

• JUTA
                      • jul 2008
                      • 26

Om man funderar på att införskaffa denna radio, skall man då vänta på den nya "plus" versionen? eller är skillnaderna så små att det inte spelar någon roll? Har förstått att det är vibb alarm och ny display, något mer?

/Tobias

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

Ja, det är nog en bra idé att försöka få tag i den nya.

Den stora skillnaden ligger i att FrSky snäppat upp kvalitén på flera punkter. Displayen är bättre, bruset i ljuddelen är borta etc. Dessutom har den ny programvara som gör att man inte behöver installera krångliga drivrutiner för att koppla den till en PC (ett stort problem för många).

Annars är inte så stora skillnader i funktion. Egentligen är det enda som skiljer att den nya har möjlighet att välja mellan två olika färger på LCD-belysningen (wow) och har inbyggd vibrator (OK finess men knappast nödvändig). FrSky lär knappast sälja modellerna parallellt. Jag gissar att nya ersätter den gamla tämligen snart.

Kommentar

• JUTA
                          • jul 2008
                          • 26

OK, tack för det klargörande. Sitter ju inte sjön så det blir att vänta in plus versionen.

/Tobias

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Många har nog väntat sen i böran av året på det uppdaterade utförandet. Men även den nuvarande är uppdaterad jämfört med det första utförandet.
                            Roger

Kommentar

• dvogonen
                              • jul 2012
                              • 491

Skillnaden mot tidigare är att Taranis+ nu finns i verkligheten och till och med har levererats till de första beställarna.
                              Kors i taket :-)

FrSky måste tillhöra det absoluta bottenlaget vad gäller produktlanseringar. De missar alltid sina uppskattade leveransdatum med minst 6 månader till ett år. Och inte verkar de lära sig något heller. Varje lansering verkar ju dra ut allt mer på tiden. Men det är ju alltid roligt med optimister. Å andra sidan är det kanske inget stort problem att man inte får fram nya produkter när de man har säljs fortare än man kan producera.

Kommentar

• Gasman
                                RCFF - Administratör
                                • aug 2006
                                • 553

Jag köpte en Taranis i våras efter att i första hand tilltalats av dess förmåga att tala telemetrin i klartext ur högtalaren. Efter att ha börjat med segelflyg konstaterade jag snabbt att ha telemetrin i en display på sändaren var fullständigt värdelöst. Efter att ha tittat ned på displayen för att kolla höjden var det ju nästan omöjligt att hitta kärran där uppe i det blå igen.

Tröskeln att komma igång var dock ganska hög. Bara att koppla ihop grejerna med PC:n och få över ny firmware var ju ett äventyr i sig. Så jädra krångligt att få igång anslutningen får det inte vara. Tur att det fanns många entusiaster "där ute" som hjälpte till. Och när man fått leka ett tag lyckades jag faktiskt få in en egen splash-screen och en personlig hälsningsfras!

Jag gillar skarpt OpenTX och här har killarna som knåpat ihop operativet gjort ett kanonjobb. När man väl "lagt ifrån sig" hur det brukar vara och börjar få klart för sig upplägget och hur det funkar inser man hur otroligt stora möjligheter denna radio har. Hittills har jag bara kört några billigare kärror. Mest för att lära mig hur radion funkar och för att se om den har några konstigheter för sig. Men hittills har jag inte haft en enda glitch eller annat problem med den, så det lovar ju gott.

Däremot rekommenderar jag att man öppnar radion och kollar kablaget till spakarna! På min radio var kablaget alldeles för tight uppspänt. Någon kabel skulle garanterat ha brutits av inom något år vid flitig användning. Jag klippte upp buntbanden och drog om härvorna så att de inte stramar så förbannat. En annan grej som jag som klubbens flyglärare har noterat att den enda återfjädrande switchen sitter på HÖGER sida! Som lärare vid dubbelkommando vill jag naturligtvis ha den på vänstra sidan för att kunna följa med i flygningen med höjd-/skevspaken. Men det är ju enkelt att byta plats på switcharna.

Har också passat på att snickra ihop ett sändarbord samt större spakar. Tillverkade av två skruvmejselskaft från Biltema(!)

Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0727_BURST002_COVER[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,3 KB
ID: 502824 Klicka på bilden för större version

Namn: 10593020_683470071707188_5572556869908087637_n[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,0 KB
ID: 502823 http://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

(Hur fasen får man in bilderna utan att de blir miniatyrer? T.ex. som tumspakarna här ovan?)
                                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

Arbetssätt...