FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 484

Ursprungligen postat av Elflygarn
    Tänk på att life-ackar har lägre spänning = ger inte lika mycket uteffekt. Det kan ha betydelse, tex om man vill stoppa en ezuhf-modul i sin Taranis nån dag.
    Hej Elflygarn
    Jag tror väl ändå inte det påverkar sändarens uteffekt på 2,4 GHz som lär vara 100mW, men det kanske är så att andra moduler kräver mera ström än originalet.

/Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• Elflygarn
      • jun 2008
      • 291

Precis vad jag menade. Räckvidden på 2.4 lär knappast bli enormt lidande.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ursprungligen postat av Elflygarn
        Precis vad jag menade. Räckvidden på 2.4 lär knappast bli enormt lidande.
        Den borde väl inte bli lidande alls för det måste ju rimligen finnas nån form av spänningsstabilisering eftersom det är möjligt att köra med olika batterityper och spänningar.
        Roger

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Ursprungligen postat av McRegor
          Den borde väl inte bli lidande alls för det måste ju rimligen finnas nån form av spänningsstabilisering eftersom det är möjligt att köra med olika batterityper och spänningar.
          Roger
          Borde vara så tycker man på modulen men har inte läst om den så vet ej, EZUHF externa "lådan" får dock sjunkande uteffekt under 12v.

Kommentar

• Elflygarn
            • jun 2008
            • 291

Spänningsstabilisering låter iofs rimligt, eftersom modulen då skulle dra mer ström än den interna RF:en. Och det gör den. Jag har märkt att Taranisen drar märkbart mer med EzUHF-modul ipluggad. Nu har den iofs bra mycket mer uteffekt än den interna RF:en.

Kommentar

• High Five
              • aug 2013
              • 220

Ursprungligen postat av Data Dan
              ja eller så köp ett life 3 cell det kör jag med
              Jag ogillar mitt LiFe batteri till min Taranis av 2 skäl:
              -Jag behöver ta ut det ur radion för att ladda det. NiCd kan jag ladda direkt i radion, även om vissa inte tycker att man ska göra det.
              -Volt-spannet den jobbar på är inte så stort vilket gör det svårt att avgöra hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet.

På plus-sidan håller LiFe laddning mycket bättre när jag inte använder radion.

Orginal 600 mAh har för lite kapacitet för min smak, jag behövde nästan alltid ladda radion när jag tog fram den, antingen för att jag inte laddade direkt efter senaste användningen eller för att jag inte använt radion på ett par veckor.
              Senast redigerad av High Five; 2014-07-02, 11:48.

Kommentar

• Pumpe
                • okt 2011
                • 341

Och då var den slut i lager så jag behövde inte köpa någon den här gången.

Kommentar

• erolwi
                  • mar 2013
                  • 137

Ursprungligen postat av Pumpe
                  Och då var den slut i lager så jag behövde inte köpa någon den här gången.
                  Finns inne på hobbyking med 2000mah batteri
                  Senast redigerad av erolwi; 2014-07-02, 17:11.

Kommentar

• Pumpe
                    • okt 2011
                    • 341

Kändes bättre att köpa den från England än HK. Behöver den egentligen inte i dagsläget heller, var mer ett vill ha tillfälle när den var på rea

Kommentar

• The Flyer
                      • maj 2013
                      • 134

FrSky har ju två olika dekodrar som kan anslutas till SBUS porten, en SBUS -> PWM dekoder http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74 samt en SBUS -> CPPM dekoder http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=112

Nu undrar jag om någon är haj på detta: -Vad är skillnaden mellan dessa två dekodrar, dvs i vilka sammanhang har man användning av dessa och när fungerar det inte att använda den ena framför den andra? Jag vet tex att CPPM dekodern används när man vill utöka antalet kanaler om mottagaren har SBUS port. Kan man då ansluta i stort sett vilka servon som helst till dessa extra kanaler?
                      Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

PWM dekodern använder du när du skall koppla in servon som inte har inbyggt S.BUS stöd. Du kan i princip dra en enda servokabel från mottagren ut till dv. WPM dekodrar för att få en ren installation på större farkoster.

