Toni-Clark PA-18 Supercub

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewalds
    • jul 2009
    • 532

Kul, Tomas!
    Renarna torde nog anlända i mellandagarna??
    O då vet Du vad du ska göra till nyår, antar jag??

Här har vingbygget äntligen tagit lite fart igen, efter lite dålig produktivitet, på sistone.
    Dock har min kära hustru överfört en grym förkylning till mig, (hur nu det gått till??), som börjar göra sig gällande...

Klicka på bilden för större version

Namn: 1012187905.jpg
Visningar: 1
Storlek: 310,7 KB
ID: 478660
    Vingspetsarna laminerades förra helgen och "övervakarinnan" lyckades trockla in sig under ritningarna, efter visst besvär.

Namn: 1012237907.jpg
Storlek: 274,7 KB
ID: 478661
    Har just limmat dit spryglarna på första vinghalvan. Det ska få sätta sig en timma sen ska jag ta andra vinghalvan.
    Spryglarna passar väldigt bra och enkelt att sätta dom vinkelrätt utan vare sig nålar eller andra "tillhyggen". Nyper hur bra som helst i listerna.

Önskar samtliga läsare en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!

PS. Tomas: Mellan sprygel 2 o 3 fr vänster ser du en streck med lite text. Där ska vingen kapas för clipped wing-varianten! DS.

/Micke

Kommentar

• ewalds
      • jul 2009
      • 532

Namn: 1012237909.jpg
Storlek: 280,8 KB
ID: 478662
      Samtliga 20 "main ribs" på plats.

/Micke

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Kör hårt in i det sista ser jag

Själv håller jag på att steka köttbullar och griljera skinka. Frugan med barn klär granen,
        önskar jag var i hobbyrummet istället...

Men det blir det under jul ledigheten :bandit:
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• ewalds
          • jul 2009
          • 532

Såhär sista dagen på året har jag lyckats med konststycket att få till samtliga "webbar" på vingarna åtminstone.
          Mkt jobb har gjort att det inte hänt så mkt senaste veckan, även om jag försökt att bygga lite när tillfälle uppenbarat sig.
          Webbarna var ju lite tidsödande.

Namn: 1012317940.jpg
Storlek: 264,9 KB
ID: 478778
          Limmade ihop alla och passade till innan jag började limma dom på plats.
          Dom är dock redan tillverkade i rätt mått på höjden så "bara" att limma ihop med CA och skära till i rätt längd.
          Men det blir ju några stycken..

Namn: 1012317941.jpg
Storlek: 257,5 KB
ID: 478779
          Samtliga, utom dom närmast rotspryglarna, limmade på plats.
          Skönt!

Namn: 1012317942.jpg
Storlek: 82,3 KB
ID: 478780
          Fick även, äntligen, köpt T-pins.
          Har tidigare använt nålarna med blå plasthuvuden men dom har ju en viss förmåga att gå sönder hela tiden?
          Dessa verkar alldeles ypperliga att jobba med.

I morgon ska vingarna lossas från bordet och plankningen påbörjas, om jag minns rätt?

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag alla läsare!

/Micke

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Å vad jag längtar tills jag får sätta tänderna i min Cub byggsats.

Det ser iaf bra ut med vingarna, vad annars.

God fortsättning så hörs vi 2011
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• ewalds
              • jul 2009
              • 532

Blir mkt vingar på bilderna nu..
              Många fler moment än jag trodde, faktiskt..
              Lite strul emellanåt men så ska det väl vara?? Är väl oerfarenheten som gör sig gällande, kan man tänka??

Namn: 1101057944.jpg
Storlek: 221,5 KB
ID: 478878
              Framkantens bakkant??.... slipas till för ovansidans plankning.
              Undersidan klar, faktiskt!!

Namn: 1101057945.jpg
Storlek: 292,8 KB
ID: 478879
              Balsastripsen på spryglarna tillpassade och limmade.
              Bakkanten som sitter kvar på vingen till vänster ska sedermera kapas av och bli till flaps.

Namn: 1101057947.jpg
Storlek: 224,5 KB
ID: 478880
              Gjorde nog en liten miss när jag plankade undersidan?
              Lät balsan gå ända fram till vingspetsen. Får nog lite problemnär jag ska passa till den laminerade spetsen sen, kanske?
              Skulle nog sparat sista biten av plankningen till efter monteringen av spetsen?
              Får väl, i värsta fall ta bort den och göra om.. Får se hur det går??

Fick faktiskt, äntligen, betalat in medlemsavgiften till forumet!!
              Skulle gjort det läääänge...

/Micke
              Senast redigerad av ewalds; 2011-01-05, 19:14.

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Tycker de ser bra ut ditt vingbygge. Och mycket bilder förhöjer bara tråden.

