Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.
FrSKY TARANIS
Kollaps
X
-
Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.
Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.
/JonasKommentar
-
Såg denna posten tidigare. Riktigt trevlig lösning på CPPM med Taranis.
I princip sätter du source till pitch mixning i Heli setup (sidan 3) från Kanal 18.
Kanal 18 använder du som en dummykanal där du sköter din pitch-mixning.
På kanal 18 i mixern använder du throttle som källa, och där kan du vikta och lägga kurvor för att begränsa och finlira för varje indeviduell flight mode.
På samma sätt använder du kanal 17 för att göra motsvarande kurvor för throttle. Medan du på kanal1 eller 3 eller va du nu använder som kanal för ESC har 17 som source.Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Skev och höjd justerar du med stickinput från olika flight modes (sidan 5) för att begränsa.Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.
/Jonas
Pitch justerar du med valfria mixningar via dummy-kanal som beskrivet ovan). Lite omväg, men ger dig full frihet att göra precis som du vill
Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Nu har man uppdaterat till 2.11. Och det var en ny kompilator som ställde till de flesta buggarna i 2.10, inte generella programmeringsmisstag.När jag anslöt min Taranis till PC Companion idag så tyckte Companion att jag skulle uppgradera firmware till 2.10.
Sagt och gjort - det utfördes utan problem. Så långt allt väl. Men när jag skulle testa Wizards efter uppdateringen (genom att skapa en ny modell i sändaren) så fick jag inte de modellrelaterade frågor som jag fått tidigare utan programmet skapade bara en ny modell... Nån som har nåt tips eller skall man försöka få tillbaka 2.08 ? Är som sagt nybörjare på Taranis och håller bara på med att försöka lära känna sändaren ännu så den är inte "driftsatt".
RogerfredrikKommentar
-
Jag har ställt om bakgrundsbelysningen till olika alternativ, startat om, ställt tillbaka till knappar och startat om men problemet består. Kommer att installera engelska versionen ikväll och se om det blir nån skillnad. F ö är det nog enklare med engelsk-språkiga menyer för det kan bl a bli "ovanliga" förkortningar ibland av den anledningen. Men i grunden är det ju trevligt att kunna välja språk själv - det har ju inte varit så jättevanligt tidigare.
RogerKommentar

Kommentar