CPPM dekodern ger en annan seriell signal än S.BUS, men snarlik. Många flygkontrollers, tex KK-brädor för multikoptrar, flybarless kontrollers till helikoptrar, autopiloter etc till flygplan kan ta emot en CPPM signal. Jag själv använder en CPPM dekoder mellan motagaren och RVOSD på mitt FPV-plan för att bara behöva dra en kabel från mottagare till flygkontrollern
                        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• The Flyer
                          • maj 2013
                          • 134

Ursprungligen postat av Fluf
                          PWM dekodern använder du när du skall koppla in servon som inte har inbyggt S.BUS stöd. Du kan i princip dra en enda servokabel från mottagren ut till dv. WPM dekodrar för att få en ren installation på större farkoster.

CPPM dekodern ger en annan seriell signal än S.BUS, men snarlik. Många flygkontrollers, tex KK-brädor för multikoptrar, flybarless kontrollers till helikoptrar, autopiloter etc till flygplan kan ta emot en CPPM signal. Jag själv använder en CPPM dekoder mellan motagaren och RVOSD på mitt FPV-plan för att bara behöva dra en kabel från mottagare till flygkontrollern
                          Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?

Kommentar

• Fluf
                            • jul 2012
                            • 1580

Ursprungligen postat av The Flyer
                            Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?
                            Nej, CPPM är också en kompisit signal där du kan få 16kanaler i sammakabel, precis som S.BUS, men bara ett annat protokoll.
                            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• The Flyer
                              • maj 2013
                              • 134

Ursprungligen postat av Fluf
                              Nej, CPPM är också en kompisit signal där du kan få 16kanaler i sammakabel, precis som S.BUS, men bara ett annat protokoll.
                              Så vilket protokoll vill de flesta servon ha?

Enligt SBUS-> CPPM dekoder manualen så funkar CPPM protokollet till konventionella servon som saknar SBUS. Dessa servon vill alltså prata med CPPM protokollet. Vilka servon är det?

Samma sak måste ju gälla för SBUS -> PWM dekodern, att servon som pratar PWM språk ansluts till denna dekoder och översätts till SBUS men....Vilka servon vill prata PWM språk?

Finns ju en mängd olika servomärken på marknaden och dessutom vanliga konventionella samt digitala men de flesta servon pratar ju med samma språk (protokoll) mot mottagaren. Eftersom det det i stort sett går att ansluta vilka servon som helst till vilka mottagare som helst så måste ju språket mellan dessa vara standardiserat om vi bortser från att nu SBUS gjort sitt intåg? Vilket är alltså språket som de flesta servon och mottagare pratar med varandra med?

Kommentar

• Fluf
                                • jul 2012
                                • 1580

PPM - Pulse Position Modulation - Det vanliga servon kör på, en kabel per servo
                                CPPM - Combined PPM, i princip seriell PPM där en rad signaler för olika kanaler skickas sekvensiellt. En massa kanaler på samma kabel.
                                S.BUS - Liknande CPPM, fast annat protokoll (kan vara olika pulser för att identifiera slut på en kanals signal och början på nästa etc). En massa kanaler på samma kabel.

Futaba S.BUS servon kan kopplas direkt på S.BUS, och man programmerar då varje servo för vilken kanal den skall lyssna på.

CPPM används av till exempel KK2.1 kontroll brädor och RVOSD, ganska säker på att det även är CPPM som Spektrum satelliter skickar till huvudmottagaren (därav att man klarar sig med endast en satellit om man använder en flygkontroller).

Så om du vill översätta S.BUS till vanligt servo behöver du en programmerbar S.BUS till PPM adapter
                                Om du vill översätta S.BUS till CPPM (om du har kontrollkort som inte stödjer S.BUS) så behöver du en S.BUS till CPPM adapter.

Blev det lite klarare?

Kommentar

Arbetssätt...