FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flahultarn

• jan 2012
    • 489

SBUS servo – fler kanaler

En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder och en SBUS Servo Channel Changer för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

Ursprungligen postat av Flahultarn

Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder och en SBUS Servo Channel Changer för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?
      Det är korrekt, X8R ger 8 "vanliga" PWM signaler på mottagren + 1S.BUS utgång som löser ytterligare 8 kanaler. Antingen kör du S.BUS servon kopplat paralellt med Y-kablar på den utgången eller med Decoder+changer som du länkade.
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
      Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
      Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
        • 489

Härligt=) Det ser ju klockrent ut på pappret iaf, men tycker det är konstigt att man inte hittar mer info på nätet... väldigt sparsamt skrivet om det.

Kommentar

• fortuna
          • feb 2011
          • 127

Nu fungerar det.....

Är det bara jag som inte kommer in på länken?? för övrigt kommer jag inte alls in på http://www.frsky-rc.com ??

On topic då:
          Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky

Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...[/QUOTE]
          Senast redigerad av fortuna; 2013-12-03, 04:20.

Kommentar

• No4
            • okt 2007
            • 165

Har nu haft min Taranis i en månad och är helnöjd. Har varit ute och flygit med den ett par gånger. Har lyckats lägga in och ställa in ett 15 tal kärror. Mixern är helsmart och tog ett tag innan jag fattade. Det mesta har är smart och enkelt när man kommit på hur det fungerar.

Skaffade 2st nya avancerade mottagare X8R 8-16 kanalare för att använda i min 1/4 skala Mustang som är nerlusad med servon. Tänkte också börja försöka lära mig använda telemetri och givare i planen.

Köpte därför också en FSH-01 smart sensor hub och lite givare (höjd och temperatur). Får dock inte det hela att fungera. Instruktionen i de små pappersbladen som följer med är lite för kortfattad för mig tror jag. Mycket förkortningar.

Jag undrar vad är SBUS, SMARTPORT och RSI igentligen och vad ska anslutas in i dessa?

Vad ska ställas om i sändaren för att kunna se och ställa om gränsvärdena på höjd och temp mm?

Ursäkta mina kanske tokiga frågor men dessa förkortningar är kluriga...
            Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Du behöver inte FSH-01 till X8R, den nya SmartPort ersätter tidigare teknik, det är en seriell port som du kan daisy-chaina seriellt istället för att köra parallellt via den gamla paralell-hubben. Du behöver dock de nya sensorerna/givarna för att det skall funka med X8R.

S.BUS (Serial/Smart bus?) = Kanal 9-16 och du behöver S.BUS dekoder eller S.BUS servon samt en programmerare för att använda dem, lämpar sig även till kontrollerkort, autopiloter med mera.
              Smartport = Telemetrigivare input
              RSSI (Recieved Signal Strength Indicator)= output på signalstyrkan, lämplig till kontrollerkort, autopilot eller OSD's (främst för FPV)
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• UPJ
                • aug 2011
                • 46

Här kan du gotta ner dig vad gäller telemetri Frsky.

//Uffe

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Ursprungligen postat av UPJ
                  Här kan du gotta ner dig vad gäller telemetri Frsky.

//Uffe
                  Ja - där fanns det för att fördriva åtskilliga timmar...
                  Roger

Kommentar

• High Five
                    • aug 2013
                    • 220

Ursprungligen postat av Flahultarn

Jag har läst att ett alternativ är att köra med två mottagare. Bl.a. på http://www.getfpv.com/frsky-x8r-16ch...d-antenna.html

För SBUS så har jag tolkat det som att SBUS-servona från FrSky inte kommit ut på marknaden ännu men kanske fungerar Futabas?

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                      • 489

Ursprungligen postat av High Five
                      Jag har läst att ett alternativ är att köra med två mottagare. Bl.a. på http://www.getfpv.com/frsky-x8r-16ch...d-antenna.html

För SBUS så har jag tolkat det som att SBUS-servona från FrSky inte kommit ut på marknaden ännu men kanske fungerar Futabas?
                      det går att köra med två mottagare, men jag behöver platsen och bara max 2 kanaler till så jag tycker det verkar smidigare med Sbus-lösningen.

Ett annat spörsmål angående X8R mottagarna, Är det bara att byta ut antennerna med ingjutna dipolerna (för jag antar att det är dipoler i dem??) mot de beprövade längre? Skulle gärna slippa ha mottagarantennerna inne i bröten

Sent from my phone using Tapatalk

Kommentar

• Peter1
                        • maj 2013
                        • 231

Det verkar inte gå att byta röstspråk i companion9x. Flera språk finns att välja på, men väljaren väljer ändå "en". Men plötsligt funkade det i radion även om det inte gick att ställa in i eeprom. Nu har jag t o m lagt in min egen röst via audacity, mkt bra. Varför sålde du din Taranis, dvogonen? Detmåste vara ngt mer än många sändare, eller?
                        Peter

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

Nu är min i sverige

Tog inte alls lång tid. beställde den 19/11
                          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                          |FPV STUFF|
                          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                          | DJI Inspire 1 |
                          |TERMIK OCH HANG |
                          |
                          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• dvogonen
                            • jul 2012
                            • 491

Ursprungligen postat av Peter1
                            Det verkar inte gå att byta röstspråk i companion9x. Flera språk finns att välja på, men väljaren väljer ändå "en". Men plötsligt funkade det i radion även om det inte gick att ställa in i eeprom. Nu har jag t o m lagt in min egen röst via audacity, mkt bra. Varför sålde du din Taranis, dvogonen? Detmåste vara ngt mer än många sändare, eller?
                            Peter
                            Ärligt talat visste jag inte att det ens gick att få companion att använda ljudfiler över huvud taget. Jag minns att det var något som det pratades om att införas i somras. Tydligen blev det infört. Men inte riktigt fullt ut uppenbarligen.
                            Anledningen att jag sålde min Taranis var att jag redan har en väldigt ombyggd 9x som jag gillar och dessutom skulle jag få ytterligare en Taranis i utbyte mot tjänster. Den nya dök upp i förrgår. Dessutom har jag ett antal äldre sändare. Enligt min fru är det alldeles för många sändare...

Kommentar

• Peter1
                              • maj 2013
                              • 231

Jag uttryckte mig lite illa. Jag har inte lyckats få companion att prata. Däremot började sändarens tal att fungera och att jag nu lyckats spela in egna röster som är passande. Jag trodde att man via eeprom kunde ställa in allt för sändaren, men uppenbarligen inte talet. Måste säga att jag haft stor nytta av Scott Page youtubelektioner. Nu när ungarna har flugit ut ur boet får jag äntligen tid till att sitta flera timmar med en hobby- underbart!. Det är ju lite trixande med Taranis och definitivt inte en nybörjarradio, men otroligt kul... Fick radion här om dagen för 1450kr från HK efter 1 mån på Fiji

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Hämtade min taranis idag , och nu är den ombyggd så den har den fjädrande switchen sitter på motsatt sida.

nu gäller det bara att få till mixning av en dlg , kanske inte lättaste projektet att ge sig på med en ny radio men går det bra blir jag impad
                                ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                                |FPV STUFF|
                                |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                                |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                                | DJI Inspire 1 |
                                |TERMIK OCH HANG |
                                |
                                Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

Arbetssätt...