Jerry Bates SBD Dauntless 100"

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Sv: Jerry Bates SBD Dauntless 100"

Ursprungligen postat av ChristerL
    Mmm.... inte kul alls. Men behöver du verkligen delbar stabbe? Visst, det blir säkert lättare att förvara och transportera, men till vilket pris? Jag hade de funderingarna på Fw190D-9 också men valde hel stabbe. Kanske jag får sona för det senare, men det blev enkelt och gick fort att bygga.

Vill du ha delbar stabbe, kör på, Sweeper har säkert många goda råd. Jag vill bara inte se att du kör fast igen, jag vill se Dauntlessen på kommande Warbirdmeetings! Kör hårt och lycka till! :icon_pai:
    Just nu känns det lite tungt kan håg lova. Har kört fast fullständigt på det här med delbar stabbe.
    Här helt enkelt inte rätta verktygen att utföra vissa moment.
    Här lite plankning kvar att skära bort och under tiden jag jobbbar med det ska jag ta en riktig funderare på detta med delbar stabbe.
    För tillfället känns det bara onödigt krångligt...

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Attans otur...
      Men han ville nog bara "hjälpa till" lite.
      Se det positivt, han har lärt sig något av sin duktige pappa! Det kommer han ha nytta av i framtiden (om det överhuvudtaget byggs flygplan på egen hand då).

Vad är det för spännvidd på stabben?
      Hur tjock är den på tjockaste stället?
      Ett lagom tjockt kolfiberrör borde ju gå att få dit, eller??
      Retroholic!

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Hej Tomas!

Sicket elände! Det där låter ju inte alls kul.

Jag tycker nog att Christers fråga känns befogad: Behöver du delbar stabbe eller går det utan?

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ursprungligen postat av Thomas
          Attans otur...
          Men han ville nog bara "hjälpa till" lite.
          Se det positivt, han har lärt sig något av sin duktige pappa! Det kommer han ha nytta av i framtiden (om det överhuvudtaget byggs flygplan på egen hand då).

Vad är det för spännvidd på stabben?
          Hur tjock är den på tjockaste stället?
          Ett lagom tjockt kolfiberrör borde ju gå att få dit, eller??
          Stabben har en total spännvidd på 112cm och är som tjockas 30mm plus plankning. Hålen jag tidigare borrade upp är på 10mm, och det har jag rör till. Men det enklaste skulle bara att ha varit till att dubblera två spant i stället för som jag gjorde, tillverka helt nya att fälla in med vinkel för att försöka uppnå den befintliga original skarven som finns på stabben.
          Bilder kommer under dagen...
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ursprungligen postat av hjalleo
            Hej Tomas!

Sicket elände! Det där låter ju inte alls kul.

Jag tycker nog att Christers fråga känns befogad: Behöver du delbar stabbe eller går det utan?

Mvh Olov
            Hej Olov, har suttit med Lelle i telefon nu och vänt och vridit på detta. Och visst är det praktiskt på alla sätt och vis med delbar stabbe, men jag tror nog att jag hoppar det nu som det känns. Tar tag i det bekymret den dagen kärran är redo för flygning vad gäller transprt etc.
            Är i vilket fall som helst omöjligt att köra Dauntlessen i min lilla S40, hur jag än gör :sarcastic:

Har lite plankning kvar att ta bort sedan kommer det lite bilder och ett definitivt beslut på hur det blir.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Då är nog beslutet fattat, tror jag.
              Ska bege mig i väg och borra upp hålen i extra spryglarna vid själva delningspunkten. Sedan Torr montera allting och därifrån ta definitiva beslutet huruvida jag jobbar vidare.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1246.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,9 KB
ID: 493967 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1247.JPG
Storlek: 75,6 KB
ID: 493968
              Så här såg eländet ut i går kväll. I princip så var trapperingen? helt uträtad på ovansidan.

Namn: DSC_1248.JPG
Storlek: 152,7 KB
ID: 493969 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1249.JPG
Storlek: 135,3 KB
ID: 493970
              Och så här ser det ut när planknigen är avlägsnad.

Namn: DSC_1250.JPG
Storlek: 101,9 KB
ID: 493971
              En "Close up" på några av spryglarna som fick lite stryk. Detta håller jag på med för stunden att reparera.

Namn: DSC_1251.JPG
Storlek: 155,7 KB
ID: 493972
              Provmonterade oxå ena kolfiberröret. Kan bar säga att håltagningen i detta läget är perfekt.
              Och vilken enorm skillnad på styvhet det blev på konstruktionen. Speciellt med tanke på att Jerry Bates inte har ritat med någon vingbalk i den här stabben.

Nu drar jag i väg till ett garage för att låna lite verktyg och borra spryglar.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• thoabr
                • nov 2006
                • 220

Hej

Tänkte bara går det inte att dela stabben efter kroppsidan. Ja så att mittdelen sitter kvar, varefter man bara skjuter på varje stabbhalva, med rör Alu eller kolfiber.

Mvh Thomas

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Sv: Jerry Bates SBD Dauntless 100"

Ursprungligen postat av thoabr
                  Hej

Tänkte bara går det inte att dela stabben efter kroppsidan. Ja så att mittdelen sitter kvar, varefter man bara skjuter på varje stabbhalva, med rör Alu eller kolfiber.

