FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Jag har gått igenom alla ljud jag har kunnat få fram radion och inte hittat några fel. Jag har i stort sett utgått ifrån den engelska listan för FW 2.1.x. Timme och timmar har jag inte klurat ut hur jag ska få radion att säga. Något enstaka ljud saknas på svenska men annars verkar det stämma.

Jag vet inte om det går att lägga upp filen någonstans om fler skulle vilja testa om det finns några fel jag inte har hittat. Har du testat ljuden i radion eller bara lyssnat på ljuden i datorn?

/Mats

Kommentar

• Håkan
      • sep 2006
      • 121

Jag har inte bytt namn på alla filer än, det vart lite sent igår. Så det är bara på prat-stadiet än för min del.
      Men det som stör är kollisionen med ljudfiler nummer 160-164 (tror jag det var).
      Det måste ändras i koden som jag visade förut.
      Jag tänker att om man ska göra en sån ändring får man se till att ha nya fungerande ljud-filer att ladda ner till Companion.
      Det enklaste (för den late här hehe...) är om dvogonen som gjort jobbet med svenska språket kunde göra de handgrepp som behövs. Hoppas han dyker upp, annars får vi la försöka själva.

Om du kan lägga upp ljudfilerna nånstans så provar jag gärna.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

För mig går använder programvaran 2.1.x i min taranis fil 161 för både sekund och minut, samt 162 för både sekunder och minuter.
        fredrik

Kommentar

• Håkan
          • sep 2006
          • 121

Det föstog jag inte?? Hur är det möjligt? Helt säkert har jag missuppfattat

Jag öppnade en issue på github https://github.com/opentx/opentx/issues/3078
          och de är med på att lägga in en uppdaterad voice pack.

Så nu gäller det att vi kommer överens om hur det ska vara.
          Vi måste som sagt flytta på ".0"-filerna till kanske nummer 200 och uppåt.
          Då finns det plats för enheterna.

Börjar såhär då. Den listan jag visade tidigare. Stämmer numreringen där? Vad stämmer inte i så fall?

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1803

Är du uppmärksam på att det inte bara är tidsenheterna som är olika den engelska verisonen. T.ex har engelskan pluralformer på enheter vi inte har det. Amp/Amps, Volt/Volts, kilo kilos, meter/meters o.s.v. Där satte jag in svenska singularformen på båda platserna och det verkar fungera.

Kan du ställa frågan på GitHub om samma ljudfil fungerar med X9D och X9E ? För X9D tror jag att jag har lyckats få till en fungerande uppsättning ljud så när som på att jag inte lyckas kolla timme/timmar. Endera ska dom väl ligga före eller efter sekund/sekunder och minut/minuter. Det finns två tomma platser både före och efter.

/Mats

Kommentar

• Håkan
              • sep 2006
              • 121

Jag kollar inte mot engelska versionen utan mot 2.0 svenska. Där finns alla ljud, "bara" att numrera om.
              Jodå, singular och plural är med, ofta/ibland blir det samma.
              Frågan är ställd om X9D och X9E. Men jag ser inget i koden som särskiljer för ljud, så jag blir förvånad om det visar sej vara olika.

Har numrerat om filerna enligt den lista jag visade förut. Den får ni glömma förresten för det hade smugit in sej två fel. Här är en bättre lista.
              VOLTS = 117
              AMPS = 119
              MILLIAMPS = 121
              KTS = 123
              METERS_PER_SECOND = 125
              KMH = 129
              METERS = 133
              FEET = 135
              DEGREES = 137
              PERCENT = 141
              MAH = 143
              WATTS = 145
              DB = 147
              RPMS = 149
              G = 151
              HOURS = 159
              MINUTES = 161
              SECONDS = 163

POINT_BASE = 170 //.0 - .9
              "komma noll" = 170
              "komma ett" = 171 osv

Numrerade om ljudfilerna enligt detta i "system"-foldern. Här är de filerna:

Edit 2:Nä den var inget vidare så jag tog bort den. Ingen ska behöva utstå en test av den filen... slut Edit 2

Har inte testat de än (ska göra precis efter denna posten) så det kan gå precis hur illa som helst

Edit:
              Ja nä, ingen succe. Funkade väldigt bra i CompanionTx. Men i X9D var alla enheter förskjutna två. HUR kan detta komma sej. Nä få rta en lite paus, tittar på det senare eller i morgon.
              Senast redigerad av Håkan; 2015-11-16, 20:44.

