Kan bara hålla med Thomas, ser riktigt snyggt och proffsigt ut.
MFI 9 skala 1/2,5
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Imponerande Kjell, fantastisk byggtråd :applouse:Kommentar
-
Hej igen, det var ju ett tag sedan det hände något i den här byggtråden... Tänkte kapa min egen tråd och förklara varför det varit så tyst. Orsaken är inte att jag legat på sofflocket utan jag har jobbat med ett litet "sidoprojekt" som skymtat i bakgrunden på en del av bilderna på MFIn. Det är alltså den Bücker Jungmeister jag renoverat. Köpte den nästan färdig av en mycket duktig byggare (Tack Rune Petersson för bra byggjobb!) och då var den gul som Jungmeistrar ofta är. Det fanns dock ett målningsschema som jag gillade mycket bättre så efter lite funderande klädda jag av den gula kostymen, modifierade stjärten så att den blev avtagbar vb för transporter, klädde om den med Solartex och målade den i mitt favoritmönster. Den är nu nästan klar och provmonterades idag. Det visar sig att allt passar, tyngdpunkten hamnar på rätt ställe och vikten blir 18 - 19 kg. Helt OK vingbelastning med tanke på storleken.
Det som fattas att göra är fästen för motorkåpan, montera radio, servon och stötstänger, klä in bakkroppen och så dubbelkolla anfallsvinklar och så...sen är det dags för provflygning.
Lovar att snart återgå till MFIn.
Hälsningar
Kjell

Kommentar
-
Mycket snyggt.
Det är svårt att förstå hur du hinner med allt byggande, jag trodde att jag skulle få mycket tid till byggen sedan jag blev pensionär men tiden vill inte räcka till. Eller är det så att man har blivit långsam. :banghead:/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
-
Än är det inte semester i MFI-fabriken. Vingarna nu målade och märkta och spetsarna monterade. Servona instängda så vingarna är nu flygklara. Även staben klar. Kroppen har fått lite tillskott i sittbrunnen i form av mittkonsoll och del av instrumentpanel mellan konsolen och inrumentbrädan. Dags för målning och märkning av kroppen. Motorkåpan målad och klar. Målet är att hon är i luften på Östersundsträffen 2014/ RCFF Shootout.
Med vänlig hälsning,
Kjell

Kommentar
-
Färdig till Östersundsträffen! Ja, bara det borde väl spä på deltagarantalet ytterligare. För här har man följt en otroligt bra byggtråd sedan starten och när det nu närmar sig finalen så vill många nog vara med på premiären.
Tack Kjell för att du och ett fåtal andra modellbyggare håller ritningsbygget vid liv.
Östersund nästa.
Kay krutKommentar
-
Hej Kay, skall bli trevligt att ses på Ope snart igen! Vet inte om MFIn spär på deltagarantalet men vi hoppas på många deltagare, arbetet med planering och förberedelser för träffen pågår för fullt och målet är att årets träff skall bli den trevligaste hittills. Det finns ju ett hyfsat utbud med andra aktiviteter/sevärdheter i trakten så man kan s a s slå flera flugor i samma smäll. Ta en titt på Besök Östersund.
Några små detaljer har kommit till innan målning av kroppen. Stag under bakre delen av huven samt tankningsrör som skall gå igenom huven baktill. Kommer dock inte att fungera för tankning, tror jag....
Tanken kommer att ligga så långt fram som möjligt. Behöver nosvikt...
Fotsteg på sidorna monterade.
MVH
Kjell

Kommentar
-
Hur proffsigt som helst, skall bli kul att göra ett besök igen på Ope./Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar

Kommentar