Svårt att avgöra det där med plankningen av undersidan innan vingspetsen är på plats då jag inte läst om momenten ännu i manualen. Men det är ju inte värre än att kapa bort den främre plankningen och göra om det efter vinspetsen är limmad där den ska och anpassad/slipad till form.
                Learning by doing så att säga :lollypop:

Kör hårt.
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• ewalds
                  • jul 2009
                  • 532

Ursprungligen postat av Ompa
                  Tycker de ser bra ut ditt vingbygge. Och mycket bilder förhöjer bara tråden.

Svårt att avgöra det där med plankningen av undersidan innan vingspetsen är på plats då jag inte läst om momenten ännu i manualen. Men det är ju inte värre än att kapa bort den främre plankningen och göra om det efter vinspetsen är limmad där den ska och anpassad/slipad till form.
                  Learning by doing så att säga :lollypop:

Kör hårt.
                  Trial and error!! The hard way)
                  Är väl ingen katastrof om jag måste gära om lite plankning på spetsen.. Det klarar jag nog..
                  Mer brydd att få vingspetsarna på plats?? men det ordnar sig nog de me, till slut??

/Icke

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Ska se om jag "orkar" ta mig ut i hobbyrummet en stund i natt och studera manual och ritning och försöka få en överblick av vad du har för huvudbry
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• ewalds
                      • jul 2009
                      • 532

Ska se om jag "orkar" ta mig ut i hobbyrummet en stund i natt och studera manual och ritning och försöka få en överblick av vad du har för huvudbry
                      Ta hand om fruga o barn o se sen till att ägna dig åt viktiga saker
                      Tacksam för råd!!
                      Micke!

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Fru och barn sover sen länge. Sitter här med sista julölen och har hela vardagsrumsgolvet och bordet belammrat med Cub ritningar :sarcastic:

Har studerat manualen något nu, och som jag ser det har du faktiskt gjort rätt enligt manualen :lollypop:
                        Den beskriver att du ska planka precis som du gjort, för du ska ju markera insidan av den laminerad vingspetsen på plankningen och framkanten, därefter slipa bort allt utanför denna markering.
                        Och för guds skull, slipa inte bort allt på en gång, lite i taget och sedan prova passformen bit för bit. Bättre vara säker, typ jaga elefanter i en trång gång :sarcastic:

Blev några metaforer i kväll också, eller hur? :icon_pidu:

God natt
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Det ser väldigt bra ut Micke! Snyggt jobbat!

Trial and error metoden är väl en av de bästa metoderna att lära sig på? Om inte annat så borde jag veta det. :sarcastic::sarcastic::sarcasticet händer ofta att man börjar göra saker och ting på ett sätt och efter en stund så börjar man om och gör det på det för stunden rätta sättet.

Göran
                          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Bättre vara säker, typ jaga elefanter i en trång gång :sarcastic:

God natt

Jag gillar verkligen dina visdomsord Tomas!:sarcastic:

Göran
                            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• ewalds
                              • jul 2009
                              • 532

Fru och barn sover sen länge. Sitter här med sista julölen och har hela vardagsrumsgolvet och bordet belammrat med Cub ritningar :sarcastic:

Har studerat manualen något nu, och som jag ser det har du faktiskt gjort rätt enligt manualen :lollypop:
                              Den beskriver att du ska planka precis som du gjort, för du ska ju markera insidan av den laminerad vingspetsen på plankningen och framkanten, därefter slipa bort allt utanför denna markering.
                              Och för guds skull, slipa inte bort allt på en gång, lite i taget och sedan prova passformen bit för bit. Bättre vara säker, typ jaga elefanter i en trång gång :sarcastic:

God natt
                              Tack! Det känns ändå på ngt vis lite bakvänt men ska prova i alla fall?

Dags att ge sig på ovansidan nu sen får vi se??
                              I helgen kommer förhöppningsvis spetsarna på plats, kanske?

Lite metaforer då o då är väl bara trevligt??

/Micke

Kommentar

• ewalds
                                • jul 2009
                                • 532

Ursprungligen postat av Sweeper
                                Det ser väldigt bra ut Micke! Snyggt jobbat!

Trial and error metoden är väl en av de bästa metoderna att lära sig på? Om inte annat så borde jag veta det. :sarcastic::sarcastic::sarcasticet händer ofta att man börjar göra saker och ting på ett sätt och efter en stund så börjar man om och gör det på det för stunden rätta sättet.

Göran

Tack, Göran!
                                Jo, förstår att ni har lite mer dyrköpt "visdom" än en annan som aldrig gjort ngt sånt här förut?
                                Hör väl till att man ska gå på en elr annan mina så att man inte nickar till??
                                Tar sin lilla tid ibland att komma på "bästa sättet för stunden". Flera ggr har jag undrat, efteråt, varför jag inte gjorde si eller så istället.
                                Erfarenhetsbanken blir dock större och större ju längre resan går

Nåja, det är ju slutresultatet som är det viktiga och får ju hoppas att det blir bra..

/Micke

Kommentar

Arbetssätt...