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Jag kolla mot vad Elin säger till mig i min Taranis 9XD. Det verkar vara lika många bud om vad som ska ha vilket nummer som vi har sändare i sverige. Detta stämmer för 2.1.3, 2.1.5 och 2.1.6
                (Förutom att jag aldrig hört Elin säga minut/minuter eller timme/timmar, det blir bara sekund/sekunder av det)

Fil Ljud 2.1 i Taranis 9XD
                0000.Wav noll
                0001.Wav en
                0002.Wav Två
                0003.Wav Tre
                0004.Wav Fyra
                0005.Wav Fem
                0006.Wav Sex
                0007.Wav Sju
                0008.Wav Åtta
                0009.Wav Nio
                0010.Wav Tio
                0011.Wav Elva och så vidare upp till 97
                0098.Wav nittiåtta
                0099.Wav nittinio
                0100.Wav Ett hundra
                0101.Wav Två hundra
                0102.Wav Tre hundra
                0103.Wav Fyra hundra
                0104.Wav Fem hundra
                0105.Wav Sex hundra
                0106.Wav Sju hundra
                0107.Wav Åtta hundra
                0108.Wav Nio hundra
                0109.Wav Tusen
                0112.Wav komma
                0115.Wav Volt
                0116.Wav Volt
                0117.Wav Ampere
                0118.Wav Ampere
                0119.Wav milliampere
                0120.Wav milliampere
                0121.Wav knop
                0122.Wav Knop
                0123.Wav Meter per sekund
                0124.Wav Meter per sekund
                0125.Wav Fot i sekund
                0126.Wav Fot i sekund
                0127.Wav Kilometer i timmen
                0128.Wav Kilometer i timmen
                0129.Wav Miles i timmen
                0130.Wav Miles i timmen
                0131.Wav meter
                0132.Wav Meter
                0133.Wav fot
                0134.Wav Fot
                0135.Wav Grad
                0136.Wav Grader
                0137.Wav Grader F
                0138.Wav Grader F
                0139.Wav procent
                0140.Wav procent
                0141.Wav milliamperetimme
                0142.Wav milliamperetimmar
                0143.Wav Watt
                0144.Wav Watt
                0145.Wav decibel
                0146.Wav Decibel
                0147.Wav Varv i minuten
                0148.Wav Varv i minuten
                0149.Wav G
                0150.Wav G
                0151.Wav Grad
                0152.Wav Grader
                0153.wav millimeter
                0154.wav Millimeter
                0157.wav Timme
                0158.wav timmar
                0159.wav Minut
                0160.Wav Minuter
                0161.Wav Sekund
                0162.Wav Sekunder
                0165.Wav Komma noll
                0166.Wav Komma en
                0167.Wav Komma två
                0168.Wav Komma tre
                0169.Wav Komma fyra
                0170.Wav Komma fem
                0171.Wav Komma sex
                0172.Wav Komma sju
                0173.Wav Komma åtta
                0174.Wav Komma nio
                fredrik

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Verkar märkligt då min radio tycks säga rätt men ordning stämmer inte alls med din ordning. Såg att kilrah svarat och det ska inte vara någon skillnad mellan X9D och X9E.

Tidsangivelsen har jag testad i timer och de andra enheterna genom att lägga in eneheterna på en brytare. Då säger radion samma enhet som står i menyn. Men det kanske är fel både i menyn och ljudet så om jag hänger på en telemetri sensor så blir det fel. Jag har en variometer och den verkar i alla fall säga rätt. Den kollar ju även spänningen till mottagaren så jag ska försöka få radion att säga det värdet också.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1803

Nej nu blev det inte rätt. När jag ber den säga spänningen till mottagaren säger den 5 minuter volt. Jag får invänta er som kan det här bättre än mig.

Den borde ha sagt 5,1 volt dåd det var det värde som stod på displayen.

/Mats

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
                      Jag kolla mot vad Elin säger till mig i min Taranis 9XD. Det verkar vara lika många bud om vad som ska ha vilket nummer som vi har sändare i sverige. Detta stämmer för 2.1.3, 2.1.5 och 2.1.6
                      (Förutom att jag aldrig hört Elin säga minut/minuter eller timme/timmar, det blir bara sekund/sekunder av det)
                      När det gäller timmar, minuter och sekunder stämmer din tabell med hur min tabell såg ut (X9E v2.10 och även med v2.1.6) då det inte funkade. Jag gav gav som sagt de sex ljudfilerna två nummer högre filnamn och nu funkar det.