Mvh Thomas
                  Hej Thomas.
                  Du tänker alldeles rätt. Det är exakt så jag tänkt. Och troligen så det får bli, trots allt. För det blir ett jäkla schabrak att frakta och förvara.
                  Så nu spottar vi i nävarna och tar nya tag.
                  Gör om gör rätt som det brukar heta i det militära

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Du är på rätt väg Tomas. Ja inte att du fick riva loss plankningen igen pga av hjälpsamheten, men det kommer att bli bra i slutändan.

Göran
                    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Hej Ompa.

Ja du, det var ett riktigt avbräck att få göra om allsammans. Vi hade ju ett långt samtal om för- och nackdelar med delad stabbe och som du själv skriver så blir det bevärligt att transportera den, även om du inte har din kära gamla S40 kvar när Dautlessen är klar.

Tror att du tänker rätt nu. Du kan säkert få mycket goda råd av Sweeper om hur du ska göra, annas kan du gå in på min gamla tråd om Corsairen som jag delade min stabbe på, ifall det avsnittet finns kvar efter den lilla kraschen här på forumet. Jag kan annars bistå med matrial för jag har allting kvar i datorn.
                      Bara att suga tag och på´t igen.

Jag har ju själv ett jätteproblem med mitt nya bygge som du vet. Jag kommer att skriva om det när allt har lagt sig tillrätta, så jag har full förståelse hur du har det.

GOTT NYTT ÅR :icon_pidu:

önskar
                      /Lelle

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Ursprungligen postat av Lelle
                        Hej Ompa.

Ja du, det var ett riktigt avbräck att få göra om allsammans. Vi hade ju ett långt samtal om för- och nackdelar med delad stabbe och som du själv skriver så blir det bevärligt att transportera den, även om du inte har din kära gamla S40 kvar när Dautlessen är klar.

Tror att du tänker rätt nu. Du kan säkert få mycket goda råd av Sweeper om hur du ska göra, annas kan du gå in på min gamla tråd om Corsairen som jag delade min stabbe på, ifall det avsnittet finns kvar efter den lilla kraschen här på forumet. Jag kan annars bistå med matrial för jag har allting kvar i datorn.
                        Bara att suga tag och på´t igen.

Jag har ju själv ett jätteproblem med mitt nya bygge som du vet. Jag kommer att skriva om det när allt har lagt sig tillrätta, så jag har full förståelse hur du har det.

GOTT NYTT ÅR :icon_pidu:

önskar
                        Det är precis som du säger Lelle, bara suga i och på´t igen :sarcastic:
                        Nä att ge upp det där med delad stabbe i nu läget känns lite som att snubbla på målsnöret.
                        Sotarn och jag pratade i telefon i går och diskuterade detta. Och som sagt, jag kör på med dom planer som finns och det får hellre ta längre tid, men delbar blir den.

Just nu väntar jag hem lite mer material så det blir till att avvakta med bygget tills det trillar in. Borde komma senast onsdag, hoppas jag. Blir även ett besök hos den lokala hobby handlaren på Onsdag, ser att det är slut på både det ena och det andra hemma i gömmorna :icon_pidu:
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

​Gott Nytt år till er alla

Namn: new year images.jpg
Storlek: 66,9 KB
ID: 493986
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
                            • sep 2010
                            • 766

Hej Tomas!

Med tanke på hur stor stabben är förstår jag att du vill kunna dela på den. Kämpa på!

Gott Nytt år på dig med!

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

En liten uppdatering.

Samtliga spryglar har reparerats och slipas allt eftersom tillbaka till rätt form. Kommer att tillverka två nya spryglar som ersätter dom av plywood som ska sitta ytters på bägge sidor om mittsektionen. Var lite för hård med slipklossen när limresterna skulle slipas bort...
                              Stabben har nu riktats upp och igen nålats fast vid byggbordet. Kommer denna gång att till största delen limmas med CA lim pga att den delvis är byggd. Märkte även att extra förstärkningar till dom två yttersta spryglarna i mittsektionen är nödvändiga, så dessa har jag börjat tillverka idag.
                              Fick också hem lite nytt materiel idag, men märkte då istället att mina kolfiberrör (ytterröret) som ska användas till vingrör är ca 6-7cm för kort. Det kapades på mitten för att hålla ner fraktkostnaderna, men det visade sig att 50cm tyvärr blev för kort :banghead:

Bygget kommer från och med nu gå med sedvanlig "Ompa fart", dvs långsamt. Jobbet drar igång på allvar på måndag och då blir det tyvärr inget byggt på veckodagarna.

Inga bilder idag, men det kommer.

Planerar även något som inte kommer ta lika långtid att färdigställa som denna pjäs, vet bara inte vad ännu. Men hjärtat suktar ju efter warbird :lollypop:
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Hej Tomas!

Visst är det surt när ens jobb inkräktar på hobbyn.:sarcastic: Men, så är det nog för de flest av oss.

Kämpa på och uppdatera ofta!

Mvh Olov

Kommentar

Arbetssätt...