Vilket århundrade blir mästerverket klart??
Ett gammalt projekt...Ziroli B-25J i skala 1:8
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Kommentar
-

Det har varit "några" veckor med en rejäl dos verklighet så det har inte varit läge att tillbringa så mycket tid som jag vill i Paradiset. Men nu börjar det lugna ned sig och jag kan spendera lite mer tid här och få den här kärran klar.
Jobbet med de mystiska rören fortsätter. Jag borrade två hål i dem var och limmade dit 1,5 mm mässingsrör som skall gå upp i stabben.

Jag passade även på att skissa upp var de skall hänga på stabbens undersida.
GöranSenast redigerad av Sweeper; 2023-07-08, 13:16.Kommentar
-

Jag fräste och borrade fram fästena för radar höjdmätarna....det verkar vara en ganska udda detalj på en B-25:a.
Fästena är tillverkade av järn för att magneterna som skall hålla dem på plats skall ha något att hålla fast vid.
GöranKommentar
-

Facken för antennerna har snidats till.
GöranKommentar
-

Den vänstra där den hör hemma.

En epoxy/microballong mix för att få chemiwooden att smälta in lite bättre mot stabbens yta.
GöranKommentar
-

Efter att ha slipat bort merparten av microballongmixen så la jag dit lite för-primad Flitemetal och passade in antennerna.

Och så här ser det ut...
Nu är det bara kvar 3-4 typer av detaljer varav en består av två stycken...och resten av hundratals, hundratals....
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Hmmm.... det där var en bra idé! Det skall jag nog göra....
Ca 200 benbitar per kropp gånger 6.... 1200 nya detaljer plus allt annat på gubbarna.... :blink:
GöranKommentar
-

Lampglas på en fenan.

Lampglas på den andra fenan.
Jag upptäckte att jag har missat att tillverka 8 detaljer. Men som tur är så är de enkla att snickra ihop och montera. Material är på väg från MBS Rc Models.
GöranKommentar
-

Dags att tillverka de "sista" detaljerna...förutom "några" nitar...och "sista" betyder Sista....om jag inte kommer på att jag har missat några fler detaljer att lägga till...

Först tillverkade jag en sågjigg ur en bit stål med en 2 mm bred slits så ett 2 mm aluminiumrör passade.

Sedan är det bara till spänna upp jiggen i maskinstycket och kapa till röret.

Och därefter såga den långsgående skåran i röret.

Nästa steg är att ta loss jiggen ur maskinstycket och pilla loss röret.

Efter lite borttagning av skägget....på rören alltså....kapade jag till och stoppade in lite elastisk tråd i rörets ända.

Och det är här som de bland annat skall sitta. Jag kommer att montera fast dem permanent efter att modellen har målats.

Det sitter sådana här på sidoroderna, höjdroderna och skevroderna....totalt 14 stycken...så jag skall snida till ytterligare 4 stycken.
GöranKommentar
-
-
Kommentar

Kommentar