FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.
    fredrik

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
      Tack Freddan!
      Hjälpsam som vanligt
      Göran
      Glad att kunna hjälpa till även om det inte var exakta lösningen på ditt problem. Vi får nog forska vidare på "t" på switchar.
      fredrik

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
        • 857

Ursprungligen postat av freddan_6
        Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.
        Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
        Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
        Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.

/Jonas

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Såg denna posten tidigare. Riktigt trevlig lösning på CPPM med Taranis.

I princip sätter du source till pitch mixning i Heli setup (sidan 3) från Kanal 18.

Kanal 18 använder du som en dummykanal där du sköter din pitch-mixning.
          På kanal 18 i mixern använder du throttle som källa, och där kan du vikta och lägga kurvor för att begränsa och finlira för varje indeviduell flight mode.

På samma sätt använder du kanal 17 för att göra motsvarande kurvor för throttle. Medan du på kanal1 eller 3 eller va du nu använder som kanal för ESC har 17 som source.
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Fluf
            • jul 2012
            • 1580

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
            Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
            Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
            Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.

/Jonas
            Skev och höjd justerar du med stickinput från olika flight modes (sidan 5) för att begränsa.

Pitch justerar du med valfria mixningar via dummy-kanal som beskrivet ovan). Lite omväg, men ger dig full frihet att göra precis som du vill
            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
              När jag anslöt min Taranis till PC Companion idag så tyckte Companion att jag skulle uppgradera firmware till 2.10.
              Sagt och gjort - det utfördes utan problem. Så långt allt väl. Men när jag skulle testa Wizards efter uppdateringen (genom att skapa en ny modell i sändaren) så fick jag inte de modellrelaterade frågor som jag fått tidigare utan programmet skapade bara en ny modell... Nån som har nåt tips eller skall man försöka få tillbaka 2.08 ? Är som sagt nybörjare på Taranis och håller bara på med att försöka lära känna sändaren ännu så den är inte "driftsatt".
              Roger
              Nu har man uppdaterat till 2.11. Och det var en ny kompilator som ställde till de flesta buggarna i 2.10, inte generella programmeringsmisstag.
              fredrik

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Hej Fredrik,
                Fungerar även Wizards - och finns det nya eller använder man dom gamla ?
                Några förbättringar som motiverar uppgradering ?
                Roger

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Jag har inte uppdaterat wizards, jag kör med wizards från 2014-06-05 (lua och bmp)
                  En förbättring har jag märkt: Trim på logiska switchar fungerar nu, men om jag minns rätt fungerade det redan i 2.0.8.
                  fredrik

Kommentar

• tvbcom
                    • mar 2012
                    • 79

Nu har man uppdaterat till 2.12
                    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Jo - jag har också uppdaterat men nu triggas alltid bakgrundsbelysningen när man rör nån av spakarna - även fast man valt aktivering bara vid "Knapp"...
                      Buggigt var ordet...såvida jag inte missat nåt...
                      Roger

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Min belysning funkar bra efter uppdatering - tänds bara vid knapp/meny-val inte vid spak eller switch
                        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

UndCon - kör du engelsk eller svensk version ? Jag testade svensk denna gång men det kanske var ett misstag...
                          Roger

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Jag har engelska menyer de svenska ljuden.
                            UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Jag har 2.0.11 och svenskt tal och svenska menyer. Mina spakar påverkar ej lampan bak displayen. Prova att toggla värdet för lampan och ställ sen tillbaks till enbart knappar Roger.
                              fredrik

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Jag har ställt om bakgrundsbelysningen till olika alternativ, startat om, ställt tillbaka till knappar och startat om men problemet består. Kommer att installera engelska versionen ikväll och se om det blir nån skillnad. F ö är det nog enklare med engelsk-språkiga menyer för det kan bl a bli "ovanliga" förkortningar ibland av den anledningen. Men i grunden är det ju trevligt att kunna välja språk själv - det har ju inte varit så jättevanligt tidigare.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...