Före
                      0157.wav timma
                      0158.wav timmar
                      0159.wav minut
                      0160.wav minuter
                      0161.wav sekund
                      0162.wav sekunder

Efter (Provat OK 2015-11-14)
                      0159.wav timma
                      0160.wav timmar
                      0161.wav minut
                      0162.wav minuter
                      0163.wav sekund
                      0164.wav sekunder

Edit: Raderat Freddans tabell i citatet för bättre läsbarhet
                      Senast redigerad av pernstig; 2015-11-17, 08:20.
                      /Leif

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1803

Varför har man egentligen stökat om i filerna? Det här var ju riktigt svårt för när man väl tror att man fått till det upptäcker man ett annat fel. Nu har jag ändrat i mina filer så att dom stämmer med dina. Radion sa rätt när det gäller minuter och sekunder både före och efter ändring av numren? Men när jag kopplar in en telemetrisensor säger den "5 min volt" om mottagarspänningen. På displayen står det "5,1 volt".

Det här nog för komplicerat för att jag ens ska föstå det. Tror jag laddar ner den engelska filen tills det kommer en korrekt uppdatering av den svenska.

/Mats

Kommentar

• Håkan
                          • sep 2006
                          • 121

Freddan_6 och pernstig: Då undrar jag vilken inställning ni har på Voice language/röstspråk i Radions inställningar. Är det rätt om jag gissar på Engelska? Numreringen ni har på när "komma noll" börjar stämmer med engelska, inte med den svenska.
                          Kan ni också kolla i CompanionTx om det stämmer där.

Sen listor. Börjar förstå att den lista som står i koden som jag visat på i verkligheten inte används. Sidospår. Den är inte fel men inte rätt heller

Vi skulle kunna göra såhär:
                          - Utgår från den listan freddan_6 visar
                          - med pernstigs numrering av timmar/minuter/sekunder
                          - "komma noll" börjar på 165.
                          - dvs att vi följer den engelska numreringen på filerna.
                          - ändrar i koden i tts_se.cpp så att den följer den engelska, jag vet några saker som måste ändras.

Jag ser inte att vi har några egna röstfiler utan allt är en kopia av engelska.

Kommentar

• Håkan
                            • sep 2006
                            • 121

Ursprungligen postat av senmathal
                            Varför har man egentligen stökat om i filerna? Det här var ju riktigt svårt för när man väl tror att man fått till det upptäcker man ett annat fel. Nu har jag ändrat i mina filer så att dom stämmer med dina. Radion sa rätt när det gäller minuter och sekunder både före och efter ändring av numren? Men när jag kopplar in en telemetrisensor säger den "5 min volt" om mottagarspänningen. På displayen står det "5,1 volt".

Det här nog för komplicerat för att jag ens ska föstå det. Tror jag laddar ner den engelska filen tills det kommer en korrekt uppdatering av den svenska.

/Mats
                            Haha du träffar mitt i prick på den här kollisionen av samma namn på röstfiler jag nämnt. Vi får se till att lösa detta i koden, det går inte med bara en omnumrering.

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Men om man lägger in svenska röstfiler rakt av i den engelska och väljer engelska som språk, blir det rätt då? Men det orkar jag nog inte göra.

Jag väntar på att någon med kunskaper överträffande mina lyckas få detta rätt. Får tills vidare nöja mig med en engelskspråkig radio. Förr eller senare dyker det väl upp en fil Open TX org

/Mats

Kommentar

• Håkan
                                • sep 2006
                                • 121

Kanske det sker redan nu?

Här är ett kit jag pusslade ihop.
                                Ljudfiler helt och hållet med engelsk numrering. Samma som freddan_6s men jag saknade nån som miles per hour.
                                open-TX senaste firmware där den svenska numreringen är omgjord till att vara enligt engelska.
                                Man väljer Svenska som röstspråk och kan då ha svenska och engelska språk parallellt.
                                Har testat pyttelite men jag tror det här är rätt väg. Den säger "minuter" och "ampere" på rätt ställe.

Hade varit kul om nån testat att flasha sin radio och testa. Jag har en vanlig X9D, nån med X9Dplus och X9E kanske vågar också? Backa upp modellerna. Flasha med CompanionTx som vanligt, välj en bifogad bin-fil. Förutom rätt version av taranis är de kompilerade med lua och svenska enbart. Man kanske inte ska flyga med denna binär, men det går snabbt att testa ljudet och sen lägga tillbaks den vanliga bin-filen.
                                Ljudfilerna ska ligga under SOUNDS\SE\SYSTEM.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/...k-20151116.zip

Kommentar

Arbetssätt...